Hogyan kezeljék a cégek a folyamatos változás kihívását?

A digitalizáció korszakában a globális pandémiák és váratlan fordulatok komoly kihívások elé állítják a cégeket: mára a változás vált az új normává. A Roland Berger ezért újfajta alkalmazkodási stratégiát javasol: a 3P keretrendszer elősegíti az alkalmazkodó vállalatok létrehozását és a változtatások folyamatos bevezetését. A stratégiát a természettudomány és a természet megfigyelésének tanulságai inspirálták.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Stratégiánkat a természet ihlette. Egy mindent túlélő vállalat olyan, mint egy kaméleon, vagy egy napraforgó: folyamatosan tud alkalmazkodni az éppen fennálló körülményekhez. A tanulmányunkban példaként hozzuk fel a tudományos módszertant, a hangyák vagy méhek közösségalkotását és a legalkalmasabbak fennmaradását is, melyek a megfelelő értelmezés segítségével mind átemelhetők az üzleti életbe” – magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Az alkalmazkodóképesség felé vezető első lépés az akadályok megismerése. Ezeket az akadályokat a vállalat vagy megtanulja átugrani, vagy – s ez utóbbi az ideális eset – megtanulja elkerülni. A Roland Berger szakértői szerint a legtöbb vállalat az alábbi hibákat követheti el, ezek akadályozzák a sikeres alkalmazkodásban:

  • A hogyan helyett a miértre összpontosítanak
  • Túlságosan leegyszerűsítik a javaslatokat
  • Hiányzik az önreflexió
  • Maradi a gondolkodásuk
  • Túlértékelik a kudarcokat
  • Hiányzik az iránymutatás
A vállalatoknak az egyensúly elérésére kell összpontosítani, folyamatosan értékelni kell a teljesítményt és az előnyös lehetőségeket, valamint a helyes ütemben és irányba kell tartani ahelyett, hogy egyszerűen kizárólag a változás érdekében változnának meg. Másszóval: a vállalatoknak a 3P – Purpose, Process, People – területeken egyszerre és koherens módon kell cselekedniük.

A 3P keretrendszer

Purpose - Céltudatosság

A célirányos vezetés azt jelenti, hogy vállalat a fő tevékenyégére fókuszál és minden egyéb üzleti tevékenységet háttérbe szorít.  Ahelyett, hogy követve a legerősebb túlélésének elvét, azért küzdene, hogy erősebbé váljon, a sikeresen adaptálódó vállalatnak arra kell összpontosítani, ami egyedivé teszi és azt kell mesteri szintre fejleszteni. Azokon a területeken, amelyek nem tartoznak az értékajánlata fókuszába, a vállalatnak partnerségre kell törekednie értéklánca más tagjaival.

Process - Folyamatok

A keretrendszer második része előírja, hogy a kísérletezésnek folyamatos megközelítési módszerré kell válnia. Az egyes üzleti területeken folyó kísérletekhez szükséges a kulcsfontosságú paraméterek meghatározása, valamint a kifejezetten az ügyfelekre irányított munkákra összpontosítás. A hatékony folyamat biztosítása érdekében a vállalkozásoknak kísérletezniük kell az új technológiákkal, gyorsan le kell számolniuk a sikertelen ötletekkel és push helyett pull értékesítési stratégiát kell alkalmazniuk.

People - Emberek

A munkatársak valódi bevonása csak úgy működhet, ha felöleli a teljes szervezetet. Ezzel kihasználhatjuk a munkaerő kollektív potenciálját. A hierarchia helyett egy olyan erős horizontális kapcsolati hálót kell létrehozni, amely összeköti az egyes területeken dolgozó munkatársakat és biztosítja a vezetés számára az utasítás helyett a facilitátori szerepkört. A sikeresen alkalmazkodó vállatoknál a kultúra és nem a struktúra az összetartó erő.  Ehhez azonban el kell engedni a teljeskörű kontrollt, meg kell bízni a munkatársakban és meg kell tanulni együtt élni a bizonytalansággal.

Fontos megjegyezni, hogy a változáshoz már nem elég a lineáris, „A pontból B pontba” típusú átalakulás, hanem széleskörűbb alkalmazkodás szükséges. Az igazi alkalmazkodóképesség velejárója ugyanis a folyamatos átalakulás.

A Roland Berger tanulmánya letölthető innen.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo