Uniós pénzek: jól előkészített projektek kellenek

Csaknem 1000 milliárd forintot költhet Magyarország uniós forrásból a közlekedés fejlesztésére a következő hét évben. A csökkenő brüsszeli támogatások hatékonyabb tervezésre van szükség a 2014-től kezdődő következő fejlesztési ciklusban.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

Csaknem 1000 milliárd forintot költhet Magyarország uniós forrásból a közlekedés fejlesztésére a következő hét évben. A legnagyobb beruházások jellemzően a vasúti szektorban várhatóak, de a tervek szerint a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére, gyorsforgalmi és ehhez köthető egyéb közúthálózati fejlesztésekre is lesz lehetőség.

December 15-én zárult az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) tervezetével kapcsolatos társadalmi konzultáció; az észrevételek beépítését követően 2014 első negyedévében nyújthatja be a kormány Brüsszelben az operatív program követk ező hét évre szóló terveit. Mivel azonban a 2014-2020 között várható támogatás kevesebb, mint a most záruló hétéves ciklusban elérhető összeg, leginkább a projektek kiválasztásán és azok megfelelő előkészítésén múlik majd a jövőben a hazai fejlesztési tervek sikere - állítja Pető Gábor, az uniós projektekkel és igazgatásszervezéssel foglalkozó MultiContact Consulting Kft. ügyvezető igazgatója. (Januártól újabb dömping jöhet az uniós források kiírásában.)

„Most kell a lehető legjobb döntéseket hozni, mert az uniónak benyújtott végleges operatív terven később nem, vagy csak nagyon nehezen lehet majd változtatni. A mostani döntések hét évre meghatározzák Magyarország lehetőségeit a közlekedésfejlesztésben,” hangsúlyozza Pető Gábor, a MultiContact ügyvezetője.

Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) tervezete alapján Magyarország 2014 és 2020 között közel 1000 milliárd forintot kíván felhasználni közlekedésfejlesztésre; ennek forrásai nagyobb részben az Európai Unió fejlesztési alapjai, kisebb részben a hazai költségvetés lesznek. Az EU-csatlakozás óta hazánkban szinte minden nagyobb közlekedési fejlesztés uniós forrásbevonással történt, így várható, hogy a következő években is jórészt csak azok közlekedési fejlesztések tudnak majd megvalósulni, amelyeket az IKOP támogat.

Hogyan érhetjük el a forrásokat?

A hazai projektgazdák részéről új megközelítésre lesz szükség a következő uniós költségvetési ciklusban a brüsszeli források hatékony felhasználása érdekében, mert az unió elvárja, hogy a forrásaiból valódi fejlesztés történjen, ne pedig annak álcázott fenntartás – teszi hozzá Pető Gábor. Szintén fontos elvárás, hogy a fejlesztés mindig fenntartható legyen, azaz vagy hozzon több bevételt, mint amennyi költséggel jár, – vagy legalább termelje ki a fenntartási költségét – vagy pedig a korábbinál olcsóbb üzemeltetést célozzon meg.

A 7 leggyakoribb pályázati hiba, ami könnyen elkerülhető
A pályázók gyakran – figyelmetlenségből, vagy tudatlanságból – olyan alapvető hibákat vétenek, amelyek miatt sikertelenül próbálkoznak támogatást szerezni a brüsszeli kalapból. Segítünk elkerülni a legáltalánosabbakat!
„Korábban a magyar pályázatokra jellemző volt az a hozzáállás is, hogy ha már úgyis ott van a fejlesztésekre a ’tengernyi uniós pénz’, csak a szükséges minimumot akarjuk saját forrásból hozzátenni. Látni kell, hogy összességében sokkal többet, vagy sokkal gyorsabban hívhatnánk le – az akár még kevesebb – rendelkezésre álló forrásból is, ha nem feltétlenül az önrész minimalizálását tekintjük elsőrendű célnak, hanem a jól előkészített, az operatív programban deklarált célokkal tisztán egybecsengő projektek kidolgozását. Még akkor is, ha ehhez több saját forrással kell hozzájárulniuk a p ályázóknak” – fogalmaz Pető Gábor.

Az uniós fejlesztéseknél elvárt 15 százalékos nemzeti önrészen felül az egyes projektgazdáknak érdemes lehet további saját forrásokat is megmozgatniuk, hogy a rendelkezésre álló uniós forrásokból minél többet, minél biztosabban és a lehető leggyorsabban le tudjanak hívni.

Az elmúlt fejlesztési ciklus tapasztalatai alapján a következő, kevesebb elérhető forrást tartalmazó időszakban szintén elengedhetetlen lesz a hatékony forrásfelhasználás érdekében az egyértelmű szabályozási környezet (hogy ne legyen kérdéses egy-egy felhasználás megítélése), valamint a jobban előkészített helyi érdekegyeztetés. A közlekedési beruházásoknál például a csúszások legtipikusabb kiváltói voltak a tulajdoni, környezetvédelemi és régészeti kérdések, melyek egy-egy projektet a megvalósíthatóság határáig is képesek voltak késleltetni, veszélyeztetve az elérhető uniós forrá ;sok lehívását.

Erre lesz pénz a következő ciklusban!
A következő Uniós támogatási ciklus, vagyis a 2014-2020 közötti időszak gazdaságfejlesztési támogatásainak rendszerét, elveit, a várható támogatásokat mutatta be Cséfalvay Zoltán az NGM államtitkára a Piac&Profit rendezvényén. Az előadás alapján úgy látszik, a fő irányok megvannak, de a „finomhangolásra” még várni kell. Ha minden igaz, jövő nyáron indulhatnak a pályázatok.
Mire menne a pénz?

Bár az operatív programokat a tagállamok tervezik, nem határozhatják meg teljesen szabadon a tartalmát. Az Európai Bizottságnak ezt jóvá kell hagynia, a döntéseket azonban az uniós jogszabályok és az összeurópai érdekek egyaránt meghatározzák, és vannak olyan kérdések, ahol nem egyszerű egyeztetni mindezeket az érdekeket.

„Lehet érdekütközés abban, hogy a Bizottság előnyben részesíti a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztését, mint a helyi érdekű úthálózatokét. Kissé leegyszerűsítve: érthető okokból, az EU szívesebben fizeti azt az autópályát, amely a német árut juttatja el a déli tengeri kikötőkhöz, mint azt a térségi fő- vagy akár mellékutat, amelyen mi közelítjük meg a helyi orvosi rendelőt” – szemlélteti a különbséget Pető Gábor.

Az IKOP társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezete öt fontossági tengelyre helyezi a következő fejlesztési ciklus konkrét céljait. Az első kettő a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Magyarországot érintő szakaszainak fejlesztését támogatja az EU szabályainak megfelelően, a harmadik a hazai térségi közúthálózatot, a negyedik a térségi vasúti fő- és mellékvonalak fejlesztését, az ötödik pedig a városi közlekedést.

Ne pályázzunk EU-s pénzre, míg az alapokkal nem vagyunk tisztában!
Az Európai Unió utólagosan finanszírozza a beruházásokat, amihez összeszedett projektekre, megfelelő önerőre és rengeteg adminisztrációra van szükség. A következő hét évben új lehetőségek nyílnak a hazai vállalkozásoknak, hogy vissza nem térítendő uniós pénzekhez jussanak. Azonban nem mindenkinek érdemes a brüsszeli kasszához járulnia.
A 2014-től kezdődő következő hétéves ciklusban a vasút fejlesztése van előtérben, a korábbi közútépítési fókusz után. Az IKOP forrásainak felosztása alapján látható, hogy az összes forrás 50 százalékát a vasutat érintő fejlesztésekre szánják, közúthoz kapcsolódó fejlesztésekre pedig mindösszesen 38 százalékot.

„Mindez azért érthető, mert amíg az autópályáink mára európai minőségűekké váltak, a vasút nagyon komoly fejlesztésre szorul. Ha pedig ezek a fejlesztések lehetővé válnak, akkor két területen is új lehetőségek jelennek meg Magyarország számára, egyrészt az elővárosi közlekedésben, másrészt a régiós logisztikai központ szerepéért folyó versenyben,” állítja Pető Gábor.

A fejlesztések egy része az elővárosi közlekedés színvonalának javítását szolgálhatja, amely elősegítheti azt az üdvözlendő folyamatot, melynek köszönhetően sokan szoknak át az időigényes és a környezetet jelentősen terhelő autózásról a kényelmesebb, gyorsabb és tisztább vasúti közlekedésre, mint ahogy az Nyugat-Európa számos országában már megtörtént. Másrészt, a fejlesztések arra is szolgálhatnak, hogy kihasználva Magyarország földrajzi adottságait, az ország előnyre tegyen szert abban a versenyben, amely a kontinensek közötti vasúti szállítás területén folyik a régiós központi, vezető szerepért. Magyarors zágnak jó esélye lenne megszerezni ezt a szerepet a megfelelő fejlesztések megvalósításával, megerősítve régiós gazdasági pozícióját.

Véleményvezér

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo