Aki a pályázatokra vár, lemarad

Még a körülmények ideális alakulása esetén is 6-9 hónapot vehet igénybe egy forrásbevonással megtámogatott piacralépési akció. Azok a cégek, amelyek egy lapra tesznek fel mindent és csak a pályázatokra várnak, komoly lépéshátrányba kerülhetnek versenytársaikkal szemben.

A pályázati források nem jelentenek megoldást mindenre - Kép: SXC

Gyakran visszatérő motívum a cégeknél, hogy az uniós forrásokra túlzott magabiztossággal tekintenek.  „Már az előkészületeknél is megfigyelhető, hogy ha forrásbevonással jár egy projekt, akkor irreális nyugalom önti el a vállalkozókat, mert az a közvélekedés terjedt el, hogy aki időben jelentkezik, az meg is kapja a forrást” – mondta Füzesi Attila a Creative Expert Consulting üzlet- és kereskedelemfejlesztési tanácsadó cég (CEC Kft) ügyvezető igazgatója. „Ennél is veszélyesebb forgatókönyv, hogy a megítélt támogatás hírére sokan hajlamosak úgy tekinteni, hogy a nehezén már túl vannak” – teszi hozzá Füzesi.

Ne csak a pályázatokban bízzunk

A volt szovjet tagállamok közül legígéretesebb országokban, továbbá a délszláv régióban, valamint Németországban is helyi irodával és kiterjedt helyismerettel rendelkező CEC szerint sokan túlbecsülik a pályázati források jelentőségét, és kizárólag ehhez igazítják külpiaci megjelenésük időzítését és tervezett volumenét.

„Mindenkit arra figyelmeztetünk, hogy hibás hozzáállás a kiírás előtt lévő külkereskedelem-ösztönző pályázatoktól függővé tenni a nyitást a külpiacok felé.” – hangsúlyozta Füzesi Attila. Amennyiben egy pályázati keretet meghirdetnek, annak felhasználásához kiírt feltételek legtöbbször előzetes kontrollra, vagy társadalmi konzultációra kerülnek szakmai szervezetek bevonásával. Ennek eredménye akár hónapokkal is megnyújthatja a kiírást. A beadási határidő a forrás méretétől függően lehet néhány hét, vagy akár néhány hónap is.

Hónapokig tart egy pályázat

Ne pályázzunk EU-s pénzre, míg az alapokkal nem vagyunk tisztában!
Az Európai Unió utólagosan finanszírozza a beruházásokat, amihez összeszedett projektekre, megfelelő önerőre és rengeteg adminisztrációra van szükség. Van néhány fontos, alapvető tudnivaló, amelyeket mindenképpen szem előtt kell tartanunk, mielőtt az uniós kasszába nyúlnánk.
A kiértékelés és a beérkező pályázatok megítélése további hónapokat vesz igénybe, így összességében akár 6-9 hónapot is igénybe vehet egy pályázat. Nem beszélve arról, hogy ezután, a munka elkezdése és az első finanszírozás beérkezése újabb hónapokig, de akár évekig is elhúzódhat. „Fontos hangsúlyozni, hogy itt nem valamiféle késlekedésről van szó, ez a forráskiáramlás ideális esetben sem sokkal rövidebb, ellenkező esetben osztogatásnak hívnák és nem gazdaságösztönző támogatásnak” – mondja Füzesi Attila.

A szakember szerint legtöbb ügyfelüknél az első lépések megtétele abból áll, hogy új szemléletet sajátítsanak el a vállalkozók vezetői: a forrásokra mint a céljuk eléréséhez egy kedvező körülményre tekintsenek, és ne magát a célt lássák benne. Ez azt is jelenti, hogy késlekedés nélkül kezdjenek el lépéseket tenni a termékeik vagy szolgáltatásuk külföldi értékesítésének előkészítésében, függetlenül attól, hogy van-e éppen aktív pályázat, vagy majd csak később lesz. „A piac felmérésétől a komolyabb üzleti tervek elkészítéséig, a szakkiállítások látogatásáig számos olyan feladat adódik a külpiaci orientáció elsajátításában, ami büdzsétől függően megtehető a forrásbevonás nélkül is, és hasznosnak bizonyul majd élesben, a pályázás ideje alatt, vagy annak kivitelezésekor” – mondja Füzesi. (Ettől függetlenül már most érdemes készülni a 2014-es pályázatokra.)

A CEC készített egy ötös listát is azokról a teendőkről, melyek még nem igényelnek külön pénzt, mégis nagyon hasznosak a külpiaci terjeszkedés előkészítésében.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo