Hogyan lehet a márkánk a fogyasztó legjobb barátja?

Kissé bizarrnak hangzik, ha egy felnőtt nő barátjának tekinti a diétás kóláját, ám a valóságban a márkahűség valóban így működik. Igazi márkahűséget kiépíteni nem könnyű feladat, de mindenképpen megéri, hiszen a vásárlók könnyedén átállhatnak egy másik termékre, ha nincs érzelmi kötelék, ami miatt ragaszkodnának.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megéri a márkánkkal foglalkoznunk – Kép: Pixabay

Kissé bizarrnak hangzik, ha egy felnőtt nő barátjának tekinti a diétás kóláját, ám a valóságban a márkahűség valóban így működik – írja Tim Halloran, a Harvard Business Manager által idézett blogbejegyzésében. A marketingszakértő szerint ugyanis az elkötelezett fogyasztó egyfajta érzelmi kapcsolatot épít ki az általa választott márkával, ami a leginkább egy barátsághoz hasonlítható. Vizsgálatok egész sorozata bizonyítja, hogy a vásárló bizony az általa kedvelt márkával valódi érzelmi interakcióba kerül, bármilyen furcsának tűnik is ez első pillantásra. (A fogyasztói hűség bizony nem lebecsülendő.)

Azok a cégek – legyenek akár kicsik, akár a legnagyobbak –, amelyek tudatosan építik márkájukat, pontosan ezt az érzelmi elköteleződést fordítják a saját hasznukra, hiszen a „behálózott vevő” még akkor is az általa kedvelt márkát fogja fogyasztani, ha az esetleg még drágább is a piacon beszerezhető egyéb termékeknél. Az ilyen vevőkörrel rendelkező cégeket pedig még a gazdasági válság sem érinti olyan súlyosan, mint azokat a vállalatokat, amelyek nem különböztetik meg élesen termékeiket a vetélytársakétól. Ezeket a márkákat szeretetmárkának nevezik. Itt olvashat erről bővebben.

Hogy miért érdemes foglalkozni a márkaépítéssel? Olvassa el itt!

Azonban az ilyen elkötelezettség kialakítása nem könnyű feladat, éppúgy lépcsőfokai vannak, mint egy valódi kapcsolatnak, a véletlen találkozástól egészen az elkötelezettségig. A következő nyolc lépcsőt megjárva egy boldog fogyasztói kört és egy sikeres márkát tudhatunk magunkénak.

1. Ismerd a márkádat!

A fogyasztó–termék kapcsolat a branddel kezdődik. Mielőtt bármilyen lépést tennünk, definiálnunk kell, hogy miben különbözik a termékünk a versenytársaink termékeitől, azaz miben jobb náluk. Ezekre a tulajdonságokra építve kell megkezdenünk a brandépítést.

Márkaépítés ingyen? Miért ne!
Hogy a márkaépítés lehet költség helyett bevételi forrás? Hihetetlenül hangzik nem? Pedig Tom Szaky, a magyar származású fiatalember, aki mára egy 23 országban működő multit irányít, pontosan így gondolja.
2. Találd meg az igazit!

Minden márkának van egy ideális fogyasztója, aki képes valóban kapcsolódni ehhez a márkához, mert kielégíti az alapvető igényét. A trükk az, hogy ezt a fogyasztót meg is kell találni, azaz meg kell határozni, hogy a márkánk milyen fogyasztói vagy társadalmi igény kielégítésére lehet képes, és meg kell határozni azoknak a fogyasztóknak a körét, akiknél ez az igény fennáll.

3. Az első benyomásnál dől el minden

Mint minden igazi kapcsolatban, az első három randin már kiderül, hogy komolyra fordul-e a dolog, vagy a márka és a fogyasztó megmaradnak a flört szintjénél. Ezért az első találkozásokat tegyük minél emlékezetesebbé, olyannyira, hogy az első alkalommal fogyasztó visszatérő vendéggé váljon. (Nem mindegy, milyen eszközöket használunk!)

4. Tedd közhírré!

Mint amikor valaki a világnak is kikiabálná, milyen boldog az új kapcsolatában, a márka–fogyasztó viszonyt is publikussá kell tenni. Ehhez meg kell találni a „véleményvezér” fogyasztóinkat, azokat, akiknek a véleményére adnak a többiek. A tapasztalat megmutatta, hogy a közösségi médiumok térnyerésével a véleményvezérek megnyerésével többet tehetünk ismertségünk növeléséért, mint a legtöbb más reklámeszközzel. A kisebb cégeknek kiváló lehetőség a vírusmarketing alkalmazása is. Ennek praktikáiról itt olvashat.

Az élmény számít
Tudatosan meg kell tervezni és minden ponton növelni az ügyfélélményt, ráadásul külön nehézség, hogy ha jól teljesítünk, az ügyfelek elvárásai emelkednek, amelyeket újból túl kell szárnyalnunk – fogalmazott Szabó Csaba, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója, a cég első ügyfélélmény-kutatásának bemutatóján. De az adatok szerint minden befektetett idő és pénz megtérül.
5. Mélyítsük el a kapcsolatunkat!

Ha már megszerezted a fogyasztót, a kapcsolat új szakaszba lép. Habár az ügyfél már kedveli, magáénak érzi a terméket, mint minden új kapcsolat, ez is kissé törékeny. Ebben a szakaszban özönlenek a visszajelzések a fogyasztó(k)tól, fontos, hogy ezeket a jelzéseket ne hagyjuk viszonzatlanul, ne „hagyjuk magára” a kapcsolatban.

6. Tartsuk fent az érdeklődést!

Minden kapcsolat hajlamos ellaposodni olykor-olykor, ezeken a szakaszokon az újdonságok és a hírek áradata lendítheti át a márkát és a fogyasztót. Lássuk el újdonságokkal, kampányokkal, hogy fenntartsuk a fogyasztó érdeklődését!

7. Újítsunk a krízisben

A legtöbb márka hajlamos krízisbe kerülni, amikor a fogyasztók tömegesen fordulnak el tőle. Ez lehet lassú folyamat, amit az érdeklődés csökkenése okoz, vagy lehet hirtelen, drámai esemény is, egy vetélytárs új terméke vagy egy kellemetlen hír a márkánkkal kapcsolatban. Ebben az esetben minden azon múlik, hogy képesek vagyunk-e egy radikális újítással visszaszerezni a vevőinket, vagy szakítanunk kell velük, és új fogyasztók felé fordulnunk.

8. Szakíts!

Eljöhet az a pillanat, hogy megszakítjuk a fogyasztónkhoz fűződő kapcsolatunkat, mert a márkánkat újratervezve új fogyasztói csoportot szeretnénk meghódítani, vagy pedig inkább töröljük a márkát, és a kudarcból tanultakat hasznosíthatjuk egy másik termék–ügyfél kapcsolatban.

Melyik közösségi oldal való nekem?
Ha jól használjuk, a közösségi oldalakon való megjelenés tökéletes eszköz arra, hogy gyakrabban érintkezzünk üzleti partnereinkkel, ügyfeleinkkel, és megerősítsük az egymás közötti bizalmat, tegyünk egy lépést a személyes hitelesség kialakulása érdekében. A már meglévő partnereink mellett számtalan új ügyfélhez is eljuthatunk a Twitteren, LinkedInen, Facebookon, a Google+-on vagy éppen a Foresquare-en át. De vajon melyik a számunkra legmegfelelőbb eszköz, és hogyan érdemes ott jelen lennünk?

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo