Egy gyakorlati példa
2009. első félévében vettem át egy partnerem honlapjának készítését a korábbi webmestertől. A weboldal egy családi vállalkozás tevékenységi köreit hirdeti, ezek között van ügyvédi iroda, villamossági bolt, villanyszerelés és villámvédelem is. Miután a honlapot átvettem, sokat javult a Google helyezése a legtöbb kulcsszóra, a látogatottság azóta is folyamatosan nő. A tulajdonos azt szerette volna, ha a villámvédelem nagyobb hangsúlyt kap az oldalon belül, ugyanis erre országos szinten mindenhol van igény, és a nagy értékű munkák jelentős bevételt hoznak.
A honlapon belül azonban képtelenség lett volna a villámvédelmi tevékenységet hatékonyan bemutatni két ok miatt is. Az egyik az, hogy a családi vállalkozás egy kis faluban működik, így erről a honlapról nem rendelnének tőlük az ország távolabbi vidékeiről. A másik ok, hogy a honlap tele van olyan kulcsszavakkal, ami a család többi tevékenységi körére utal, így a Google keresőben soha nem sikerült volna jó helyezést elérni vele. Ezért a villámvédelemi tevékenységnek külön honlapot készítettem a villamvedelem.eu domain név alatt.
Ezen a honlap lényegében egyetlen magyar nyelvű weblapból, és annak angol nyelvű fordításából áll. Még egy menüpont van a weboldalon, ami egy blogra vezet. Ezen a villámokkal kapcsolatos hírek vannak, de ez csak a Google helyezés javítását szolgálja. Magán a főoldalon egy meglehetősen hosszú (képekkel együtt 10 Word oldalnyi) cikk található, ami először is részletesen ismerteti a villámcsapások által okozott károkat, aztán valamivel rövidebben a villámvédelmi megoldásokat, és a végén felkínálja a látogatónak, hogy kérjen árajánlatot villámvédelem kialakítására.
Az ismerőseim akiknek megmutattam, szinte csak kritikával illették az oldalt. Ilyen visszajelzéseket kaptam:
„De hiszen ez csak egyetlen oldal!"
„Szinte nincs semmi rajta a cégről!"
„Túl nagyok a betűk!"
„Van aki ezt végig olvassa?"
Igen, van aki végig olvassa. Nem is kevesen. De ami még lényegesebb: a legtöbben azok közül akik végigolvassák, árajánlatot is kérnek partneremtől. A villamvedelem.eu weboldalon minden száz látogatóból kettő kér árajánlatot, vagyis konverziós aránya körülbelül 2 százalék. Ez kiváló eredménynek számít, hiszen a villámvédelem kiépítése nagy értékű beruházás.
Miért ilyen sikeres a villamvedelem.eu oldal? Azért,
- mert a szöveg arra koncentrál, amire kell,
- azt a problémát mutatja be, amit az okoz, ha egy házba vagy környékére becsap a villám,
- és utána leírja, hogy milyen haszna származik belőle a megrendelőnek, ha a saját ingatlanára is kiépítteti a villámvédelmet.
A villámvédelem hasonlít a biztosításra: csak akkor lesz rá igény, mikor a baj már megtörtént. Ezért először be kell mutatni a problémát, amit a villámcsapás okoz, aztán pedig azt az előnyt, azt a hasznot, amit a villámvédelem jelent a megrendelő számára.
A villamvedelem.eu más szempontból is jól teljesít. A Google szinte azonnal beindexelte, és két hónappal az indulása utáni harmadik hónapban az első helyre került a Google találati listáján a „villámvédelem" szóra. Az indulása utáni harmadik hónapban a villamvedelem.eu honlapot több mint 800-an látogatták meg, többen, mint partnerem előző honlapját, ami két évvel korábban készült, és amely összesen 120 különféle weblapból áll.
A villamvedelem.eu weboldalnak nincs is struktúrája vagy menürendszere. Tulajdonképpen egyetlen weblap, amelynek célja egy termék vagy egy szolgáltatás értékesítése. A villamvedelem.eu úgy viszonyul az összetett szerkezetű menüs navigációs honlapokhoz, mint a könyv az újságokhoz. A könyvek többségét az elején kezdjük olvasni, és (ha érdekes) végig is olvassuk, míg az újságban össze-vissza lapozgatunk, és csak azt a cikket olvassuk el, ami felkeltette az érdeklődésünket, vagy amit céltudatosan kerestünk.
A villamvedelem.hu olyan mint egy egészen rövid könyv. Akit érdekel, elejétől a végéig el fogja olvasni. Akinek viszont ingatlanának villámvédelme nem jelent gondot, az a szöveget hosszúnak és unalmasnak fogja ítélni.
A villamvedelem.eu honlapon éppen ezért vannak nagyméretű betűk és rövid sorok: mivel hosszú a szöveg, fontos a jó olvashatóság. Márpedig a legtöbb ember nehezen olvassa a kis betűkből álló hosszú szövegsorokat.
Ne tévesszen meg az ilyen egy weboldalból álló értékesítői oldalak szerkezetének egyszerűsége - ez ebben az esetben szándékosan van így. Viszont emiatt hatalmas a jelentősége annak, hogy milyen szöveg kerül rá. Ha a honlapodon lévő cikk megfelelően van összeállítva, akkor a látogatóidban azonnal az az érzés alakul ki, hogy ismered az ő problémáikat, gondjaikat, igényeiket, és elfogadják az által nyújtott megoldást, vagyis az általad kínált szolgáltatást vagy terméket. Ha viszont nem megfelelő az üzeneted a weboldaladon, akkor a látogatóid érdeklődése nem ébred fel és otthagyják azt.
A sorozat folytatódik, az első cikket itt, a második részt itt, a harmadikat itt, a negyediket itt, az ötödiket itt, a hatodikat itt olvashatja.