Az Airbusokba és a Boeingekbe egyre több ülés-sort zsúfolnak be a turistaosztályra – és azok is sűrűbbek lesznek. A légitársaságok tanulságosan maguk is „sűrítésnek” nevezik a módszert, amely egyre inkább szemet szúr az utasoknak.
A Consumer Report, a nagy amerikai fogyasztóvédelmi magazin 55.000 légiutast kérdezett meg s azoknak harmada kifejezetten kényelmetlennek, szűknek minősítette ülését. Egy non-profit civilszervezet pert is indított a Szövetségi Repülésügyi Hatóság ellen, amely szabályozza a gépek berendezését. A szervezet ügyvédei azzal érveltek, hogy az utasok átlag súlya mintegy 7 kg-mal nőtt, amióta az üléseket 20 évvel ezelőtt utoljára szabályozták, és ez azt jelenti, hogy veszély esetén sokkal nehezebben lehet menekülni.
Ugyanakkor hosszabb utakon a tartósan szűk helyen való ülés a keringést veszélyezteti és komoly
Az ülések „zsugorodása” természetesen összefügg a repülés elterjedésével. A hatvanas években az ülésünk és az előtte lévő ülés közötti távolság általában 89 cm volt – ezt jelenleg csak a business vagy az „economy plus” osztályon kapjuk, turistán a távolság csak 76 cm. Hasonlóan „zsugorodtak” a mosdók, sőt, a folyosók is. A légitársaságok a tömeges repülés elterjedésével elsősorban a profitban, nem a kényelemben érdekeltek – az utóbbit csak igen jelentős felárért tudjuk megvásárolni.
A jelenség ellen nem csak az utasok, hanem a légikisérők is tiltakoznak. Az utasok összezsúfolása nem csak nekik jelent több és nehezebb munkát, hanem szükséghelyzetben minden korábbinál nagyobb veszélyekkel járhat.
(Forrás: Popular Science)