Az ördög a részletekben… Milliókat kockáztatnak a figyelmetlen cégek

21 milliárdos volumenével az év képzési pályázataként emlegetik a TÁMOP 2.1.3 című pályázatot. A vállalkozások jövőjét és fennmaradását döntően befolyásoló, a munkahelymegtartást képzésekkel támogató kiírás kockázatairól azonban kevésbé informáltak az érintett vállalatok.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Immár aktuálissá vált a TÁMOP 2.1.3 kiírásra készített pályázatok benyújtása, ezért is érdemes szakértők bevonásával említést tenni azokról a kockázati tényezőkről, amelyek akár módosíthatják a folyamatot, és a teljes pályázati anyag újratervezését is eredményezhetik. Képzési pályázatokról lévén szó, a TÁMOP 2.1.3 képzési projektekhez nyújt uniós forrást. A pályázók többnyire külső segítséget vesznek igénybe, azaz a pályázatírást, a konkrét képzések lebonyolítását partnerekre, esetleg mások által ajánlott – erre specializálódott – cégekre bízzák. Mégis nem várt következményei lehetnek annak, ha a megbízott szakértői csapat a legfontosabb kérdésekben félreinformálja a pályázókat. Több esetben előfordul ugyanis, hogy a képzési projektben lehívható pénzt belső képzésekre fordítják a vállalkozások, terv szerint lerövidítve ezzel azt a hosszadalmas dokumentációs folyamatot, amit a pályázat kötelezően előír.

Komoly veszteség érheti a céget – Kép: SXC

„Mindezt azonban tévesen teszik, ugyanis azok a vállalkozások, amelyek a belső képzési formát választják, ennek értelmében felnőttképzési tevékenységet folytatnak, így rájuk ugyanúgy vonatkoznak a felnőttképzési törvény szabályai” – tudtuk meg Bertalan Tamástól, a Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesületének elnökétől. A TÁMOP 2.1.3 is rögzíti, hogy a felnőttképzési törvény szerint kell lebonyolítani a képzési projekteket, így a belső képzésekre sem vonatkozik más szabályozás. (A törvény hatálya minden vállalkozásra kiterjed onnantól kezdve, hogy felnőttképzési tevékenységet folytat.)

Azzal, hogy a cégek belső képzést valósítanak meg, vállalják a dokumentációs kötelezettség elvégzését, ami azonban a tájékozottság hiányában elmaradhat, esetleg hiányos is lehet, ezzel kockáztatva az elnyert források kifizetését. Megoldást jelenthet megfelelő, a pályáztatás folyamatában jártas, illetve belső képzések esetében a teljes menedzselési folyamatot vállaló partner bevonása.

A képzési projekt tervezésére legalább ekkora figyelmet kell fordítaniuk a pályázóknak, ugyanis egyre gyakoribb az OKJ-s képzések megvalósításának magas aránya a kompetenciafejlesztő képzések mellett, ami valós kockázatot rejt magában. „A vállalatok jogos igénye, hogy az alkalmazottak készségfejlesztését OKJ-s végzettséget adó szakmai programokkal is kiegészítsék (vagy éppen hatósági képzésekkel, amit a pályázat nem támogat)” – tájékoztatott Zsuffa Ákos, az Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesületének elnöke, aki külön felhívja a pályázók figyelmét, milyen buktatókra számíthatnak a különböző képzési formák keveredésével.

Zsuffa Ákos szerint szakmailag érthető az OKJ-s képzések beépítése a projektekbe, de a cégek általában nem teljes csoportokban gondolkodnak, hanem 1-2 fő alkalmazott számára biztosítanák ezt a formát adott szakmai területen. Bár a TÁMOP 2.1.3 pályázat szerint ez működhet, mégis a folyamatot bonyolulttá teszi, az elszámolhatóságot nehezíti. A képzési projekt szempontjából további problémaforrás lehet, ha az iskolarendszeren kívüli OKJ-s képzések minimumóraszámát a beadás után jogszabályban is rögzítik, hiszen így a vállalkozások által a pályázatba előre beírt óraszámok meghiúsulnak, a magasabb óraszámok többletköltséget jelentenek majd, amit nem tudnak az uniós támogatásból finanszírozni – tudtuk meg Zsuffa Ákostól.

Hasonlóképpen kockáztatják a pályázók az elnyert összegeket, ha a hatósági ellenőrzések során felkészületlenek, a jogszabályi előírásoknak nem tesznek eleget, a dokumentációs kötelezettséget elhanyagolják. „Az ellenőrzés nem tesz különbséget az egyes konstrukciók között, a hatóság az EMK és a 4/2011. kormányrendelet szerint jár el, vagyis az ellenőrzés egységesen történik” – tudtuk meg Szűcs Ákostól, az ESZA ellenőrzési, szabálytalanság- és panaszkezelési igazgatójától. A folyamat lehet helyszíni ellenőrzés, ezen belül időközi (a projekt megvalósítása során), illetve záró helyszíni (a projektzárást követően), amely kiegészül egy másik típussal, az előzetes értesítés nélküli ellenőrzéssel, amely szintén az Egységes Működési Kézikönyv alapján kapcsolódik a képzési projektekhez.

Hogy kerüljük el a tipikus pályázati hibákat?
Sikeresen szerepelni egy pályázaton, és elnyerni a támogatást nem egyszerű feladat. Számos ponton bukhatnak el a cégek. De már az is nagy lépés, ha elkerülik azokat a szarvashibákat, amelyek a szakértők szerint rengeteg pályázat vesztét okozzák úgy, hogy tulajdonképpen semmi közük a szakmai teljesítményhez.
Szűcs Ákos felhívta  a dokumentációs kötelezettség jelentőségére a pályázók figyelmét, ugyanis az értesítés nélküli ellenőrzés az előzetesen rögzített képzési terv alapján zajlik, az abban foglalt tartalmi elemek megvalósulását vizsgálja (konkrét képzések, helyszín, oktatók, résztvevők). Továbbá hozzáteszi, hogy jogszabályi értelemben azonban nem lehetséges minden megvalósult projekt ellenőrzése, így a szűrés ennek alapján a támogatás értékének megfelelően történik, vagyis a hatóság az összegtől függően kockázatelemzést végez.

A TÁMOP 2.1.3 pályázatban induló mikro-, kis-, közép- és nagyvállalatoknak ennek értelmében rendkívül körültekintően kell eljárniuk az egyes  pályázati folyamatokban, legyen szó a képzési projekt tervezéséről, a kötelező dokumentációról, a megvalósításról vagy éppen a képzések lebonyolításáról. Bármilyen apró hibával, a kötelező elemek elkerülésével a képzésre fordítható támogatást kockáztatják, sőt a hatóság akár ezzel együtt a további uniós forrásokból való kizárással is szankcionálhatja az érintetteket.

Bizakodóbbá váltak a vállalkozások
A gazdaságpolitikát, a közterheket és a hitelkamatokat tekintve bizakodóbbá váltak a vállalkozások az idén az első negyedévben a K&H Kkv Bizalmi Index felmérése szerint. A szállítókkal és az európai uniós pályázatokkal kapcsolatos várakozások ugyanakkor számottevően romlottak. A kutatáshoz kapcsolódó kérdésekre március 8–19. között, a jegybank Növekedési Hitel Programjának meghirdetése előtt válaszoltak a vállalkozások.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo