Bajban a német munkaadók - hol a legnagyobb a munkaerőhiány?

Egyre súlyosabb a mozdonyvezetőhiány, miközben az utasok száma az év elején bevezetett adócsökkentés révén tovább emelkedik.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vasúti közlekedésben tevékenykedő cégek országos érdekképviseletének (Allianz pro Schiene) hétfőn ismertetett adatai szerint az egy évvel korábbi 28-ról 25-re süllyedt a 100 meghirdetett mozdonyvezetői állásra jutó álláskereső mozdonyvezetők száma.

Ez azt jelenti, hogy nehezebb betölteni ezeket az munkahelyeket, mint a beteg-, és az idősápolói, vagy a víz-, és gázvezeték-szerelői állásokat, amelyeknél régóta súlyos munkaerőhiánnyal küszködnek a németországi munkaadók.

depositphotos.com

Az érdekképviselet szerint nagyobb állami szerepvállalás kell a helyzet javításához. A szövetségi kormány a közúti teherszállítás területén évi 125 millió euróval (42 milliárd forint) támogatja a munkavállalók képzését és továbbképzését, és még a folyami szállítmányozásra is jut évi 2,5 millió euró állami képzési támogatás, a vasúttársaságok viszont egy centet sem kapnak erre a célra - panaszolják.

A legnagyobb német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) csak az idén 2300 mozdonyvezető felvételét tervezi, valamennyi területet együttvéve pedig 25 ezer új alkalmazottat állítana munkába. A több mint 300 ezer főt foglalkoztató állami cégnél 2030-ig 170 milliárd eurót fordítanak fejlesztésekre, főként vonalak és pályaudvarok korszerűsítésére és új járművekre. A beruházások egyik fő célja, hogy 2030-ig megduplázzák, hozzávetőleg évi 300 millióra emeljék az utasok számát.

A szövetségi kormány klímavédelmi csomagjának részeként az év elején 19 százalékról 7 százalékra csökkentették a távolsági járatokra szóló vonatjegyek árára rakodó általános forgalmi adót (áfa). Az új rendszer első hónapjában, januárban 12,2 millióan utaztak a DB járatain, ami 10,7 százalékos növekedés az egy évvel korábbi 11 millióhoz képest. A vállalat szerint a növekedés az áfacsökkentés mellett a szolgáltatási színvonal javulásának is tulajdonítható.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo