Alapfeltétel az életben maradáshoz - mit tehetnek a kkv-k?

Egyre jellemzőbb, hogy az interneten keresünk szakembert, szerelőt, akitől fokozottabb, elsősorban a megbízhatóságáról tanúskodó digitális jelenlétet várunk el – derül ki az NRC legújabb, a Telekom számára készített reprezentatív felméréséből. Bár a gyors visszajelzés is nagy érték, a transzparenciát még ennél is magasabb polcra helyezik a megkérdezettek a pandémia első hullámát követően elvégzett, a kkv-k járványra adott reakcióit vizsgáló felmérésben.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Honlap, felhasználói értékelések, online elérhetőség, átlátható módon feltüntetett árak és díjak – ezek azok a kritikus tényezők, amelyek a legtöbbet nyomják a latban, amikor kisvállalkozót választunk, állapítja meg az NRC legújabb, a Telekom megbízásából készített, reprezentatív kutatásában.

Helyi kiadványok helyett netes keresés

A felmérésből kiderül, hogy mára a szolgáltatókeresés gyakori terepévé a világháló vált: a válaszadók 54 százaléka online kutakodik, és mindössze 21 százalékuk lapozgat helyi kiadványokat. A netes keresgéléshez egyre többen használnak okostelefont, amint az az NMHH honlapján nemrég publikált felmérésben is áll: ezzel már a 14 évnél idősebbek háromnegyede rendelkezik, és ezzel egyezik meg a telefonon internetezők részaránya is, miközben mobilinternetre 60 százalékuk fizet elő.

Az NRC kutatása arra is rávilágít, hogy a megkérdezettek többsége (57%) családi és baráti ajánlásokra támaszkodik, amikor szakemberre vadászik, ám a személyes tapasztalatokból fakadó ismerősi ajánlások sokszor járnak kéz a kézben az internettel: a szolgáltatók saját oldalán ugyanúgy gyűlnek a felhasználói visszajelzések, mint a Facebookon létrehozott üzleti oldalakon, illetőleg az olyan speciális platformokon, mint amilyen a Google Térkép vagy a Foursquare. Az ismerősök tanácsai mellett tehát általában a netet is segítségül hívják a válaszadók a helyes döntés meghozatalához: 44 százalékuk egyáltalán nem bízik azokban a szolgáltatókban, amelyekről nem talál kedvező online véleményt.

Látni akarjuk az árakat

Akár kozmetikusra van szükségük, akár mosógépszerelőre, a megkérdezettek nagyra értékelik, ha a szolgáltató feltünteti tarifáit az online felületén: ezt több mint 55 százalékuk jelölte meg elsődleges szempontként új kisvállalkozás választáskor. A válaszadók 40 százaléka számára fontos, hogy online is tudjon rendelni terméket, szolgáltatást egy kisvállalkozástól, mindezt úgy, hogy például a saját honlap meglétét nem várják el. Elsőnek lenni sem feltétlenül garancia a sikerre: a megkérdezettek többsége ugyanis nem azt a szolgáltatót keresi fel, amelyiket legelőször megtalálja; a felmérésben résztvevők 54 százaléka több lehetőséget is mérlegel az első kapcsolatfelvétel előtt.

Amennyiben viszont van honlap, azon szeretnek sok és friss információt látni a szolgáltatásokról, ám a kkv-k számára ennél is komolyabb kihívást jelent, hogy a kutatásban megkérdezettek 90 százaléka gyorsan, legkésőbb egy napon belül szeretne választ kapni a megkeresésére. Sokan ennél is pörgősebb, egy órán belüli visszajelzést tartanak kívánatosnak, amelyekhez már olyan bevett eszközök állnak a kkv-k rendelkezésére, mint például az automatikus válaszüzenet beállítása vagy a weboldalba integrált chatbot.

A digitális eszközöknek mindenki hasznát veszi

„Az már a tavaszi, a pandémia első hullámát követően elvégzett kutatásból is kiderült, hogy minél több digitális megoldást használt egy kkv, annál kevésbé legyintette meg a válság szele” – fogalmazott Iski István, a Telekom Soho-SMB területének igazgatója.

Szerinte a mostani felmérés azt igazolja, hogy a fogyasztók részéről egyre nagyobb az igény a járványhelyzet miatt felgyorsult digitális transzformáció vívmányaira. Ráadásul ezeknek az eszközöknek a fogyasztók és a cégek egyaránt haszonélvezői: az a szolgáltató például, amely a pozitív ügyféltapasztalatok megosztására buzdít, nem csupán saját digitális jóhírét alapozza vagy erősíti meg, hanem hasznos muníciót ad a választáshoz a későbbi keresők számára.

Klenovszki János, a kutatást készítő NRC ügyvezetője úgy véli, a netes jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem alapfeltétele egy kisvállalkozásnak az életben maradáshoz. „A fokozottabb digitális működés azonban új feladatokat is jelent a cégvezetők számára, ezért nagyon fontos, hogy a kkv-k pontosan mérjék fel a célcsoportjuk elvárásait: a honlaptartalommal, a digitális fejlesztéssekkel, a kommunikációs csatornákkal és tartalommal kapcsolatban” – tette hozzá.

A 800 fős – a magyar internetezőkre nem, kor, végzettség és lakóhelytípus szerint reprezentatív – kutatásban 18-65 év közöttieket kérdeztek meg online kérdőíves módszerrel.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo