Hogyan éljünk a növekedési adóhitellel?

A 2016-tól igénybe vehető növekedési adóhitel első pillantásra nagyszerű lehetőségnek tűnik a beruházást tervező vállalkozásoknak, csakhogy szigorú feltételeknek kell megfelelniük, ha élni szeretnének a lehetőséggel. Ezeket mutatjuk be.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A növekedési hitelprogramok sorába illeszkedik a legújabb tervezet, miszerint a feltételeknek megfelelő cégek a nyereségnövekedésre jutó adórészük befizetésére kétéves halasztott részletfizetést, azaz adóhitelt kérhetnek. A mértéke a tárgyévi adózás előtti eredménynek a megelőző adóévi adózás előtti eredményt meghaladó része, ámde a kapott osztalékot, kamatot, valamint a kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ellenérték nélküli ügyletek kapcsán elszámolt adóévi bevételek összegét nem lehet figyelembe venni. Kedvező újdonság, hogy a növekedési adóhitelt igénybe vevő adózó csökkentheti a növekedési adóhitelre jutó adó összegét, ha a következő két adóévben eszközt vásárol, és létszámot növel. A kedvezményt már a 2015-ös adóévre vonatkozóan lehet alkalmazni.

Kép:Regus

Kinek lehet jó?

A magyar cégvilágban az ötszörös bevételnövekedés nem általános jelenség, bár nem is szokatlan. Az Opten adatbázisában szereplő 2012-es és 2013-as évek beszámolóit elemezve az derül ki, hogy mintegy 18 ezer vállalkozást – ebből közel 900 külföldi érdekeltségbe tartozó céget – érinthet a kérdés. Egyes esetekben olyan nagyvállalatok is igénybe vehetik a hitelt, amelyek minimális eredménnyel működtek egyik évben, de azt sikerült megsokszorozniuk. A statisztikák szerint az érintett cégek 85 százaléka 100 millió forint alatti árbevételű, tehát klasszikus mikro- és kisvállalkozás, míg egy százaléka egymilliárd forint feletti árbevételű nagyvállalkozás. Az adóhitel nyertesei elsősorban a kereskedelmi és tanácsadó cégek lehetnek. Utóbbiak körében különösen nagy lehet az intézkedés hatása, hiszen bár ebben a szektorban kevesebb cég működik, abszolút értékben itt található szinte a legtöbb érintett.

Kinek jár a kedvezmény?

Amely cég

  • társasági adóalanyisága az adóévet megelőző harmadik adóévben vagy korábban kezdődött.
  • az adóévben és az adóévet megelőző három adóévben nem alakult át, azaz sem nem egyesült, sem nem vált szét.
  • esetében a növekedési adóhitel összege eléri vagy meghaladja az adózó megelőző adóévi adózás előtti eredménye abszolút értékének az ötszörösét.
Nincs megkötés sem az árbevétel oldaláról, sem az adózott eredmény minimumát tekintve!

Hogyan igényelhető a kedvezmény?

A határidő

Az adózó az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére nyitva álló napig nyilatkozhat a kedvezmény igénybevételéről. Ugyaneddig kell megállapítani és bevallani a várható növekedési adóhitelre jutó adó összegét a tárgyévi társasági adó bevallásában.

Az adóelőleg

A megállapított összeg 25%-át adóelőlegként két egyenlő részletben a tárgyévet követő adóév első két negyedévében (a negyedév 2. hónapjának 20. napjáig) kell megfizetni.

A befizetés

Az adót – figyelembe véve az adóelőleget – az adózó 6 egyenlő részletben fizetné meg, az adóévet követő adóév harmadik és negyedik negyedévében, valamint az adóévet követő második adóévben negyedévenként (a negyedév második hónapjának 20. napjáig).

 

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo