Tudományosan bizonyított tény, hogy az illatok reakciókat váltanak ki az emberből. Nem is keveset. Amíg látásunkért csupán négy gén felel, addig szaglásunkra ezernél is több jut. Ezeket az ingereket az agyunk azon része dolgozza fel, amelyik a hosszú távú memóriáért felel. Ugyanez a rész felelős azokért az információkért is, melyek az ösztönös viselkedésünket befolyásolják.
A vásárlói döntéseket is nagyban befolyásolják az érzelmek, ezért, ha kellemes illatokkal pozitív érzelmeket keltünk a vevőkben, azzal elősegítjük a pozitív vásárlói döntést.
Az olyan alapvető összefüggéseken, mint hogy a friss kenyér illatától éhség tör ránk, nem lepődünk meg. De kutatási eredmények szerint például egy kellemes illatú helyiségben jobb minőségűnek találtak az emberek egy sportcipőt, egy sampon illatának megváltoztatása után pedig a válaszadók úgy ítélték meg, hogy fényesebb lett tőle a hajuk. Meglepő? Ettől még igaz!
Ne csak a vendégekre, vásárlókra gondoljunk! Az is fontos, hogy az alkalmazottak is kellemes illatú környezetben végezzék el a napi teendőiket. Egy jól megválasztott illat ugyanis jó közérzetet teremt, és növeli a dolgozók teljesítményét is.
„Több partnerszállodában arról számoltak be, hogy a szobák illatosításának bevezetése óta a vendégek nagyobb százalékban térnek újra vissza. Egy nemrég leszerződött kiskereskedelmi partnerünk pedig azt vette észre, hogy a bevezetett kellemes illat hatására a vásárlók több időt töltenek az adott üzletben” – nyilatkozta Kassay Márta, a SanOdor Kft. tulajdonos ügyvezető igazgatója.
Bármennyire is szeretnénk, nem tudjuk kikerülni az illatokat. Nem tudunk átmenni előlük az út másik oldalára, vagy elfordítani a fejünket, amikor véletlenül ,,szembejön” velünk. Hatással vannak ránk, érzékszerveinkre, érzelmeinkre, döntéseinkre. Mindezek alapján elmondhatjuk, hogy az illatok az orrunknál fogva vezetnek minket – kár lenne nem élni ezzel a lehetőséggel.