BMW 123d: Sokkhatás

A BMW 123d Coupe igazi különlegesség. Kompakt kupékarosszériája van, a legerősebb szériagyártású négyhengeres dízel erőforrás dohog benne, emellett Start-Stop funkcióval és fékenergia-visszavezetéssel is ellátták. Kíméli a környezetet, miközben valódi élményautó.

A BMW 1-es sorozatának öt- és háromajtós modellje nem tartozik a kifejezetten feltűnő autók közé, bezzeg a 13 centiméterrel hosszabb négyüléses kupé kivitel árasztja magából az exkluzivitást. A legendás BMW 02-es sorozat újkori reinkarnációját tisztelhetjük benne, gyakorlatilag versenytárs nélkül a piacon.

Fantasztikus tudás

A BMW példásan oldotta meg a feladatot: hosszú motorháztető, nyújtott tetővonal, rövid túlnyúlások, hangsúlyos kerékjáratok. S ami nem látszik, de természetes: tökéletes, tengelyek közti 50:50 arányú súlyelosztás, hátsókerék-hajtás. Az 1-es kupé elölről ugyanolyan, mint az öt- és háromajtós modell, de a hasonlóságok ezzel véget is érnek. Arányos, szép vonalú a karosszéria, magas, éles övvonallal és kiterjedt lemezfelületekkel. A Bangle által kedvelt oldalsó hullámvonal itt is megtalálható, összeköti a sárvédőket egymással. Nyilván szándékosan, de a küszöböt és az ajtót elválasztó törésvonal képzeletben meghosszabbítható, s akkor pontosan az első fényszórók fölé és a hátsó lámpák alá fut be. Bravó! Az autó farát is nagyon eltalálta a mester, a gyönyörű, morcos lámpatesteket nagyon szépen összehozta a csomagtartó-fedéllel, és az integrált légterelő kialakítása is zseniális. Napsütésben különlegesen játszanak a fények a karosszérián; ez a kocsi még ezüstszínben is remekül mutat.


chabaphoto.com

Bent a BMW-knél megszokott, sportos, azonnal vezetésre csábító atmoszféra uralkodik. Bár az 1-es kupé a kompakt osztályba sorolható, minőségi szintje még kettővel magasabb kategóriában is nívósnak számítana. Kellemes tapintásúak a műanyagok, a kezelőszervek, a bőrülésekről és a vaskos M-sportkormányról nem is beszélve. A sötét, lakkozott dekorbetétek is jól állnak az autónak. Az autó négyszemélyes - a hátsó üléspad kétszemélyes kialakítású -, de hátra csak rövidebb utakra ültessünk embereket. Ráadásul oda igen körülményes a beszállás. Azért igyekeztek a lehető legtágasabb fejteret kiképezni, de a lábtértől ne várjunk csodát: magasabb sofőr mögött csak kis növésűek férnek el. A vezetőhely viszont maga a követendő példa: ez az utóbbi évek egyik legjobban sikerült BMW "irányító központja". Tökéletes, természetes az elhelyezkedés, pazar a sportülés, a pedálok, a kormánykerék, a rövid váltókar tökéletesen kézre áll. (Imádom a BMW-k padlóhoz rögzített gázpedálját, melyre teljesen ráfeküdhet az ember talpa.) Alacsony az üléshelyzet, amennyire kell, de nagyvonalú az ülés állíthatósága. A csomagtér korrekt méretű, és a hátsó ülések lehajtásával bővíthető. A pilóta tipikus kör alakú főműszerekkel találja szembe magát, s a középső szellőzők társaságában leli az indítógombot. A műszerfal pillanatok alatt áttekinthető; többek között ezért is szeretjük a müncheni autókat.

S akkor jöjjön a lényeg: a 123d-ben dolgozó, alumínium, 2 liter lökettérfogatú, common rail befecskendezéses és két különböző méretű, változó lapátgeometriájú turbótöltővel szerelt négyhengeres dízelmotor, mely több mint 100 lóerős literteljesítményével igazi unikum! Jelen pillanatban ez a legerősebb négyhengeres széria-dízelmotor, 204 lóerőt és 400 newtonmétert ad le - valóban fantasztikus a tudása. A motor alapjáraton picit remegteti a gázpedált, és rázza a váltókart, melyen mosolyogtam egy kicsit. Fordulaton viszont nem dízeles kerregést, hanem sportos beütésű morgást ad elő, mely egészen lelkesítő tud lenni. A zajszint persze sosem haladja meg a kívánt határt. Irgalmatlanul tol a dupla turbós erőforrás, nulláról százra 7 másodperc alatt gyorsítja a másfél tonnás kupét, a végsebesség pedig 238 kilométer/óra. Nagyon jó a motor rugalmassága is, 2000-es fordulatszámtól hatodik fokozatban is bátran előzhetünk. Gondoltam, egy ilyen bivalyerős dízelmotor megkéri a maga gázolajadagját, nos, hát pozitívan kellett csalódjak. A hipermodern hajtómű csak városban akart 7 liternél többet enni, egyébként átlagban beérte nagyjából 6,5 literrel 100 kilométerenként, amin elképedtem.


chabaphoto.com

Szenzációs fogyasztás

A 123d modell a BMW EfficientDynamics (hatékony dinamika) programjába tartozik, ami azt jelenti, hogy felszerelték automatikus start/stop rendszerrel, fékenergia-visszavezetéssel és alacsony gördülési ellenállású gumikkal. A start/stop rendszer üresbe tett váltó mellett, álló helyzetben azonnal leállítja a motort, mellyel valószínűleg decilitereket lehet spórolni városban (nem tudtam ellenőrizni). A kuplung kinyomásával azonnal újraindul a motor, mire betesszük az egyes fokozatot, már startra kész az autó. Ha ez zavar minket, egy műszerfali gombbal ki is kapcsolhatjuk a rendszert. Az állandó leállítás/újraindítás egyébként nem árt az erőforrásnak, felvilágosítottak, hogy emiatt speciális akkumulátorral és generátorral szerelték fel az autót. A 138 gramm/kilométer CO2-kibocsátású 123d valóban meggyőző, szenzációsan keveset fogyaszt (Vecsésről az első tesztnapon 4,2 literes fogyasztással mentem be a városba). Persze képtelenség kibírni, hogy az 1-es kupét néha ne kergessük meg alaposan. Annyira jó vezetni, annyira kiváló a kormányzása, a futóműve és a fékrendszere, lelkiismeretünket pedig nyugtatja, hogy a fogyasztás ekkor sem szökik 7,5 liter fölé.

Ha valakinek megjött a kedve a stílusos, sportos 123d-hez, nem árt, ha vaskos bankszámlával rendelkezik, ugyanis 8,7 millió forintot kérnek érte. Eggyel lejjebb, a 120d is jó választás, 177 lóerejével 7,6 másodperc alatt jut fel százra, és csupán 128 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.

Megjelent a Piac és Profit magazin áprilisi számában. További tesztek az Autóblog.hu-n, ahol még több BMW-tesztet és fotógalériát is talál!

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo