Azt szoktam mondani, hogy ötletelhetünk közösen, de ha a cég vezetőtulajdonos nem tudja, hogy milyen irányban szeretné fejleszteni vállalkozását, netán nem is szeretné fejleszteni, akkor az én tanácsaimra, ötleteimre biztosan nincs is szükség. (Hogy hogyan tervezhetünk sikeres pályázati projektet, arról itt olvashat bővebben.)
Tehát egy jó pályázat első és legfontosabb eleme, egy valós, reálisan megvalósítható fejlesztési szándék. Egy jó ötlet, ebben mi magyarok, tényleg jók vagyunk! VALÓS, igen így csupa nagybetűvel, mert nem csak ötletgazdagok, de leleményesek is vagyunk. Azonnal megtaláljuk a vélt, vagy valós kiskapukat és már indulhat is a bolt, kezdődhet a pályázatírás, várhatjuk a milliókat.
Rossz hírem van, nem fog menni, illetve lehet egy nyertes pályázatunk, eddig viszonylag egyszerű az út, de a megvalósítás és a fenntartás ( 3 év ) során, ezek a papírprojektek rendre bedőlnek. Ez a sorsuk. Reálisan megvalósítható, ez a másik fontos elem. Ugye tudjuk, milyen az, ha valaki „túlvállalja magát". Nos , ez a pályázatok útján is megtörténhet.
Nézzünk két tipikus esetet, mondjuk egy jó állapotban lévő cég több pályázatot futtat párhuzamosan. Nem állítom, hogy mindenképpen nehézségei lesznek, de néhány dologgal számolni kell. Önerő, utófinanszírozás netán árfolyamváltozás, csak néhány a teljesség igénye nélkül.
Önerő, mennyi is az pontosan? A nettó bevétel 25 százaléka, vagy a beruházás és a támogatási összeg különbsége? Alapvetően - néhány kivételtől eltekintve - pl.: előleglehívás lehetősége, miután utófinanszírozásról beszélünk az önerő a beruházás 100 százalékát jelenti. Hiszen ezután tudjuk benyújtani a számlákat, bizonylatokat és lehívni az elnyert támogatási összeget.
A másik: fogalmazzuk úgy nem túl életszerű, nem reális projekt, ha valaki bár „formailag"alkalmas rá, de túl nagy fába vágta a fejszéjét. Egy életem egy halálom „komplex" pályázat keretén belül építkezik, gépeket vásárol, és mondjuk, létszámot bővít. A pályázat szempontjából mehet, de mi van „odakinn", például változhat a gazdasági környezet, mondjuk, nem erősödik a forint, időközben visszamondanak néhány megrendelést, hogy csak néhány akadályt említsenek. Ezek külön-külön is rémisztőnek, hát még egy határidős beruházással a nyakukban. Akkor mi legyen, ne pályázzunk? Dehogynem!
Csak előbb mérjük fel, hogy mire van szükségünk, mekkora a „tehetség"(hogy állunk pénzzel) és ma még 2012-ben szépen lépésről-lépésre összerakhatjuk pályázati stratégiájukat. Ne feledjük, hogy az új Széchenyi Terv 2013.december 31-ig tart, tehát sem kapkodni, sem túlvállalni nem kell magunkat, viszont ideje lenne elkezdeni ezzel a lehetőséggel élni.
Amennyiben fontosnak tartják cégük fejlődése érdekében állami támogatási formák, pályázatok igénybevételét, vagy érdeklődnek a téma iránt, esetleg konkrét projektekhez, elképzelésekhez keresnek finanszírozást kérjék a Brüsszel Center Magyar Pályázati Tanácsadó Központ ingyenes előminősítő lapját.
Ferenczy Károly
Értékesítési igazgató
Brüsszel Center Magyar Pályázati Tanácsadó Központ