Hány családi cég éli túl a generációváltást?

A családi vállalkozások száma Magyarországon mára meghaladja a 150 ezret, a gazdasági jelentőségük pedig óriási, hiszen a milliárdos árbevételű hazai cégek mintegy ötödét adják. Az első generációváltást azonban átlagosan csupán 30 százalékuk éli túl, így nem túlzás azt állítani, hogy a kkv-k egy jelentős részének sorsa múlik ezen a sokdimenziós, üzleti és emocionális döntések sorát megkívánó folyamaton – nem csoda, hogy még népszerű televíziós sorozatot is ihletett a kérdés. A fajsúlyos témát Avidor Andrással, vállalkozásfejlesztési és networking szakértővel, a BNI Magyarország vezetőjével jártuk körül.

Turbulens éveket élünk a globális gazdaságban, azonban azok a hazai cégek, melyeket az elsők között alapítottak negyven évvel ezelőtt, sok mindent láthattak már: rendszerváltás, piacnyitás, válságok, uniós források jöttek-mentek az elmúlt évtizedekben. A nemzetgazdaság gerincét adó kkv-k között ma is dinamikus növekszik a családi vállalkozások aránya, az Opten számai alapján pedig közülük több mint 2100 cég árbevétele haladja meg a milliárdos álomlimitet. A tulajdoni szerkezetben legjellemzőbb rokoni kapcsolat továbbra is a házastársi, ugyanakkor a szülő-gyermek viszony is tetten érhető mintegy 50 ezer vállalkozásnál.

„Napi szinten tapasztalom, hogy a generációváltás mekkora kihívást jelent a cégek többségénél, számos kétséggel és kínzó kérdéssel: alkalmas a gyermekem a vezető pozícióra? Mikor vonjam be, hogyan készítsem fel? Mi van, ha azt gondolom, nem képes a feladatra? Ne feledjük, egy 30-40 éves családi vállalkozásnál valóban egy élet munkája a tét” mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója, vezetője.

Tervezni és építkezni: a generációváltás nem rövidtávú projekt

A fenti kérdésekből is kitűnik, hogy rendkívül kényes területről van szó, hiszen a praktikus szempontok, gazdasági megfontolások mellett igen erősen jelen vannak a szubjektív és érzelmi tényezők is, amely minden bizonnyal magyarázatot adhat arra is, miért bukik el olyan sok családi vállalkozás ezen a ponton.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo