Tarcali válságkezelők

Válságos időkben sem elrettenve a beruházásoktól igyekszik megtalálni a tokaj-hegyaljai vállalkozás a minőségi bor és a minőségi idegenforgalom szinergiáját.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„A templomi kripta mumifikálódott halottairól nem tudok, de ha lennének is, gondolom, akkor sem számítanának idegenforgalmi vonzerőnek. De kialakítottunk egy pinceágat, ahová ezoterikus magányra visszavonulhat, meditálhat a vendég." Bizonyosan a másik helyi legendát is könnyedén el tudja hárítani Sajtos István ügyvezető igazgató, így az sem árthat a ház jó hírének. A mai fülnek szokatlan történetet az Andrássy pincészetről mesélgették egykoron a helybéliek. A múlt század elején - szól a legenda - a kádakba gyűjtött szőlőt ifjú hölgyekkel tapostatta a gazda, attól lett olyan jó ízű a hegy leve. De már nincs meg az a régi borászat, s az akkori bor is mind lecsúszott a helyiek torkán...

Mínuszok és pluszok

Az ország más vidékéről Tarcalra származott ügyvezető igazgatót talán jobban boldogítanák a régmúlt meséi, mint napjaink valóságos krónikái, melyek végére rendre „kijózanító" csattanó kerül: Tokaj-Hegyalján a borászkodás képtelen eltartani a pincészeteket. Vajon ezek után egy új legenda, a zempléni üzleti világ kegyes hazugsága lesz-e az Andrássy-Szentkereszt Kft. - mely egyet jelent a hegyoldalban lévő birtokkal - és az Andrássy Hotel - a borászattal fizikai valóságában is összeépült négycsillagos wellness-szálloda - ama programja, hogy egymást erősítve, kiegészítve, a kétfajta gazdálkodást összeházasítva eltüntethetik a mínusz előjeleket a vállalkozás mérlegéből?

- Az a filozófiánk, hogy egységes vertikummá formálódjon a szőlészet, borászat és az idegenforgalom - magyarázza a cégkapcsolatot Sajtos István. - Másfél-két évtizeddel ezelőtt a borvidékünk alapvetően átalakult, kialakultak az egybefüggő, nagy szőlőbirtokok, s így főleg a külföldi kézbe került társaságok jutottak életképességet eredményező birtokméretekhez Tokajban, Tarcalon, Tolcsván, Sárospatakon. A mi „jogelődünk" is a felaprózottságról árulkodott, a Szentkereszt-dűlőben és környékén legalább kétszázötven embertől vásároltuk meg nadrágszíjparcelláikat.


Tokaj-Hegyalján a nehezebb dolgok azután következnek, amikor valaki megvesz magának egy-két dűlőt. - Fotó: Fényes Gábor

Már a következő lépés is különösen nagy költségeket vonz maga után, hiszen szinte elengedhetetlen az ültetvény újratelepítése, mely négy évig csak viszi a pénzt, bort egy cseppet sem eredményez. Az Andrássy-Szentkereszt Kft. a falutól kicsit távol eső, a Tokaji-hegy „szoknyája" derekánál lévő részeket ültette be új szőlővel, a 2003-ban és 2004-ben lezajlott beruházás csak egy-két éve „dolgozik". A csaknem 17 hektár a birtok legjava, igaz, a közelben bérelnek még kisebb-nagyobb szőlőket, s kezdetét vette a legfrissebb befektetés, a mostanában megvett újabb 6 hektár újratelepítése. Ez a művelet is költséget, kiadást jelent, ráadásul akkor, amikor más gazdálkodók inkább a kivágást választják. Mi motiválhatja a vállalkozást?

