Érdemes kiszervezni a munkaerő-toborzást is

Valamennyi cég működésének kulcsfontosságú eleme a megfelelő alkalmazottak felkutatása. A munkatársat keresők az esetek többségében szeretik elkerülni egy harmadik fél, toborzó vagy közvetítő bevonását az álláskeresés folyamatába. Pedig ezen a területen éppoly hatékony lehet a „kiszervezés”, ahogy máshol már bizonyított.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az álláskeresők részéről leginkább a korábbi rossz tapasztalatok és az időpocsékolás áll a „miért ne?” lista élén, a munkatársat kereső HR-esek pedig arra hivatkozva hagynák ki a tanácsadókat, hogy alkalmazásuk drága, időigényes, és nem szeretnének bizalmas információkat kiszivárogtatni. Miért érdemes mégis munkaerő-közvetítő mellett dönteni?

Nem könnyű megcsípni a legjobb fogást – Kép: PP/nun

A kiválasztás folyamata
  1. A megbízóval egyeztetve elkészítik a követelményprofilt és a kutatási tervet. A munkaköri felelősségeket, a szervezeti pozíciót és az elvárásokat azonosítják.
  2. Figyelembe véve a követelményrendszert, összeállítják azon iparágak listáját, ahol tapasztalt, megfelelő szakmai hátterű jelöltek dolgozhatnak (targetlista)
  3. Összetett keresés indítása több csatornán, kapcsolati listák, hálózatok segítségével.
  4. Felkutatják a megfelelő jelölt elérhetőségét, felkeresik és tájékoztatják az új pozíció paramétereiről, ekkor még a Megbízó neve nem kerül nyilvánosságra.
  5. Kiértékelik a pályázati anyagokat
  6. Meghallgatják és előszelektálják a jelölteket
  7. Ellenőrzik a tanulmányok, munkahelyek, referenciák helytállóságát
  8. Előzetes ajánlási listát készítenek a megbízónak (short-list)
  9. Bemutatják a kiválasztott jelölteket Forrás:Humán Centrum
Az egyik, ha nem a legfontosabb tényező az idő, az állást és munkatársat kereső fél részéről egyaránt. Manapság egyre többet lehet hallani és olvasni arról, hogy az elküldött életrajzokra, ajánlólevelekre vagy akár megoldott próbafeladatokra nem érkeznek válaszreakciók a HR-esek részéről. Bár ez bosszantó lehet az álláskeresők számára, reálisan végiggondolva egy-egy meghirdetett pozícióra olyan mennyiségű jelentkezés érkezhet, amelyre a kiválasztást végző kolléga a napi feladatai mellett érdemben nem tud reagálni. Ezenkívül sok esetben tovább bonyolíthatja a folyamatot, hogy nagyon rövid határidővel kell megtalálni a legrátermettebb jelöltet, nem is beszélve arról, ha egy speciális szakterületre vagy pozícióba keresnek kollégát. Ebben az esetben jelenthet nagy segítséget egy harmadik fél, egy fejvadász bevonása, hiszen tapasztalata és kapcsolatrendszere révén valós támogatást tud nyújtani a jövőbeni munkatárs felkutatásában.

Manapság egyre inkább elterjedőben vannak azok a rendszerek, amelyek a munkatársat kereső HR-eseket és a jelöltjeiket ajánló fejvadászokat kötik össze. „A crowdsourcing alapon működő rendszer rendkívül egyszerű és átlátható. A munkatársat kereső HR-es feladja megbízását, a pontos kritériumokat meghatározva. Ezen a megbízáson a rendszerhez csatlakozott valamennyi tanácsadó, fejvadász dolgozhat, ezáltal jelentősen megnövelve a megfelelő jelölt megtalálásának esélyét, egy inspiráló verseny kialakulásának lehetőségét és lerövidítve a keresés idejét. A munkatársat kereső vállalatok számára további könnyebbséget jelent, hogy a tanácsadók csak releváns, előre szűrt és interjúztatott jelöltjeiket ajánlják a munkatársat kereső vállalatnak” – magyarázza a rendszer működését Nyitrai Orsolya, a Talent360 ügyvezetője.  A crowdsourcing alkalmazása számos területen jelentős költségcsökkenést és hatékonyság növekedést jelenthet, például a munkaszervezésben vagy az adatfeldolgozásban is. Erről itt olvashat bővebben.

A crowdsourcingnak alapvetően két alfaját különböztetjük meg. „Vagy a közösség egy cél érdekében együttműködve, egymás ötleteit kiegészítve dolgozik, és egy tökéletesített végeredmény születik, vagy versengésszerű események során mindenki a maga sikeréért hajt. Utóbbi esetben a szervezők a legjobb megoldást használják majd fel” – magyarázza Szöllősi Gergely, a KreaNod reklám és design crowdsourcing portál alapítója. A crowdsourcing a munkaerő-toborzás területén leginkább a második típusú együttműködésben jelenik meg.

Az idő mellett ugyancsak nagy jelentőségű a költségtényező is. Az általános vélekedés szerint tanácsadót alkalmazni nem éppen olcsó mulatság. Ezzel szemben, ha az álláshirdetésre szánt összeget, a HR-es kolléga munkaidejét – amelyet a rengeteg önéletrajz áttekintésével tölt –, valamint az interjúztatás idejét összeadjuk, akkor sem járunk feltétlenül jobban. Arról nem is beszélve, hogy ha olyan jelöltet választ a cég, aki végül nem válik be, újra elölről kezdődik a toborzás és interjúztatás folyamata, az új kolléga betanítása. A fejvadásznak érdeke, hogy valóban kompetens személyt ajánljon, hiszen amennyiben garanciát vállalt, és a jelölt nem válik be, előre meghatározott időn belül kell újat biztosítania, a saját költségére. Ezen túl az új kollégát kereső HR-es kollégák gyakran ellenérvként hozzák fel, hogy nem szeretnék, ha bizalmas információk kerülnének a piacra. A tanácsadók ezzel szemben számos bizalmas keresést bonyolítanak le, így tisztában vannak azzal, hogy mi az, amit elmondhatnak a jelöltnek, valamint a toborzás legelején ezt minden esetben tisztázzák is a megbízóval.

Rengeteg időt és energiát takaríthat meg a vállalkozás, ha a megfelelő vezető felkutatását külső cégre bízza. Ebben az esetben ugyanis olyan kényelmes helyzetbe kerül, hogy a munkaerőpiacon lévő legjobb jelöltekből választhat. A jelöltek felkutatását és előszűrését átvállalja a fejvadász cég, mindeközben pedig a megbízó megőrizheti inkognitóját. Sok esetben a jelölt csak akkor tudja meg leendő munkáltatójának kilétét, amikor sor kerül kettejük személyes találkozójára. Tehát amennyiben fontos, hogy a versenytársak ne szerezzenek tudomást a vállalkozás munkaerőigényéről, feltétlenül érdemes fejvadász cég szolgáltatását igénybe venni.

Mi ez?
A fejvadászat a munkaerő-közvetítés speciális fajtája. Ezt a keresési módszert elsősorban felső-középvezetői vagy speciális szaktudást és kiemelt felelősséget igénylő munkakörök betöltéséhez érdemes igénybe venni. Lényege, hogy nagyon pontos célzással és szűrési feltételekkel keresünk olyan jelölteket, akikről a környezetük sem tudja, hogy váltanának, illetve ez csak a fejvadász ajánlata nyomán fogalmazódik meg bennük – foglalják össze a Humán Centrum szakértői.
 

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo