A DVD-kölcsönzéstől a milliárdokig – a Netflix-sztori

Az egyszerű DVD-kölcsönzőből 20 év alatt milliárdos lett. A Netflix tulajdonosa hitelből alapította meg cégét, és egyedüli módszerével a zsúfolt piacon is ki tudott törni. A Békehadtest egykori tanára ma az Egyesült Államok egyik leggazdagabb embere.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Reed Hastings az amerikai Békehadtest tagjaként éveken át matematikát tanított Szváziföldön. Hazatérve, 20 éve banki hitelből alapította meg DVD-kölcsönző cégét, a Netflixet. Az új cégnek nem adtak esélyt a zsúfolt piacon, de tévedtek: a vállalat immár a világpiacon is meghatározó szereplő, tulajdonosa milliárdos. De mi a cég titka, hogyan jutott el ilyen messzire?

A Netflix kínálata
Kép: SXC

A tanult matematikus-informatikus 36 éves volt, amikor új módszerrel indította el vállalkozását. Az ügyfél az interneten rendelhette meg a DVD-ket, havi 20 dolláros előfizetési díjért. A felvételeket másnap kézbesítette a posta, de újakat a címzett csak akkor rendelhetett, ha már a küldeménnyel érkezett borítékban visszaküldte az első szállítmányt. Aki szinte naponta akart új filmet látni, így nagyon olcsón, akár felvételenként fél dollárért megtehette, míg a kölcsönzőben filmenként négy dollárt kértek...

A Netflix 10 000 filmmel kezdte, 2004-re már 40 000-et kínált 2,5 millió ügyfelének, két évvel később a cég 40 amerikai központjából óránként 5000 szállítmányt indítanak útnak, és a számítógépes rendszer példátlanul megbízható: ha az ügyfél véletlenül a saját DVD-jét küldi vissza a kölcsönzött helyett, azt felismeri, és haladéktalanul visszajuttatja.

Hastings nagy ötlete volt az is, hogy ügyfelei kommentálhatják, csillagokkal értékelhetik a filmeket. A rendszer ebből pontosan látja, melyek iránt nagyobb vagy kisebb az érdeklődés, ráadásul így sikerül újabb vásárlói rétegeket elérni. Amikor például a művészfilmek híveinek kölcsönzéseit mérték (ahol a kínálat korlátozott), kiderült, hogy újra milyen keresettek lettek a hetvenes évek filmművészetének kiemelkedő alkotásai, így ezek választékának bővítésével, kölcsönzésével növekedett tovább a forgalom.

Kép: SXC

Reed Hastings ugyanakkor már a 2000-es évek elején felismerte, hogy a következőkben a közönség többsége az internetről letöltött filmek felé fog fordulni, s 2007-ben elindította ezt a szolgáltatását is. Szerény, ezer filmből álló ajánlattal, mert Hollywood csak öt évnél régebbi filmek sugárzását engedte a világhálón. Kezdetben 1 dollárba került egy órányi film, aki havi 18 dollárt fizetett, kölcsönözhette a DVD-ket, és hozzá 18 órányi filmet tölthetett le. Ám már egy évvel később jön az átütő siker az egységárral:

a vevő havi 9 dollárért mindenhez hozzájut, ami a neten van,
vagy 10 000 film és tv-sorozat epizódjai között válogathat, miközben a vetélytársak, az Amazon és a Blockbuster, 2–4 dollárt kérnek egyetlen filmért.

A fejlődésre jellemző számok: 2009 végén a Netflixnek 20 millió amerikai DVD-előfizetője volt, míg a netes szolgáltatására csak fele annyian fizettek elő, két évvel később viszont ez az arány megfordult, az internetes szolgáltatást 22 millióan

Az Apple egymilliárd dollárt szán műsorgyártásra
A tévékészülékeket és okostelefonokat is gyártó Apple amerikai óriáscég bejelentette: jövőre körülbelül egymilliárd dollárt szán műsorgyártásra.
választották. Az új ágazat a siker ellenére kezdetben veszteséges, Hastingsék százmilliókat fektetnek be az új üzletbe, ahol meg kell küzdeniük a nagy filmgyárakkal, amelyek saját szolgáltatóiknak adnak elsőbbséget a forgalmazásban. Addig, amíg a Netflix nem nyúl nagyon mélyen a zsebébe és eg milliárdért meg nem vásárolja a Time Warner és a CBS tv-játékainak jogát. A nagyok ugyanis rájöttek, hogy sorozataik a Netflix révén még több emberhez jutnak el, még népszerűbbek lesznek.

Míg nyolc éve a Netflix kínálatában 80:20 százalék volt az arány a filmek és a tv-sorozatok között, ez napjainkra 60:40 százalékra változott – a tv javára.

A cég az elmúlt években kiterjesztette szolgáltatásait Közép-Kelet-Európára is, míg amerikai sikere példátlan:

az Egyesült Államok internetes adatforgalmának negyedét a Netflix teszi ki,
amely immár saját produkcióit is kínálja, a világ 190 országában. A cég részvényeinek árfolyama 2011 óta a többszörösére nőtt, a Békehadtest egykori tanára az Államok leggazdagabb embereinek egyike.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo