A 15 éven felüli magyar internetezők kétharmadának van okostelefonja, szintén kétharmaduk rendelkezik laptoppal/notebookkal. A netezők negyede tablet tulajdonos. Mindhárom eszköz penetrációja nőtt 2015-höz képest, a laptopoké/notebookoké 10, az okostelefonoké 9, míg a tabletek penetrációja 1 százalékponttal. A családosokra jellemzőbb, hogy rendelkeznek a felsorolt eszközökkel.
Mint azt korábban megírtuk, az okoseszközök használói jelentik a magyar digitális piacon a növekedési lehetőséget a webshopoknak és ez a szegmens lehet az online marketing új célpontja is. Ehhez azonban fontos tudnunk, hogy kik és mire használják az okoseszközeiket. A Gemius friss kutatásából erre kaphatunk válaszokat.
Az okostelefonosokat 5 csoportba osztották a kutatók fogyasztási szokásaik és a készülékhez való viszonyuk alapján. Harmaduk az ’Egyszerű, de nagyszerű’ csoport tagja, ők zömében 30-49 éves, városi, középfokú végzettségű fogyasztók, akik a készülék praktikus, egyszerű funkcióit használják leginkább. A mobilos alkalmazásokért kevésbé hajlandóak fizetni, inaktívak a közösségi oldalakon.
A fogyasztók negyede az ’Y-generáció’ csoport tagja. Nagyon fiatal, 50%-ban 29 év alatti, nagyvárosi fogyasztók. 1-10 mobil alkalmazást telepítettek a készülékükre, az applikációkért való fizetési hajlandóság ennél a csoportnál a legmagasabb. Sokféle tartalmat fogyasztanak illetve rendkívül aktívak a közösségi oldalakon; ők azok, akik kihasználják a készülékük valamennyi funkcióját.
A ’Nagyágyú’ csoportba a fogyasztók ötöde került, inkább férfias kategória, felsőfokú végzettségű felhasználókkal. Erős hajlandóságuk van arra, hogy mobil alkalmazásokért fizessenek, emellett sokféle tartalmat fogyasztanak és aktívak a közösségi oldalakon. Bluetooth-t, okostévét és hangszórót csatlakoztatnak a készülékükhöz. Számukra a készülék a munka szerves része.
A ’Kommenthuszár’ csoportba a fogyasztók 15%-a tartozik. 18-29 éves, középfokú végzettségű fiatalok, akik sokféle tartalmat fogyasztanak, hajlandóak lennének fizetni filmért, online és offline zenéért, e-bookért, társkeresésért. Kommentelnek híreket, blogokat, számukra az okostelefon a játékokról és az applikációkról szól.
A keresőmotorok és a közösségi média aranykora
A válaszadók fele második-harmadik okostelefon készülékét használja jelenleg. A válaszadók 95%-a telepített alkalmazást a telefonjára, de csak 18%-uk fizetett már applikációért. Ahogy 2015-ben, úgy 2016-ban is a kereső tartalmat fogyasztják a legtöbben, ezt követi a közösségi és a navigáció. Legkevésbé az előfizetéses műsorszolgáltatást, a társkeresést és a helykereső, ajánló tartalmakat fogyasztják.
A válaszadók fele aktív a közösségi oldalakon: 35%-uk oszt meg saját maguk által készített fotókat, negyedük állapotfrissítést tesz közzé, 14%-uk kommentel híreket, blogokat. A diákok a legaktívabbak.
A tablet inkább szórakoztat
A tablet tulajdonosok 44%-a média fogyasztás céljából vásárolta a készülékét. 45%-uk kizárólag WiFi hálózaton keresztül internetezik.
A tableteket sokféle helyzetben használják, a válaszadók fele ágyban, 42%-uk utazás közben, 41%-uk pihenés, relaxáció alatt használja a készüléket. A 18-29 évesek multitaskingolnak, ők inkább használják a tabletet tévénézés, rádióhallgatás, étkezés, családi/baráti együttlét, számítógépezés, vásárlás és főzés közben. Míg 2015-ben a tableteken a kereső, úgy 2016-ban a videó tartalom a legnépszerűbb.