Hogyan kezeljék a cégek a folyamatos változás kihívását?

A digitalizáció korszakában a globális pandémiák és váratlan fordulatok komoly kihívások elé állítják a cégeket: mára a változás vált az új normává. A Roland Berger ezért újfajta alkalmazkodási stratégiát javasol: a 3P keretrendszer elősegíti az alkalmazkodó vállalatok létrehozását és a változtatások folyamatos bevezetését. A stratégiát a természettudomány és a természet megfigyelésének tanulságai inspirálták.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

„Stratégiánkat a természet ihlette. Egy mindent túlélő vállalat olyan, mint egy kaméleon, vagy egy napraforgó: folyamatosan tud alkalmazkodni az éppen fennálló körülményekhez. A tanulmányunkban példaként hozzuk fel a tudományos módszertant, a hangyák vagy méhek közösségalkotását és a legalkalmasabbak fennmaradását is, melyek a megfelelő értelmezés segítségével mind átemelhetők az üzleti életbe” – magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Az alkalmazkodóképesség felé vezető első lépés az akadályok megismerése. Ezeket az akadályokat a vállalat vagy megtanulja átugrani, vagy – s ez utóbbi az ideális eset – megtanulja elkerülni. A Roland Berger szakértői szerint a legtöbb vállalat az alábbi hibákat követheti el, ezek akadályozzák a sikeres alkalmazkodásban:

  • A hogyan helyett a miértre összpontosítanak
  • Túlságosan leegyszerűsítik a javaslatokat
  • Hiányzik az önreflexió
  • Maradi a gondolkodásuk
  • Túlértékelik a kudarcokat
  • Hiányzik az iránymutatás
A vállalatoknak az egyensúly elérésére kell összpontosítani, folyamatosan értékelni kell a teljesítményt és az előnyös lehetőségeket, valamint a helyes ütemben és irányba kell tartani ahelyett, hogy egyszerűen kizárólag a változás érdekében változnának meg. Másszóval: a vállalatoknak a 3P – Purpose, Process, People – területeken egyszerre és koherens módon kell cselekedniük.

A 3P keretrendszer

Purpose - Céltudatosság

A célirányos vezetés azt jelenti, hogy vállalat a fő tevékenyégére fókuszál és minden egyéb üzleti tevékenységet háttérbe szorít.  Ahelyett, hogy követve a legerősebb túlélésének elvét, azért küzdene, hogy erősebbé váljon, a sikeresen adaptálódó vállalatnak arra kell összpontosítani, ami egyedivé teszi és azt kell mesteri szintre fejleszteni. Azokon a területeken, amelyek nem tartoznak az értékajánlata fókuszába, a vállalatnak partnerségre kell törekednie értéklánca más tagjaival.

Process - Folyamatok

A keretrendszer második része előírja, hogy a kísérletezésnek folyamatos megközelítési módszerré kell válnia. Az egyes üzleti területeken folyó kísérletekhez szükséges a kulcsfontosságú paraméterek meghatározása, valamint a kifejezetten az ügyfelekre irányított munkákra összpontosítás. A hatékony folyamat biztosítása érdekében a vállalkozásoknak kísérletezniük kell az új technológiákkal, gyorsan le kell számolniuk a sikertelen ötletekkel és push helyett pull értékesítési stratégiát kell alkalmazniuk.

People - Emberek

A munkatársak valódi bevonása csak úgy működhet, ha felöleli a teljes szervezetet. Ezzel kihasználhatjuk a munkaerő kollektív potenciálját. A hierarchia helyett egy olyan erős horizontális kapcsolati hálót kell létrehozni, amely összeköti az egyes területeken dolgozó munkatársakat és biztosítja a vezetés számára az utasítás helyett a facilitátori szerepkört. A sikeresen alkalmazkodó vállatoknál a kultúra és nem a struktúra az összetartó erő.  Ehhez azonban el kell engedni a teljeskörű kontrollt, meg kell bízni a munkatársakban és meg kell tanulni együtt élni a bizonytalansággal.

Fontos megjegyezni, hogy a változáshoz már nem elég a lineáris, „A pontból B pontba” típusú átalakulás, hanem széleskörűbb alkalmazkodás szükséges. Az igazi alkalmazkodóképesség velejárója ugyanis a folyamatos átalakulás.

A Roland Berger tanulmánya letölthető innen.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo