2023 sem lesz könnyű: hogyan készülnek rá a cégek?

Nem nagy meglepetés, hogy az előttünk álló 2023-as év bizonytalanságaitól sok vállalkozó tart. Költségcsökkentést, áremelést és akár szervezeti átstrukturálást is terveznek. Most már számokban is látni lehet, hogy ki, mire készül. A több mint 160 ezres vállalkozói felhasználó bázissal rendelkező Billingo online számlázó kutatást végzett ügyfelei közt, amelyből kiderült: az infláció és az recessziós várakozások szele aggasztja leginkább a cégeket. Sokan próbálnak majd megtakarítani, működési költséget csökkenteni, de olyanok is lesznek, akik az előre menekülés fényében több energiát fektetnek majd árbevétel növelésbe új termékek vagy piacok által.

A tervek és várakozások a költségek csökkentésére

A költségmegtakarítás terén a vállalkozók a legmarkánsabb segítséget az adóterhek csökkentésében látják (41 százalék), de ennek befolyásolására értelemszerűen nem sok eszközük akad. Vannak viszont más területek, amelyekre van ráhatásuk: az eszközbeszerzések csökkentését 27 százalék emelte ki, és az is látszik, hogy a rezsiköltségeken, igénybe vett szolgáltatásokon, valamint az anyag-, illetve marketing költségeken is azonos válasz-arányban nagyjából 15 százalékuk tudna, illetve tervez is spórolni.

Az is látható azonban, hogy a válaszok több mint 15 százalékában a vállalkozók vagy nem tudnak min spórolni, vagy még nem sikerült azonosítaniuk a megtakarítási lehetőségeket. Feltehetően ez a feladat most minden vállalkozó számára kulcsfontosságú feladat az elkövetkező hónapok kihívásaira való felkészülésben.

“Az elmúlt évben láthatóan egy trendváltás következett be a piacon, és egyre több nehézséggel szembesültek a vállalkozások. Gazdasági, geopolitikai és inflációs változások érték egymást. Magasabb költségekkel kellett egy nehezebb vállalkozási közegben működni. Előreláthatóan a 2023-as év nem lesz könnyebb e téren. Esetlegesen akár további, ma még talán nem látható nehézségek megjelenésével is számolhatnak a vállalkozások, amelyek még több kihívás elé állíthatják mindennapi működésüket. A kutatás alapján érzékelhető, hogy a vállalkozások is maguk előtt látják ezeket a terheket, és bizonyára a legtöbbjük már a lehetséges megoldásokon is gondolkodik, tervez és készül” - summázta Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo