A férfiak tényleg disznók, avagy a lenge öltözék neuromarketingje

A hiányos öltözékű nők képét évszázadok, sőt évezredek óta használják a termékek eladásában. Egy vonzó embertársunk mosolygó képe több százalékpontot is javíthat egy-egy termék, akár még egy hitel értékesítési mutatóin. Vajon ha többet is mutatunk, az többet ér? Földi Miklós Dániel reklámpszichológus erre a kérdésre kereste a választ.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 Egy átlagos férfi agya úgy épül fel, hogy erőteljesen reagál a lenge öltözékű nők képére. De ez a közhely tényleg igaz? Tényleg ennyire segíti az eladást a női test látványa, vagy ez csak egy mendemonda?
Egy roppant tanulságos kísérletben kutatók többek között erre keresték a választ. Férfi alanyoknak bikinis nők videóit, illetve semleges videókat mutattak, majd megnézték, hogy hogyan változik a férfiak döntéshozó képessége. Választaniuk kellett egy azonnali kisebb összegű jutalom és egy későbbi (1 hét vagy 1 hónap) nagyobb összegű jutalom között. Az eredmény egyérteműű volt. Azok a férfiak, aki a bikinis nők videóival előfeszítettek, következetesen kevesebb összeget kértek 1 hónap várakozásért (7 dollárt, szemben a másik csoport 15 dollárjával). Azaz a szexis videókat néző férfiak hajlamosabbak voltak egy kevésbé előnyös, de azonnali üzletet megkötni. Az ok egyszerű. A kihívó képek megtekintése impulzívabbá, és az azonnali öröm- és jutalomszerzésre tette érdekeltté a férfiak agyát.

Csak a szemét figyeljék! - Kép: Pixabay

Nagyobb arousal szint - romló döntések

Egy korábbi kísérletben George Löwenstein és Dan Ariely szexuálisan semleges majd szexuálisan ingerelt férfiakkal töltetett ki egy kérdőívet. Szexuálisan izgatott állapotban a férfiak nagyon eltérő válaszokat adtak az olyan kérdésekre, mint például mit gondol az óvszer nélküli szexről, vagy a partnert leitatásáról, azért, hogy befolyásolható legyen. A bikinis vizsgálathoz hasonlóan a szexuális izgalom hatására a hosszú távú logika helyett a rövidtávú örömszerzésre kezdett el a férfiak agya összpontosítani.

Ma már a figyelem az igazi hiánycikk, de megszerezhető
A legviccesebb reklám is értelmetlenné válik, ha nem kelt figyelmet. Mert a jó reklám – legyen szó online vagy offline reklámról – célja, hogy felkeltése a figyelmet. Figyelem nélkül nincs kapcsolat a befogadóval, azaz a fogyasztóddal.
Az ok az agy két eltérő rendszerébenen keresendő. Brian Alexander szerint van egy affektív rendszer amit nem érdekel csak a „most azonnal” és van egy logikusabb rendszer aki a racionális döntéseket támogatja. Ennek a két rendszernek a „veszekedése” befolyásolja a döntéseket. Ezt a rendszert vizsgálta Daniel Kahnemann Nobel díjas pszichológus is, a meggyőzés és döntéshozatal kutatásával kapcsolatban is, mivel ez a z a pont ahol a leginkább képesek vagyunk beavatkozni a vásárlás folyamatába.

Romló márkafelidézés

A szexuális késztetés tehát egyértelműen aktiválja a férfiak agyában az impulzívabb vásárlást és döntési szokásokat, azonban a hatás csak rövidtávon előnyös, ráadásul sok termék esetében ez nem is érvényesül, hiszen egy autót, vagy lakást sem azonnal veszünk meg. Erre ugyan megoldás lehet a csomagolás, vagy óriásplakátok, azonban ezeket más célcsoportok taszítónak találhatják.

Ha egy nő képét mutatják a férfiaknak vajon mit érdemes a leginkább felnagyítani a fotón? Megvan? Hát nem az. Az eredmények alapján ez a pupilla. Egy kísérlet tanulsága szerint a tág pupillájú nők képét vonzóbbnak találták a férfiak - bár ez egyszer sem jutott el a kísérletben szereplő férfiak tudatáig - bármilyen női szépség esetében.
A női szexualitással hirdetett reklámokat például a nők egyértelműen visszataszítónak találják. Ha túlzott mértékben vagy ízléstelenül erősen és kizárólag erre építjük a reklámunkat, azzal a nők célcsoportját teljesen kizárjuk, és kitesszük magunkat és márkánkat a jogos kritikáknak.

Ráadásul a szexuális tartalom elhomályosítja a reklámban hirdetett márka felidézését. A szexuális felhívó jelleg annyira erős, primer inger, hogy szinte „eltörpül” mellette minden más információ, például a márka vagy a termék a reklámban. Ez pedig egyértelműen ronthatja márkaépítést vagy a reklám szerepét, amikor több márka vagy termék közül kell választanunk.

Márkaépítés idegi alapon
A tapasztalatok képesek átprogramozni az agyunkat, ezt a fiziológiai jelenséget pedig a tudatos márkaépítésben is felhasználhatjuk. De vigyázzunk, mert akár éppen a célunkkal ellentétes hatást is kiválthatjuk – figyelmeztet Földi Miklós reklámpszichológus.
Ahogyan korábban említettem az erős szexuális tartalmakra épülő reklámok könnyen devalválhatják a terméket és a márkát is. Továbbá sokszor az ilyen tartalmú reklámokat nehéz összehangba hozni a márka imázsával is.

Óvatosan, és ésszel!

A szexi nők képe még mindig elveszi a férfiak eszét, és rontja a racionális döntéshozatalt. Azonban rontja a márka felidézését, és a márka társadalmi megítélését, taszíthatja a női célcsoportokat. A siker kulcsa az intenzitásban, és a márkakommunikációban van. A megfelelően elhelyezett ízlésesen bemutatott erotikus tartalom előnyös lehet, ha az összhangba kerül bemutatásra a márkaötlettel, imidzsel. Nem mindig a meztelen női képes naptárak adják a legjobb ösztönzőt a férfiaknak. Azonban kár lenne nem használni egy több ezer éve működő alapvető természetünkre hagyatkozó eszközt a marketingben. Csak tudjuk, hogy milyen hatást akarunk kiváltani, és kire célzunk. És ne feledjük el, hogy sokszor egy tág pupilla bemutatása többet ér egy meztelen nő képénél is. És ki tudna belekötni egy pupilla mutogatásába?

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus,

Reklámpszichológia.hu

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo