A dolgozó a leggyengébb láncszem egy céges hálózatban - ezt a csalók is jól tudják

Folyamatosan növekszik a cégen belülről érkező fenyegetések száma és költsége. Az amerikai Ponemon Institute felmérése szerint a vállalatok csaknem kétharmada évente több mint 40 biztonsági incidens felszámolására kényszerül, amelyek átlagos költsége közel fél millió dollár. Különösen fenyegető lehet a szervezetek számára, hogy ezek jelentős részét a munkavállalók vagy partnerek hanyagsága okozza.

Napjainkban a céges hálózatok biztonságát fenyegető incidensek több mint feléért (56 százalék) a hanyag alkalmazottak és partnerek a felelősek – állapítja meg a tengerentúli Ponemon Institute friss, 2022-es tanulmánya. A világszerte közel 300 kis-, közepes és nagyvállalat több mint 1000 IT és IT biztonsági szakembere körében végzett felmérés szerint ezzel esetenként átlagosan mintegy 485 ezer dollár kárt okoztak a munkaadóknak.

(Fotó: Depositphotos)

A hitelesítő adatok ellopására tett kísérletek száma – amelyek célja kritikus adatokhoz és információkhoz való hozzáférés – közel megkétszereződtek a szervezet 2020-as legutóbbi közlése óta, amelyek ezúttal már az összes incidens közel ötödét (18 százalék) tették ki.

A jelentésből szintén kiderül, hogy a szervezetek évről-évre több kiberfenyegetéssel kell szembenézzenek. Míg 2018-ban a vállalatok alig több mint fele (53 százalék), 2020-ban 60 százaléka, addig 2022-re már a cégek mintegy kétharmada (67 százalék) kényszerült évi több mint 40 biztonsági esemény kiküszöbölésére.

Mindeközben egyre nehezebb rendbe hozni a bennfentesek által okozott incidenseket: már átlagosan közel három hónapra (85 nap) volt szüksége a cégeknek a probléma megoldásához a 2020-as 77 naphoz képest. Ezzel együtt, minél több idő telt el a helyreállításig, annyival több költséget emésztett fel a károk felszámolása. Így azok a vállalatok, amelyek 30 napon belül orvosolták a problémát, összesítve átlagosan évi 11,23 millió dollárból megúszták az akciókat. Ahol ez a munka 90 napnál tovább tartott, a helyreállítás költségei már elérték a 17,19 millió dollárt.

„Jó ideje nem győzzük eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos az alkalmazottak megfelelő IT biztonsági képzése és eszközeik védelme, hiszen a munkavállaló a leggyengébb láncszem egy céges hálózatban, és ezzel a kiberbűnözők is pontosan tisztában vannak” – mondta Gölcz Dénes, a dán Heimdal Security termékeit itthon forgalmazó Maxvalor ügyvezető igazgatója.

„Az ukrajnai orosz invázió mellett zajló online hadviselésről már nem csak szakmai körökben lehet egyre többet hallani. A kiberháború a tapasztalatok szerint súlyosan érinti a gazdasági szereplőket is. Kritikus kérdés, hogy a cégvezetők felismerik-e, hogy nem várhatnak tovább a megfelelő védelmi megoldások beszerzésével, vagy előbb-utóbb szervezetük is áldozatul eshet ennek a háborúnak.

 A kutatás szerint a felmérésbe bevont európai cégek a vizsgált 12 hónapban 15,44 millió dollárt fordítottak a bennfentes fenyegetésekre, ami csak minimálisan haladja meg a globális 15,38 millió dolláros átlagot. Ebben a sorban az észak-amerikai kontinensen működő szervezetek az elsők, amelyek átlagosan összesen 17,53 millió dollárt fizettek ezért. Szektor szerint a pénzügyi és szolgáltató szervezetek költötték a legtöbbet, előbbiek átlagosan 21,25, utóbbiak pedig 18,65 millió dollárt.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo