Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a könyvviteli, könyvvizsgálati és adó tanácsadási szolgáltatást végző adóalanyok időszakos elszámolású ügyleteire, 2015. július 1-től új szabályok kerültek bevezetésre, amelyeket 2016. január 1-től minden adóalanynak alkalmaznia kell, aki időszakos elszámolású ügyletet teljesít! „Csakhogy az új szabályok nem csak kiterjesztésre kerülnek 2016. január 1-től minden időszakos elszámolású ügyletet teljesítő adóalanyra, hanem egy helyen módosulnak is” - hívta fel a figyelmet Sztankó Dániel az RSM-DTM pénzügyi képviseleti csoportvezetője legfrissebb blogbejegyzésében.
A módosítás egész pontosan az, hogy a fizetési határidő mértékére vonatkozó 30 napos szabály 2016. január 1-től 60 napra módosul. A módosítás alapján abban az esetben, ha az ellenérték megtérítésének esedékessége az elszámolással érintett időszak utolsó napját követő időpontra esik, a teljesítés időpontja a fizetési határidő lesz, azzal a kiegészítő megkötéssel, hogy az adót az időszak utolsó napját követő 60. napon akkor is meg kell állapítani, ha a fizetés esedékessége ezt követő időpontra esik. Az új szabály nagyobb szabadságot biztosít az ügyletben résztvevő feleknek a fizetési határidő megállapítására. A teljesítés időpontját (és ezzel az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontját) ezeknél az ügyleteknél a fizetési határidő fogja meghatározni, amennyiben az nem későbbi, mint az adott időszakot követő 60. nap. Az új 60 napos szabály 2016. január 1-től minden időszakos elszámolású ügylet esetében figyelembe kell venni.
Az új szabályok kapcsán talán a legérdekesebb és legaktuálisabb kérdés, hogy azokat pontosan mikortól kell alkalmazni, melyik az az első elszámolási időszak, amire már az új szabályok alkalmazandóak? Az Áfa tv. átmeneti rendelkezései alapján (Áfa tv. 297. §), az új előírásokat, az olyan 2015. december 31-ét követően kezdődő elszámolással vagy fizetéssel érintett időszakokra kell először alkalmazni, amelyeknél a fizetés esedékessége, valamint a számla vagy a nyugta kibocsátásának időpontja 2015. december 31-ét követő időpont.
Mit is jelent pontosan ez az átmeneti szabály?
A törvény szövege alapján ahhoz, hogy az új szabályokat alkalmazni lehessen, három feltételnek kell egyszerre teljesülnie:
- az adott időszak 2015. december 31-ét követően kezdődik
- a fizetési határidő 2015. december 31-nél későbbi
- a számla kibocsátása is 2015. december 31. után történik.