Robotok a háborúban!

Egyre növekszik azon online csalások száma, amelyek a keresőkben megjelenő, szöveges hirdetésekben elhelyezett kattintásonkénti költségre (cost-per click - CPC) épülő marketing kampányokat célozzák, az elkövetők egyre inkább automatizált bothálózatok, melyek célja a konkurencia fizetett hirdetéseinek blokkolása.

A keresőkben megjelenő, szöveges hirdetésekben elhelyezett kattintásonkénti költségre (cost-per click - CPC) épülő marketing kampányok létezése nem újkeletű. Kedvelt módszer, hiszen a kampány sikeressége és hatékonysága elvileg pontosan mérhető, a hirdető a banner reklámmal elért, website-ra érkezett látogatók száma után fizet. Az online médiaköltések növekedésével párhuzamosan azonban az ehhez kapcsolódó online csalások száma is növekszik.

Óvatlan felhasználók

Raimund Genes, a Trend Micro műszaki igazgatója szerint a kattintásos csalás módszerei folyamatosan változnak. Míg korábban a kattintásos csalást általában konkrét személyek manuálisan (sok kattintással) követték el, napjainkban az elkövetők egyre inkább automatizált bothálózatokat használnak fel ehhez. A botok - olyan alkalmazások, amelyek egy felhasználó, vagy más alkalmazás ügynökeként működnek - a leggyakrabban előforduló rosszindulatú kódok, amelyek meglepően nagy számban találhatók meg az óvatlan felhasználók rendszerein. A bottal fertőzött gépek hálózatba köthetőek és így a zombivá változtatott gépek fölött könnyen átvehető az irányítás. Napjainkban egyre gyakoribbak az olyan botprogramok, amelyeket arra programoztak, hogy az online hirdetésekre klikkeljenek. Manapság az elküldött spamek 70-80 %-át botok küldik, a marketingköltségvetést pedig a fizetett listákra kattintgató botok merítik ki. "Elméletileg ezt a típusú tevékenységet a konkurens vállalatok is kezdeményezhetik, akik ezekkel az eszközökkel próbálják versenytársaikat a keresőmotor-oldalak vezető pozícióiból eltávolítani" - tette hozzá Genes.

Míg a bothálózatok telepítésének célja általában a pénzügyi haszonszerzés vagy a spamküldés, addig a kattintásos csalás esetében a károkozás, illetve a hirdetőnek okozott jelentős pénzügyi veszteség elérése a cél. A Trend Micro Labs mintegy 5 millió botprogramot vizsgál folyamatosan, amelyek legtöbbjét az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok területén található gépek hozzák létre.

A hirdetők tapasztalatai alapján a kattintásos csalást az érdeklődők számának hirtelen megugrása jelzi. A valóságban azonban a kattintások számának növekedését bothálózatok okozzák, amelyek célja a konkurencia fizetett hirdetéseinek blokkolása, amit a fizetett hivatkozás pénzügyi keretének (ez arányos a kattintások számával) gyors lemerítésével érnek el.

"CPC alapú kampányok esetén szükséges a kampányok vizsgálata, és javasolt a kattintásos csalás lehetőségének kiszűrése. Ha a hirdetésekkel kapcsolatban gyanús találatok merülnek fel, érdemes felvenni a kapcsolatot a CPC kampány szolgáltatójával is" - szögezi le Genes.

A kattintások nyomon követésére, a kattintásos csalások észlelésére illetve megelőzésére

  1. Gondosan figyelje és vesse össze a webhely látogatottságának gyors változását és a fizetett keresési forgalom megfelelő csúcsértékeit. Ha eltérést tapasztal a keresési hirdetési kampányt manipulálhatták, és csalás állhat a háttérben.
  2. Alkalmazzon a kattintásos csalást figyelő szoftvereket. Ez a megoldás a kattintási forgalom szokatlan mintázatait keresi, és megjelöli a lehetséges csalásokat.
  3. A kattintásos csalás észlelése esetén jelentse a hirdető cégnek (például AdSense alkalmazása esetén a Google-nek), hogy blokkolni tudják a támadás forrását.  
  4. Riassza el a csalókat azáltal, hogy figyelmezteti őket. A kattintásos csalások forrásai rendszerint nem tudják, hogy figyelik őket.
  5. Ha a kattintásos csalásra vonatkozóan kétséget kizáró bizonyíték áll rendelkezésre, a nagyobb, kattintás alapján számlázó szolgáltatók gyakran kártalanítják ügyfeleiket. Ez azonban nagymértékben függ az adott esettől.

A kattintásos csalások fenti példái a piaci versenyt bizonyítják. Mivel a kis méretű hirdetési szolgáltatókra nem érdemes bothálózattal támadni, ezért leginkább a közepes és nagyvállalatok jelentik ezeknek a támadásoknak a célpontjait. Ezek közül is a közepes méretű hirdetési szolgáltatók vannak a legnagyobb veszélyben, mivel például egy Google méretű cég könnyedén azonosítja a szolgáltatásait (például AdSense) érő támadásokat és minden alkalommal kárpótolja megrendelőit. Az online csalásnak ezt a fajtáját hálózati kattintásos csalásnak is nevezik.

Raimund Genes szerint szükség van ezen a területen is a hirdetők, a keresőmotorok, valamint a biztonsági szakemberek figyelmének felkeltésére, mivel a bothálózatok kattintásai különböző IP-címekről, valamint a felhasználók számítógépein kattintásokat generáló trójai programoktól érkeznek.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo