„A keresőoptimalizálás a múlté! A keresőoptimalizálás nem működik!” Ezt azok szokták mondani, akiknek még nem sikerült a keresőből látogatókat szerezni. (Pedig kutatás bizonyítja, hogy még mindig a Google hozza a legtöbb vásárlót.) Szerencsére rengeteg ellenpélda létezik, és könnyű ilyeneket találni. De hogyan sikerült nekik? Hogyan lehet elérni, hogy a keresőből – gyakorlatilag ingyen – jöjjenek a látogatók a weboldalra?
Sokan keresnek SEO tanácsadót. Egy blognak, egy webshopnak vagy bármely szolgáltatást végző cégnek szüksége van a keresőből érkező forgalomra. Ha Ön is szeretné cégének bevételeit megnövelni, akkor a keresőből érkező forgalom növeléséhez egy szakemberre lesz szüksége.
Rendben, a döntés megszületett! SEO tanácsadót akar megbízni, aki odafigyel minden olyan beállításra, amiről a webfejlesztő, a rendszergazda még csak nem is tud. A választék óriási, de hogyan tudja az Ön számára legmegfelelőbbet kiválasztani?
Vannak szempontok és néhány fájó igazság, amelyeket érdemes figyelembe venni, ha SEO tanácsadót szeretne választani.
Az elvárások tisztázása
Fontos tisztázni már az elején az elvárásokat azzal szemben, akit meg akarunk bízni. A weboldal teljes módosítását ő végezze el? Értsen ahhoz a honlapmotorhoz, amivel az Ön weboldala működik? Értsen a Facebook-, Google Adwords-hirdetésekhez?
Elvárhatjuk, hogy mindehhez értsen, de ezek olyan szakterületek, amik önmagukban is egy-egy külön szakembert kívánnak meg. Ha valaki mindenhez ért, akkor igazából semmihez se. Ha igazán részletes, hozzáértő munkát szeretnénk kapni, akkor olyat bízzunk meg, aki egy dologhoz ért, de abban valóban eredményeket tud elérni. A többit bízzuk valaki másra.
A SEO tanácsadó nem webfejlesztő/programozó
Nem kell tőle elvárni, hogy minden webmotorhoz értsen, és ő maga állítson be minden módosítást, amit végre kell hajtani. Tervet, stratégiát készít, ami alapján javaslatokat tesz. Ez az, ami meghozza az eredményt. Ha ezek a tanácsok megvalósulnak, akkor teljesen mindegy, hogy ki csinálta meg, eredményt fog hozni.
Természetesen, ha a SEO szakértő el tudja végezni a javasolt beállításokat, akkor csak megállapodás kérdése. De alapvetően nem bizonyos beállítások elvégzéséért érdemes megbízni.
A honlap minősége
Ha valaki SEO szolgáltatást vállal, de a honlapja a legalapvetőbb keresőoptimalizálási beállításokat se tartalmazza, akkor az nem túl bizalomgerjesztő. Legyen egy elfogadható design, tudjon felmutatni eredményeket a keresőből, legyen megfelelően keresőre optimalizálva a weboldala. Persze ezt a legnehezebb laikusként kiszűrni.
Megbízási feltételek és árazás
Eléggé sarkalatos kérdés. Elfogadható a fix összeg fizetése pl. egy konkrét munkáért. Havi bérezésben is meg lehet állapodni, ha folyamatos, hosszabb távú munkáról van szó. Van, aki teljesítmény alapján fizet, ez az úgynevezett sikerdíjas megállapodás. Itt azért meg kell jegyezni, hogy ahhoz, hogy sikereket érjen el egy honlap, időt és energiát kell befektetni, és sok olyan tényezőn is múlik a siker, amire a SEO tanácsadónak nincs ráhatása. Ez a legkockázatosabb megbízási mód annak, aki a munkát végzi.
A megbízás időtartama
Sokszor előfordul, hogy hosszabb időtartamra kell megbízni a keresőoptimalizálással foglalkozó tanácsadót, hisz egy dolog jó helyezést elérni és más dolog meg is tartani azt. A megtartáshoz – de többnyire az eléréshez is – folyamatos együttműködés szükséges, hisz pl. az újabb és újabb blogbejegyzéseket optimalizálni kell.
A megbízási szerződés
Úgy gondolom, hogy alapvető fontosságú mindkét fél számára a rendes szerződés megkötése. Itt le lehet írni minden fontos részletet, mint pl. a megbízás kezdő időpontját, a megbízás megkezdéséhez szükséges információkat. Mik lehetnek ezek az információk? Google Analytics-, Webmestereszközök-hozzáférés. Ezek az adatok nagyon fontosak a weboldal optimalizálásához. Ha megbízási szerződés kötésébe nem megy bele a másik fél, akkor az is vezethet – jogosan – bizalomvesztéshez.
Az se mellékes tényező, ha számlaképes a szakértő, akit meg akarunk bízni.
Legyen stratégiája a weboldallal kapcsolatban
Csak akkor lesz sikeres a SEO-s munkája, ha van elképzelése arról, hogy hova szeretné eljuttatni a weboldalt fél év, egy év vagy akár öt év múlva. Ennek a koncepciónak a mentén kell dolgoznia, minden, amit a honlapon megvalósít, ezt a célt kell szolgálnia. Ha nincsen stratégia, akkor a weboldal se fog eljutni sehová sem. Ön mint megbízó elvárhatja, hogy az, akit megbíz, rendelkezzen egy ilyen stratégiával.
Összegezve: egy megbízásnak tartalmaznia kell az alapvető elvárásokat, elképzeléseket mindkét fél részéről. Minél több részletben sikerül pontosan megállapodni, annál sikeresebb lesz az együttműködés. A stratégia a legalapvetőbb része az optimalizálásnak, enélkül nem fog eredményt elérni a weboldal.
Ferge Balázs SEO tanácsadó