A hazai e-kereskedelem növekedése több éven keresztül rendkívül kiszámítható mederben zajlott – mondja a megkérdezett ügynökségi marketingvezető. A GKI Digital és az Árukereső közös jelentéséből az derült ki, hogy a hazai online piac éveken keresztül 16-20 százalékos növekedésre volt képes, majd megérkezett jött a járványhelyzet önkéntes és elrendelt kijárási korlátozással…
Nem túlzás azt mondani, hogy a koronavírus megjelenése az élet minden területén felfordulást okozott; nem kivétel ez alól az e-kereskedelem sem, amely visszaesés helyett jelentős előrelépést könyvelhetett el. Az első rövid időszak pánikvásárlási hullámát követően a webáruházak iránti érdeklődés hirtelen megnőtt, komoly kihívás elé állítva a teljes logisztikai szektort.
Hatalmas érdeklődés mutatkozott az irodai munkavégzés során használható eszközök, a kenyérsütőgépek és egyéb háztartási kisgépek, a szórakoztatóelektronikai termékek és az otthoni sportolást segítő kategóriák iránt. Tulajdonképpen alig említhető olyan termékcsoport, ami ne múlta volna felül a 2019-es eladási számait.
A logisztikai szektort a munkaerőfelesleggé vált kékgalléros dolgozók mentették meg, akik ilyen módon újra elhelyezkedhettek a munkaerőpiacon. Mindeközben megváltoztak a csomagátvételi preferenciák is; gyors terjedésnek indultak az érintkezés-mentes átvételt biztosító önálló üzemeltetésű csomagautomaták, emellett egyes kereskedők az akár aznapi kézbesítést kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatásukat igyekeztek felépíteni.
Elsősorban a második és a negyedik negyedévben jelentkető járványhullámoknak köszönhetően az e-kereskedelem 2020-ban 45 százalékos növekedést volt képes felmutatni. Ez csaknem háromszorosa az előzetes várakozásoknak.
Ma már elsősorban az foglalkoztatja a piac szereplőit, hogy merre tart az e-kereskedelem, és milyen mederben csorog majd tovább a következő években. A megkérdezett marketingszakértő szerint az online piac folyamatos változásban van, a gyorsan változó környezet pedig gyors alkalmazásra készteti azokat, akik erre képesek.
Az bizonyosan kijelenthető, hogy közép-európai piac egyre inkább vonzó terület a kontinens vezető szereplői számára. Mára bizonyossá vált, hogy a divatpiac egyik legnagyobb szereplője, a Zalando 2022-ben megérkezik hazánkba, hatalmas kihívást jelentve a divatcikkek forgalmazásával foglalkozó hazai kereskedőknek. Noha a hír kétségtelenül rosszul érint egyes vállalkozásokat, az erős regionális szereplők jelenléte védőhálót is képez a legnagyobb globális óriások térnyerésével szemben.
A trendek alapján nem meglepő, hogy a hazai e-kereskedők jelentős hányada külföldi piacnyitásban látja a hosszútávú sikerek kulcsát. Megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztika birtokában a hazai webáruházak képesek lehetnek piaci részesedés megszerzésére az országhatár másik oldalán is, fontos szem előtt tartani, hogy a célpiac megválasztása és a terjeszkedés előkészítése alapos munkát igényel. Érdemes releváns tapasztalattal rendelkező szakértői támogatást igénybe venni.