A Google a mobil találati listán megszünteti a mobil-barát címkét. Az indoklás szerint a Google mobil találati listáján már a találatok 85 százaléka mobilbarát. Annak érdekében, hogy a találati listát tisztán tartsák, eltüntetik ezt a címkét a mobil találati listáról. Ez, azonban, nem jelenti a mobil algoritmus eltűnését, éppen ellenkezőleg a mobilbarát jelleg továbbra is rangsorolási tényező marad, de a címke eltűnik a találati listáról. Ez elsősorban azoknak a weboldalaknak jelenthet némi előnyt, amelyek nem mobilbarátok, mert így a címke miatt romló átkattintási arányuk javulhat.
A másik, talán nagyobb bejelentés, hogy újabb algoritmus alapú büntetés érkezik, amely a mobil oldalakt érinti. A Google indoklása szerint, bár a legtöbb weboldal tartalma ma már zoomolás nélkül is jól olvasható, azonban elterjedtek a különböző olyan elemek, amelyek elfedik a weboldal tartalmát. A Google szerint ez a tartalom továbbra is ott van a weboldalon és a program számára olvasható, ám ezek az elemek megakadályozzák a felhasználók számára a tartalom elolvasását.
A keresőóriás szerint ezek az elemek pedig frusztrálják a felhasználót, hiszen nem érik el azt a tartalmat könnyedén amelyre számítanak, amikor a találati lista egyik elemére kattintanak. A blog szerint azok a tartalmak, ahol ilyen elemek találhatóak rosszabb felhasználói élményt nyújtanak, mint azok, amelyeknél a tartalom azonnal látható. Ez különösen a mobilkészülékek esetén problémás, hiszen ott a képernyő mérete kisebb. Éppen ezért a Google 2017. január 10-én új algoritmus vezet be, amely hátrébb sorolja azokat a mobil oldalakat, ahol a tartalom nem látható azonnal - hívta fel a figyelmet együttműködő partnerünk, a Ite.hu.
A Google több konkrét példát is hoz arra, hogy mely elemek okozhatnak hátrasorolást:
- nagy felugró ablakok, amelyek a tartalom fő részét kitakarják, függetlenül attól, hogy azonnal jelennek meg, vagy az oldal nézése közben.
- olyan appok letöltésére ösztönző ablak, amelyet a felhasználónak be kell zárnia ahhoz, hogy a tartalomhoz hozzáférjen
- olyan megjelenítési mód, ahol az érdemi tartalom a hajtás alatti részre szorul le, mert a felugró jellegű tartalom a gördítés feletti részen jelenik meg.
- Szerencsére a Google képekkel is segít azonosítani, hogy konkrétan mely megoldások nem elfogadhatóak a jövő évtől.
- olyan felugró ablakok, amelyek valamilyen törvény kötelezettség miatt jelennek meg, például korhatár, vagy cookie szabályozás
- belépési ablak, olyan oldalakon, amelyeken a tartalom nyilvánosan nem elérhető (pl.: előfizetéses tartalmak)
- olyan bannerek, amelyek könnyen figyelmen kívül hagyhatóak, ilyen például a chrome, vagy a Safari app letöltésére ösztönző bannerje.
Vége a felugró ablakoknak?
Komoly kérdés, hogy mi lesz a hazánkban népszerű felugró ablakokkal? A Google most egyértelműen nevesítette a felugró ablakokat, és utalt arra is, hogy nem csak az azonnal megjelenő felugró ablakok, hanem az oldalon való görgetés során megjelenő felugró ablakok is büntetést eredményezhetnek.
Kérdés, hogy mi a helyzet a kilépési szándéknál megjelenő felugró ablakokkal? Vajon ezt is büntetni fogja a Google? Egyelőre nem lehetünk semmiben biztosak. A mostani leírás alapján ez nem biztos hogy kockázatot rejt, de kizárni sem lehet. Talán az elkövetkező hónapokban pontosabb információt is kapunk. Az viszont szinte biztos, hogy az iratkozzon fel hírlevelünkre típusú nagy felugró ablakoknak végük, legalábbis a mobil oldalaknál. Ez pedig komoly nehézséget jelent majd a feliratkozó gyűjtésnél. Fontos hangsúlyozni, hogy a büntetés csak a mobil oldalaknál jelentkezik majd. Ez pedig a reszponzív designt alkalmazó oldalaknál jelenthet majd kihívást.