A pozitív munkáltatói márka kialakítása minden cég számára kiemelten fontos, ugyanis rengeteg előnnyel jár. Nemcsak, hogy könnyebben találnak jobb minőségű jelölteket betöltetlen állásaikra, de sok marketing költséget is megspórolnak a szájhagyomány útján terjedő pozitív véleményekkel. A Zyntern 2020-ban már feltérképezte melyik munkáltatók nyerték el leginkább a fiatalok szimpátiáját, most pedig megtudhatjuk, mennyiben változott a top lista egy év alatt.
A Zyntern.com állásportál idén negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021 áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra.
Bár a Randstad minden évben díjazza a legnépszerűbb munkáltatókat, ezek a kutatások a 18-64 éves korosztályra vonatkoznak. A Zyntern ellenben a pályakezdők (16-28 éves korosztály) preferenciáit állítja a középpontba, így kiderül melyik cégek hódítanak a fiatalok körében. A kutatásból azt is megtudhatjuk, melyek az elsődleges munkahelyválasztási szempontok a Z generáció számára. Legfontosabb kritériumnak idén a pozitív munkahelyi légkör, a nyitott, támogató vezetők és a cégen belüli előrelépési lehetőségek bizonyultak. Vajon melyik cégeket azonosítják ezen jellemzőkkel a megkérdezettek?
A kitöltők azokat a munkahelyeket, ahol szívesen dolgoznának, szabadszavas formában, maximum 5 cég említésével adták meg. A legvonzóbb munkaadókra adott válaszokat a kutatók tanulmányi terület és szakmai háttér alapján vizsgálták.
Az összesített nyertesek
- Audi Hungária
- Telekom
- Bosch
- OTP Bank
- MOL
Érdekesség, hogy a fiatalok körében más cégek végeztek előkelő helyen, mint a Randstad összlakosságot vizsgáló 2021-es kutatásában. Az Audi, a Bosch és a MOL, a pályakezdők szemében élen járnak, míg a Randstad top listájában nem szerepelnek. A Telekom azonban nemcsak a fiatalok listáján végzett második helyen, de a Randstad Telekommunikációs különdíját is bezsebelte.
Szakterületenkénti rangsorok
Az összesített eredményeken felül a kutatásból az is kiderül melyik cégek a legnépszerűbbek az adott szakterületen tevékenykedők számára. Ahhoz, hogy pontosabb képet kapjunk a piac jelenlegi helyzetéről érdemes ezekre a rangsorokra is vetni egy pillantást.
Gazdaságtudomány
- OTP
- Telekom
- MOL
- Morgan Stanley
- Bosch
IT/Informatika
- Telekom
- Epam
- Morgan Stanley
- Microsoft
Műszaki, mérnöki
- Bosch
- Audi
- Richter Gedeon
- MOL
- Mercedes
Agrár
- Kite
- Bonafarm
- Nestlé
- Aldi
- Syngenta
Társadalomtudomány
- Telekom
- Vodafone
- Külügyminisztérium
- MOL
- Audi
Bölcsészettudomány
- Telekom
- Audi
- OTP Bank
- Vodafone
- NI
Turizmus/vendéglátás
A legtöbb turizmus és vendéglátás területén tevékenykedő fiatal számára a hotelek a legvonzóbbak (Four Seasons, Hilton, Marriott), de az utazási irodákat és repülőtársaságokat is nagy számban említették.
Államtudományok területén
Az első helyen a Belügyminisztérium végzett, másodikon az EMMI, harmadikon pedig a NAV. A top 10-es listában helyett kapott még a Rendőrség, az ENSZ, az ITM, az EU intézményei, a Külügyminisztérium és a Honvédség is. Piaci szereplőket tekintve pedig a legnépszerűbbnek a KPMG bizonyult.
Jogtudomány
A legtöbb pályakezdő az ügyvédi irodákat tartja a legvonzóbbnak, de gyakran visszaköszönt a bíróság, ügyészség és az Igazságügyi Minisztérium intézménye is. Cégek tekintetében pedig az Audi, a McKenzie, az OTP és a MOL végzett előkelő helyen.
Középiskolásoknál
Egyértelműen idén a Bosch vitte a pálmát, őt követte a Spar, a Lidl, a Penny és a Tesco. A top 10-ben pedig helyett kapott még az Audi, a Mercedes, a Samsung és az OTP is.
Szakképzésben tanulóknál
Náluk az autóipari munkaadók (Audi, Mercedes) alapvetően a legvonzóbbak, de a top 10-es listában néhány olyan globális technológiai márka is helyet kapott, mint a Google vagy a Telekom. Nagy százalékuk saját vállalkozás indításán gondolkodik, de a banki szféra és a vendéglátói egységek is népszerűek voltak a körükben.
A legvonzóbb munkaadók listáját áttekintve egyértelműen látható, hogy számos vállalat a legkülönbözőbb szakterületeket átívelően népszerű a fiatalok körében. Ami közös ezen népszerű munkaadókban, hogy ismert és tudatosan épített munkáltatói márkájuk, és aktív campus kommunikációs jelenlétük van, illetve sok esetben kiépült felsőoktatási kapcsolatokkal rendelkeznek.