- A tulajdonos Szabó József és az ügyvezetés egyformán abban gondolkodik, hogy a minőségi bor és borászat, illetve a minőségi vendéglátás együtt képes csak talpon maradni - mondja Sajtos István. - Azok a vendégek, akik megtalálják a borászatot és a kúriát, terveink szerint kapjanak többet, marasztalóbbat, mint egy-egy szállodai szobát meg egy gyorsan fölhörpinthető bort. Érezze jól magát több napon át ő is, a családja is: ezért fejlesztünk, ezért bővítünk, s ezért gondoljuk, hogy a mi befektetéseinkkel is Tokaj-Hegyalja egészének életre keltését kell szolgálnunk.

Kimondva-kimondatlanul a tarcali vállalkozás is legalább annyi fantáziát és reális lehetőséget lát abban, hogy vevőik, vendégeik helyben legyenek fogyasztói a hegy levének, mint abban, hogy a bort utaztassák az ország és a nagyvilág kereskedelmi hálózatai segítségével a boltok polcaira, az éttermek asztalaira. Lassan-lassan kezdi visszanyerni régi rangját, hírnevét a borvidék, amit az Andrássy pincészet ügyvezetője nem pusztán az illem kedvéért mond, hanem azért is, mert már megtapasztalhatja, hogy nemzetközi kiállításokon, borversenyeken, távol-keleti és amerikai üzleti útjaikon a szakértők, a vevők, a viszonteladók egyre inkább a helyén - a régi helyen - kezelik a tokaji bort.

Borpolitikai csatározások

A legutóbbi idők helyi „borpolitikai" csatározásainak az Andrássy pincészet messze nem tulajdonít akkora jelentőséget, mint azok a vállalkozások, amelyek vagy a nemzetközi hátterű nagyobb borászatok helyi egyesületében tevékenykednek, vagy azon cégek közé tartoznak, amelyek a hagyományosabb technológiákra esküsznek, s saját szerveződést működtetnek. A Szentkereszt-dűlő tulajdonosai a modern borokra vagy a hordók világára esküsznek?

- Szemmel látható a különbség - tesz az asztalra egy 1999-es és egy 2006-os aszút Sajtos István -, az egyik mélyebb, barnább, a másik szőkébb, könnyedebb. Az egyik már a kora miatt is jóval többet pihent hordóban, a másik a modern eljárások terméke, de ez is, az is akkor jó igazán, ha jól el lehet adni a piacon.

Nem csupán az ízek különbözőségéről tanúskodik a két bor, hanem arról is, hogy az egyikben - a hagyományosban - több mint egy évtizedet állt a borászat pénze. A reduktív borok gyorsabban születnek, gyorsabban kerülnek palackba, majd a boltok polcaira -másmilyen divatot, keresletet kiszolgálva. Az Andrássy pincészet számára mind a két felfogás, mind a két technológia és borkultúra követhető értéknek számít.

A Szentkereszt-dűlő főleg 2004-es telepítéseiből nem akármilyen időszakban lett először szüretelhető szőlő: éppen a világválság kitörését „köszönthette" az Andrássy pincészet az újborral. Persze nem nagyon lehetett visszaútban gondolkodniuk, a vertikum egyik fele - a szőlőtelepítés, a pinceépítés - feltételezte a másikat, a vendéglátást. Pénz kellett az elültetett vesszők gondozásához, a sorok megműveléséhez, később a szőlő feldolgozásának eszközeihez, például az új hordókhoz. És pénzt kért a kúria is, melyben szálloda s a szobákon, éttermen, konyhán kívül úszómedence, gőzfürdő, sókamra, szauna, jakuzzi, illetve „költséghelyek" sokasága jött létre: a hotel személyzetén túl más, a borvidéken nem teljesen tipikus szakmák művelőinek, masszőröknek, úszómestereknek béréről, továbbá a medencék megfelelő hőmérsékletű, tisztaságú vizéről az első pillanattól kezdve gondoskodni kellett.

- Nyeli a vertikum fejlesztése a pénzt, nem véletlen, hogy befektetőkben is gondolkodunk - teremti meg a pénzügyi hidat jövő, jelen és félmúlt között az ügyvezető. - Különböző támogatásokat pályáztunk meg, az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program csaknem 80 milliós forrását éppen úgy „beépítettük", mint az agrártárca forintjait a szőlőtelepítésbe. A szálloda első üteme készült el így, a borászati fejlesztésre ugyancsak érkezett pályázati pénz, s traktort is így vásárolunk. A legújabban elnyert támogatás - a projekt értékének fele - pedig egy új, 800 milliós borászati üzem építésére megy el.

A 150 ezer palack eladásában gondolkodó Andrássy-vertikum marketingbefektetéseit is kezdi visszaigazolni a piac, Koreában, Japánban már fogyasztják a tarcali nedűket, Kína az újabb érdeklődő, az Egyesült Államokból szintén megjöttek az első rendelések. Kanadai partnerük „behívta" két borukat üzleti hátterű kóstolásra. Indiai esélyeiket sem tartják rossznak, nota bene: a kontinensnyi országban az édes-savanyú ízekhez szokott fogyasztók még egyáltalán nem ismerik a tokaj-hegyaljai borokat.

Méretre szabott számtan
A térségben nagyon csalóka számítások „segítenek" eligazodni még a rutintermelés gazdaságossági viszonyai között is. Elegendő arra gondolni, hogy tavaly a felvásárló vállalkozások kilónként 50 forint átlagárat fizettek, az Andrássy pincészetnek azonban körülbelül 200 forintjába került egy kiló szőlő előállítása. Ebből az is következik, hogy nem is tudnak ugyanazon a piaci területen jelen lenni, mint a helyi „rokon cégek", nekik sokkal inkább az a „számtan" a mérvadó, amely a pincészet méretére vetíti ki a szükséges árbevételt. A tarcali vállalkozás borásza, Zsurki Sándor nem is csodálkozott azon, hogy az egyik bevásárlóközpont polcán ötputtonyos aszúra potom 1500 forintért lelt, miközben az Andrássy pincészet ötputtonyosa 5 ezer forintba kerül... Van mit keresztfinanszíroznia a kúriának, de vajon képes is erre?
- Azt számoljuk, hogy nemcsak a borunk, hanem a magas minőséget képviselő szálloda szobáinak ára is a piaci átlagnak legalább a duplája - avat be a helyi matematikába Sajtos István. - Ha a szálloda jól megy, akkor benne a boraink is kelendők, mint ahogyan meg is vettek eddig húszezer palacknyit. Az export is kezd „beérni", elismerik a minőséget, s elfogadják árainkat a vevők. A néhány jókora lépésre a világválság kellős közepén vállalkozó Andrássy-vertikum gazdái mostanában mintha a finomhangolás időszakára váltanának át. Ilyennek tűnik, hogy nem építenek pálinkafőzdét, de a szállodában mégis az Agárdon készített „koprodukciós" muskotályos és aszútörköly itókáikat kínálhatják vendégeiknek. A szőlőmag pedig a wellness specialitásai közé küzdötte fel magát, a belőle préselt olajban tokaji fürdőt venni sehol máshol nem lehet.
A legdrágább egységek - az étterem, a konyha, a medence, a szauna és a wellness többi kelléke - elkészültek, így most már könnyebb a szálloda második ütemét megálmodniuk. De ez az álmodás mindennapos programja az ügyvezetőnek, hiszen állandóan látja a szomszédos telket, ahová a legelső adandó alkalommal felépítik az új, a meglévő 41 szobát szinte megduplázó épületszárnyat. Szó van róla, hogy az aszúeszenciát mint borkategóriát megszüntetik - például a sárga muskotályból készülőt -, a törvény erejével betiltják Magyarországon. Mégsem lehetetlen, hogy a vertikumi termékek, szolgáltatások fogyasztóinak - hála a milliárdos beruházásoknak - e jogi csapás dacára is sikerül jól érezniük magukat: az Andrássy pincészetnek és kúriának a Tarcalra érkező vendég lesz az igazi eszenciája.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo