Ezekre figyeljen gumicserénél

Ideális helyzetben általában a húsvét utáni időszakban indul meg a nyári abroncsok cseréje. Vannak azonban, akik egész nyáron fenn „felejtik” a téli gumit. Ezzel nem csupán a biztonságukat veszélyeztetik, de idő előtti elhasználódással is. A csere szükségességére a Hankook szakértői figyelmeztetnek és el is mondják, hogy miért.

A nyári és a téli abroncsok eltérnek egymástól fontos paraméterekben, legyen szó a mintázatról vagy akár az összetételről. Ami azonban télen előnyt jelent, az nyáron kellemetlen meglepetéseket okozhat.

Kép: Pixabay

A téli abroncsok puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik Megnő a féktáv, a kanyarstabilitás jelentősen romlik, emellett alulkormányzott lesz az autó. A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Minden tulajdonságuk a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a stabilitást szolgálja. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, mint a téli abroncsokat. A gyors kopás és a magasabb üzemanyag-fogyasztás csak a „hab a tortán”.

Ha csak két abroncsot kell cserélnünk, figyeljünk a következőkre:

  • Paramétereiben ne térjen el az új abroncs a használtaktól. Ügyeljünk arra, hogy legalább tengelyenként ugyanolyan abroncs legyen felszerelve, ezt a KRESZ is előírja.
  • Téli-nyári, defekttűrő-normál abroncsok nem lehetnek egy autón (még külön tengelyen sem), ezen esetekben ugyanis tengelyenként eltérő lesz a jármű viselkedése.
  • Összkerékhajtású autó esetén mindig négy abroncsot kell cserélni (a hajtáslánc sérülésének elkerülése végett).
  • Az új abroncsot mindig a hátsó tengelyre szereltessük. Az első tengelyre szerelt új gumi hamis biztonságérzetet ad, és veszélyes helyzetbe kerülünk, ha az autó fara kicsúszik.
  • Legyünk tisztában azzal, hogy a sok segédelektronikát tartalmazó autókat megzavarhatja, ha csak két abroncsot cserélünk le. Ilyenkor ugyanis a két tengely közti forgáskülönbséget az elektronika csúszásnak értelmezi, és folyamatosan beavatkozik. Ha ilyet tapasztal, cserélje le a másik két abroncsot is.
Mitől félnek az autósok az esőben?
Esős, vizes úton az autójukat naponta használó autósok 43 százaléka a kanyarokban való jó irányíthatóságot, valamint a rövid féktávot tartja a gumiabroncsok legfontosabb tulajdonságának. Vizes úton az előzést, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülését tekintik a vezetők a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituációnak.
A hatósági előírásoknak megfelelően a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan, és nem mellesleg életveszélyes. Az abroncs kopásával folyamatosan nő az aquaplanning (vízen felúszás) esélye is. Ezért három milliméteres profilmélység elérésekor érdemes cserélni a nyári abroncsot.

A 10 évnél öregebb abroncsokat ne szereljük fel, függetlenül a maradék profilmélységtől. Mivel a futómű alapvetően befolyásolni tudja a gumiabroncsok kopását, így azok kihasználása és élettartamuk meghosszabbítása érdekében beállítás is szükséges lehet. A hibás futómű a teljesen új nyári abroncsokat is veszélyezteti, hiszen felgyorsítja azok elhasználódását. Emellett érdemes az abroncs felszerelésekor a futómű ellenőrzését is elvégeztetni.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo