Hogy tervezzünk sikeres pályázati projektet?

Örömteli dolog az elnyert vissza nem térítendő támogatás a cégek életében, de a döntés pillanatában a forrás még csak papíron létezik, a nyerés tényével még csak egy képzeletbeli kapu előtt állnak a vállalkozások. Ahhoz, hogy a pályázati támogatás eljusson a kívánt helyre - vagyis a pályázó cég bankszámlájára - tudatos projekt-tervezés és megvalósítás, valamint átgondolt lépések egész sora szükséges.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

 


Kép: PP archív

A támogatási összeget le is kell tudni hívni, különben rengeteg befektetett energia veszik árba, súlyosabb esetben válságba is kerülhet az adott pályázó. Sok vállalkozás esik abba a hibába, hogy azért pályázik, mert van pályázat, van vissza nem térítendő állami és Európai Uniós támogatás. A helyes út az, ha először valós szükséglet jelenik meg a későbbi pályázat mögött, és ez a szükséglet nem csak és kizárólag a pénz megszerzése.

Minden esetben egy reális igényből kell kiindulnia a cégeknek, vagyis kell, hogy legyen egy céljuk, amit meg akarnak valósítani, valamint tudniuk kel, hogy a megvalósítás után milyen konkrét eredményeket szeretnének elérni. A vállalkozások igénye lehet nagyon sokszínű, valaki eszközt szeretne beszerezni, dolgozóit szeretné képezni, energetikai korszerűsítést tervez, míg mások ingatlant vásárolnának, esetleg építenének vagy korszerűsítenének. Ha látjuk magunk előtt a célt, már könnyen építünk rá egy projekt-elképzelést, amelyhez konkrét költségeket tudunk rendelni. (A sikeres pályázathoz a körültekintően kiválasztott projekthelyszín is fontos.)

Azok a vállalkozások, amelyek idáig eljutnak, sokkal reálisabban tervezhetik a támogatás megszerzését, hiszen egy működőképes projekthez kereshetnek pályázati kiírást. A kiválasztott pályázati konstrukció előírásaihoz nagy valószínűséggel nem fog 100 százalékban illeszkedni a cég által megvalósítani kívánt projekt, ilyenkor jön a „finomhangolás", amikor a programunkat olyanná alakítjuk - vállalva az egyes konstrukcióban kötelezően előírt feltételeket -, hogy alakilag és tartalmilag is megfeleljen a benyújtásra. Nem állítom, hogy ez a tematika teljes mértékben garantálja a támogatás lehívhatóságát, de nagyban megkönnyíti azt, és nem kell a cégeknek a projekt megvalósítása során olyan tevékenységeket végezniük, amiket fölöslegesnek éreznek. Jól megtervezett, valós igényeken alapuló projektek támogatási összegét, felelős, tudatos projektmenedzsmenttel és pénzügyi vezetéssel könnyű lehívni.

A helyes út az, ha először valós szükséglet jelenik meg a későbbi pályázat mögött, és ez a szükséglet nem csak és kizárólag a pénz megszerzése.

Változó pályázati eljárásrend

Úgy tűnik, ehhez igyekszik hozzájárulni a kormány és a támogató szervezet is, ugyanis a napokban történtek a pályázati eljárásrendben olyan változások, amelyek sokkal gyorsabbá és rugalmasabbá teszik a pályázást, a döntési mechanizmust, és a támogatások lehívásának rendjét. A jogszabályváltozás eredményeként tovább csökkennek a projektek tervezésével, elindításával és kezelésével kapcsolatos határidők. A bevezetett megoldások a pályázóknak újabb könnyebbségeket, gyorsabb forráshoz jutást jelentenek.

Rövidül a támogatói döntéshozatali határidő, a döntési folyamatnak a projektjavaslat beérkezésétől számított 30 napon belül kell majd lezáródnia. Ez legfeljebb egy alkalommal lesz meghosszabbítható 15 nappal. A közbeszerzésekkel kapcsolatos eljárási határidők is jelentősen rövidülnek. Ennek oka, hogy a közreműködő szervezet, illetőleg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által eddig egymás után végzett ellenőrzési tevékenységek ezután párhuzamosan zajlanak majd. A pályázati folyamatok elektronizálásával - egy átlagos pályázati műveletet tekintve - átlagosan 8 nap megtakarítás érhető el.

Gyorsul a támogatási konstrukciók tervezése, elindítása. A projektfelhívás elkészítése és meghirdetése maximum 30 napos határidővel történhet ezentúl. A jogszabály-módosításnak köszönhetően az egyes konstrukciókat érintő - korábban kormánydöntést igénylő - kisebb változtatások, (ilyenek például a prioritásokon belüli átcsoportosítások) miniszteri hatáskörben a korábbiaknál jóval gyorsabban lesznek megvalósíthatók.

Mindezek a változtatások abba az irányba mutatnak, hogy a vállalkozásoknak érdemes támaszkodniuk a pályázati és támogatási rendszerre, érdemes átgondolt céljaik megvalósítása érdekében vissza nem térítendő támogatásokra pályázniuk, vállalva az adminisztratív plusz terheket, és a kötelezően megvalósítandó tevékenységeket, mint például a nyilvánosság biztosítása és egy esetleges akadálymentesítés.

Amennyiben fontosnak tartják cégük fejlődése érdekében állami támogatási formák, pályázatok igénybevételét, vagy érdeklődnek a téma iránt, esetleg konkrét projektekhez, elképzelésekhez keresnek finanszírozást, első lépésként segítséget nyújthat az ingyenes előminősítő lap.

Almási Attila
vezető pályázati szakértő
Brüsszel Center Magyar Pályázati Tanácsadó Központ

 

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo