A webkereskedelem folyamatosan növekszik (15-25%), tehát ha csak ott vagyunk a piacon és nem vagyunk rosszabbak a konkurenciánál, akkor is számíthatunk ilyen növekedésre. Ez nem hangzik rosszul, de mások is látják, ezért egyre többen fognak osztozni ezen a tortán – ezért mégis többet kell tennünk – mondta Kulcsár István Róbert, a Webshop Experts szakértője a Piac & Profit KKV-Akadémiájának webáruházakról szóló napján.
Az online kereskedelemben pillanatnyilag még annál is nagyobb a verseny, mint amivel a hagyományos kiskereskedelem szembenéz. Ebben a harcban viszont nem csak az ár dönt! A vevők az információt igen sokra értékelik, ami a bevételben is meglátszik.
Meg kell különböztetnünk magunkat a konkurenciától, ráadásul a technológia fejlődése miatt folyamatos fejlesztési kényszer nehezedik ránk: egy webáruház soha nincs kész. Emellett a fogyasztói trendek is változnak, ezek miatt is szükséges az állandó alkalmazkodás.
Míg régen egy jó értékesítővel bármit el lehetett adni, ma a fogyasztók 98%-a a vásárlási döntéseit az interneten alapozza meg. Ezért ha nem vagyunk ott, olyan, mintha nem is lennék – mondta a szakértő. Lehet, hogy még nem ekkora azok aránya, akik valóban vásárolnak is a világhálón, de a tájékozódás, döntés előkészítés túlnyomó többségben itt zajlik. Emiatt nagyon fontos, hogy a cégeknek fel kell készülnie a többcsatornás értékesítésre, az online és offline értékesítés erős szinergiájának kihasználására.
Elképesztő mértékben terjed a közösségi média, a határok pedig egyre inkább elmosódnak közte és az online értékesítés között. A kicsit távolabbi jövőben pedig a dolgok internete drasztikusan át fogja alakítani az egészet – tehát ne nagyon rendezkedjünk be arra, hogy naprakészek vagyunk, hamarosan jön az újabb forradalom. Az azonban várható, hogy a jövő az összemosódó internetes szolgáltatásoké lesz – hangsúlyozta a szakértő.
Az alap egy jól működő rendszer, egy jó webáruház motor (nem feltétlenül szükséges nagy beruházással magunknak fejlesztenünk, a legtöbb esetben a bérelhető megoldások is beválnak. Kivéve, ha egyedi fejlesztésre, kiegészítésre lenne szükség, vagy, ha pályázatból akarják finanszírozni, ez esetben ugyanis a kiíró általában kötelezővé teszi a szoftvervásárlást.). A következő fontos dolog a vevőbarát kialakítás – ha már megszereztük nagy nehezen a vevőt, akkor vásároljon már valamit nálunk. A kialakításnak nem csak szépnek, de a felhasználást segítőnek kell lennie. Vezesse a szemet, a folyamatokat, ne gördítsünk plusz akadályokat azok elé, akik épp úgy döntöttek, vásárolnak valamit nálunk. Muszáj, hogy gyors legyen a folyamat, a vásárló nem vár, nem akar időt szánni rá, hogy megértse, hova kell kattintania. És egy kattintásra van a konkurencia. A legjobban kialakított webáruház esetében is nagyon fontos a hatékony üzemeltetés, e nélkül nem fog menni az alkalmazkodás.
Növekvő sávszélesség és egyre erősebb gépek állnak rendelkezésre, ennek ellenére a webáruházak egyre célorientáltabbak, egyre minimálabbak és arra szorítkoznak, ami az alap funkciójuk. A leginkább a dizájnban érhető tetten, egyre egyszerűbbek, letisztultabbak a webshopok – vázolta a szakértő. Elengedhetetlen viszont a felhasználói élmény növelése iránti törekvés! Ez nem elsősorban látványos weboldalt jelent (ld. fent), hanem azt, hogy a teljes vásárlási folyamat során élményt nyújtunk. (A könnyű kereshetőségtől és kezelhetőségtől kezdve az egyszerű és biztonságos fizetési folyamaton át a pontos szállításig.)
Az élmények szerepe a vásárlásban mindig is fontos volt, a webes értékesítés esetében különösen az, hiszen sok alapvető élmény, ami egy fizikai boltban éri az embert, itt hiányzik. Nincsenek például illatok, pedig ezek nagyon fontosak a könyvvásárlástól az autó vételig. (Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!) A weben pótolni kell valahogy az érzékszervi információkat – erre a weben leginkább a kép áll rendelkezésre, illetve most már a videó. Érdemes a forgatható, nagyítható, videós tartalmakkal próbálkozni – legalábbis amíg a szagos internetet nem találják ki…
Új platformok
Új platformok terjednek el, a mobil abszolút domináns lesz, de a Google már most is bünteti, ha nincs mobilra optimalizált, reszponzív sablon egy webáruházban. Mobilról még kevesebb a vásárlás, a döntés előkészítésben használjuk, de fontos szerepe van a vásárlási döntés leegyszerűsítésében, emiatt már most megkerülhetetlen. Ahogy figyelmet kell fordítanunk a közösségi média oldalakra is, nem csak a marketing, de az értékesítés szempontjából is. Bár ezen a területen még nincs áttörés (pedig a Facebook már számos lehetőséget kínál), előbb-utóbb bekövetkezik majd. A közösségi médiás hirdetések sem azonnal alakították át a piacot, ma már viszont sokan kizárólag Facebook hirdetésekből is kiválóan megélnek. (És már tavaly is látszott, hogy egyre több a direkt értékesítés a Facebookon.)