A 2015. augusztus 28-án az Országgyűlés elé terjesztett, a személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítását illetve ehhez kapcsolódóan az adózás rendjéről szóló törvény kiegészítését tartalmazó törvényjavaslat célja, hogy a magánszemélyek adminisztrációs terheinek csökkentése mellett kellő felkészülési időt biztosítson a családi kedvezmény érvényesítéséhez szükséges adóazonosító jel kötelező használatát előíró jogszabályhelyek alkalmazására.
Az Szja tv. jelenleg hatályos bekezdése értelmében a családi kedvezmény igénybevételéhez az eltartott (kedvezményezett eltartott) adóazonosító jelét a 2015.12.31-ét követően adott adóelőleg nyilatkozatokban kötelezően fel kell tüntetni.
A már elfogadott, jövő évi adótörvényekről részletesebben itt olvashat!
A törvényjavaslat – a kellő felkészülési idő biztosítása érdekében-e rendelkezés alkalmazásának egy évvel későbbre történő halasztását javasolja, azaz a családi kedvezmény igénybevételéhez az adóazonosító feltüntetését csak a 2016. évről készített adóbevallás, munkáltatói adómegállapítás, valamint a 2017. évben leadott adóelőleg nyilatkozatok vonatkozásában tenné kötelezővé. A javaslat szerint ezen időpontot megelőzően adóazonosító jel hiányában továbbra is elegendő lenne az eltartottak, kedvezményezett eltartottak természetes személyazonosító jelének és lakcímének megadása - hívta fel a figyelmet Hegedüs Sándor, az RSM-DTM adóüzletág vezetője legfrissebb blogbejegyzésében.
A törvényjavaslat adminisztratív terhek csökkentését célzó 2. paragrafusa az Art. hatályos rendelkezéseinek kiegészítését javasolja, azzal, hogy előírná az adóhatóság számára, hogy 2016.07.01-ig hivatalból állapítsa meg az adóazonosító jellel nem rendelkező, 25. életévüket 2016.12.31-ig be nem töltő állampolgárok adóazonosító jelét. A javaslat értelmében az adóhatóság e magánszemélyek adóazonosító jeléről annak megállapítását követő 45 napon belül lakcímére értesítést küld, és 2016.11.30-ig hatósági igazolványt állít ki.
A törvényjavaslatban foglaltak bevezetése nemcsak a magánszemélyek számára jelentene könnyebbséget, de az adóhatóság számára is megfelelő időt biztosítana arra, hogy a tömegével beérkező egyedi kérelmek feldolgozása helyett strukturáltabban eljárási szabályok alkalmazása mellett állapítsa meg a magánszemélyek adóazonosító jelét.