A kisvállalkozások tulajdonosai tudják, hogy a pénzforgalom sikeres menedzselése a túlélés egyik fontos összetevője. Nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a cash flow nem a nyereség, és a profit nem cash flow. Sőt, lehet, hogy jó a cég profitmutatója, de semmi készpénz nincs a bankszámlán, amiből ki lehetne fizetni az épp aktuális tételeket… Az értékesítés az üzletünk izomzata, de a cash flow az éltető levegő. Az értékesítés növelése kemény dió (itt azért találhat pár tippet hozzá), de teljes mértékben lehetséges rendbe tenni a pénzforgalmat anélkül, hogy akár egy forinttal is növelnénk a bevételt.
Lássuk, hogy lehetséges!
Persze nagyon fontos, hogy mennyit adunk el, de a túléléshez nem kevésbé fontos, hogy egy-egy lezárt üzletből mikor lesz valójában pénzünk. Ha a szolgáltatást vagy terméket sikeresen leszállítottuk, itt az ideje, hogy az ügyfél fizessen. Tekintsük át a lezárt tranzakciókat, különös figyelemmel a kintlévőségek időtartamára. Ha már látjuk, átlagosan mennyi idő alatt folyik be egy-egy ügyletből a pénz, próbáljuk meg ez a negyedével lecsökkenteni. Ha eddig húsz napot adtunk a fizetésre, ez legyen mostantól csak két hét, és így tovább. De vigyázat! Az új stratégiát csak a jövőbeni ügyfeleknél alkalmazzuk, akivel már megkötöttük a szerződést, annál ne akarjunk változtatni!
A fizetési határidők csökkentése nagyon fontos lenne, mivel nemcsak az átlagos számlafizetési határidő hanem az átlagos késedelem is növekedett, így egyes szektorok cégeinél a 40 nap feletti késések is előfordulnak.
Váltsunk fixről rugalmasra
Tekintsük át a céges költségeket, és próbáljunk meg, amit csak lehet, a fixből változóvá alakítani. Ha az értékesítés növelése nélkül szeretnénk rendbe tenni a cash flowt, ez az egyik legfontosabb lépés. Ha nem fix díjakról van szó, több lehetőség van a fizetések átütemezésére. Az ideális eset az lenne, ha a kifizetések többségét valamilyen teljesítmény mutatóhoz tudnánk kötni, vagyis csak akkor fizetnénk, ha a másik oldalon beérkezik az azt a költséget fedező bevétel. Erre pedig több esetben van lehetőség, mint gondolnánk.
Régi vagy felesleges? Ki vele!
A legtöbb cég irodája, raktára tele van kihasználatlanul porosodó eszközökkel, berendezésekkel, amik csak foglalják a helyet, vagy rossz esetben viszik a pénzt, mondjuk mert zabálják az áramot. Ehelyett némi pénzt is hozhatnának! Tekintsük át, mink van, és mi az, amit fel lehetne áldozni némi készpénzért cserébe. Ha valamihez hozzá sem nyúltunk évek óta, próbáljuk meg inkább eladni. Ha bizonytalanok vagyunk, adjunk még neki egy évet, ha akkor sem vesszük elő, mehet. Adjuk el, és a befolyó összeget fektessük valami hasznosabba.
Gyorsítsunk a saját folyamatainkon
Sok esetben egy megrendelés már régen készen van, de napokig áll nálunk, mire az ügyfélhez juttatjuk. Pedig számlázni csak ekkor fogunk tudni! Előfordul az is, hogy hiába szállítottuk már le a megrendelést, mégsem számlázunk azonnal, mert elsodor az élet. Van, hogy már hetekkel korábban lejárt a fizetési határidő, mégsem tettünk még semmit, hogy megsürgessük a késlekedő ügyfelet. Még egy telefont sem eresztettünk meg. Sok apróság, amivel sokkal később jutunk a pénzünkhöz, a saját hibánkból. Ráadásul a tapasztalatok szerint a nem sietős szolgáltatókat az ügyfelek is hajlamosabbak később kifizetni.
Ellenőrizzük az ügyfeleket
Ha valaki nem azonnal, vagy nem készpénzben fizetne, mindenképpen ellenőrizzük az ügyfél hitelképességét, cégek esetében megbízhatóságát. Ha valaki fennakad a rostán, inkább ne is kössünk üzletet vele! Persze, így elveszítünk egy ügyfelet – de jobban belegondolva csak egy kifizetetlen munkát bukunk el. Ha mégis vállalni szeretnénk a kockázatot, legalább egy faktorcég szolgáltatásait vegyük igénybe.Szakértőnk itt ad tanácsokat ahhoz, hogy kerüljük el, hogy valaki lelépjen a jól megérdemelt pénzünkkel.
Osztrozics Dóra - Timár Gigi