Nem tud tovább gyorsulni a net

A Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának internetes piacra vonatkozó előrejelzése szerint a 2007-es év egyik legfontosabb lehetséges fejleménye a távközlés terén az, hogy az internet elérheti kapacitásának csúcsát.

Ennek oka egyrészt a kereslet robbanásszerű emelkedése alapvetően a növekvő mozgókép forgalom miatt, másrészt az új kapacitásba történő befektetések hiánya. A probléma várhatóan leginkább a kontinensek közötti adatátvitellel kapcsolatban lesz érzékelhető, emellett hasonló kapacitásbeli korlát alakulhat ki a belföldi telekommunikációs hálózatok esetében, amelyek az egyedi szélessávú internet-kapcsolatot biztosítják a felhasználóknak. Ennek eredményeként az egyes szolgáltatások minősége csökkenhet, a sebesség pedig lassulhat.

Ehhez kapcsolódóan 2007-ben fellángolhat az internet semlegessége körüli globális vita. Az internet semlegességét hirdetők szerint a forgalom rangsorolására tett bármilyen kísérlet aláássa az internethez kötődő alapvető szabadságot: azt, hogy bármely felhasználó a világ bármely pontján akármelyik szervert, tartalmat, platformot használhassa.

Az ellenzők azzal érvelnek, hogy üzleti modelljüket veszélyeztetik a nagy sávszélességet igénylő alkalmazások, különösen azok, amelyek jelentős videótartalommal rendelkeznek. A várható jövőbeli forgalomnövekedéshez pedig nagy infrastrukturális beruházásokra lesz szükség, amelynek megtérülése kétséges. Mivel szabályozások útján várhatóan nem oldódik meg a probléma 2007-ben, a két tábornak alternatív megoldásokat kell találnia a megegyezés érdekében.

Az internet-felhasználás növekedése vagy éppen annak visszaesése nagymértékben összefügg a személyi számítógépek használatával, amely általában az egyetlen, az internet hozzáféréshez felhasznált eszköz. A Deloitte előrejelzése alapján 2007-ben azonban egy sor szélessávú készülék jelenhet meg, amelyek a világ minden országában a lakosság egyre szélesebb köre számára tennék elérhetővé az internetet. Minden készülék speciális feladatot láthat el (pl. internetes rádió, videó-alapú biztonsági szolgáltatás). Minden készülék speciális felhasználói csatlakozási felülettel rendelkezhet, amely jobban megfelel az adott készülék céljának, mint az egér és a billentyűzet. A készülékek valószínűleg olcsóbbak lesznek, mint egy személyi számítógép, így az internet demokratikusabbá, mindenki számára elérhetővé válik.

IPTV - a televíziózás újrafelfedezése

2007-ben valószínűleg a világ számos helyén vezetik be az IPTV (internetes televízió) szolgáltatást. Sajnálatos módon azonban a legtöbb IPTV szolgáltatás csupán a hagyományos televízió-szolgáltatás másolata, és semmi újat vagy különlegeset nem nyújt a fogyasztóknak, illetve nem használja ki a hagyományos, egyirányú sugározástól eltérő kétirányú hálózatban rejlő lehetőségeket.

A Deloitte tanulmánya szerint az IPTV szolgáltatást úgy kell kialakítani, hogy megfizethető legyen az összes tartalomszolgáltató számára, akik így az új média terméket egyre nagyobb piacra juttatnák el.  Az IPTV-hez kapcsolható a TriplePlay / Multiplay kérdéskör. 2007-ben az uralkodó szemlélet - különösen Európában, ahol stagnál a telekommunikációs termékek piaca - az, hogy a portfolió kiszélesítése az egyik legjobb megoldás a növekedés és a piaci zavarok kezelésére. Sok szolgáltató számára viszont a hármas vagy négyes szolgáltatási csomag piacravitele azzal jár, hogy elhagyják komfort-zónájukat, és ezzel nagy kockázatokat vállalnak. Ennek következtében sérülhet a márkaképük, és akár lényeges pénzügyi veszteség is érheti őket. 2007-ben a szolgáltatóknak figyelniük kell az ilyen problémákra utaló jelekre, és megoldást kell találniuk rájuk.

Kapcsolódási szakadék

A 2007-es év nemcsak a szolgáltatóknak, hanem a kormányzatoknak is kihívást tartogat - hívja fel a figyelmet a Deloitte anyaga. Feltűnik egy új fogalom, a kapcsolódási szakadék, amely legalább olyan ismert és fontos lehet 2007-ben, mint a digitális szakadék volt.

Kétféle kapcsolódási szakadék létezik. Az első arra utal, hogy valaki rendelkezik-e az általában a hangátvitelhez használt alapvető csatlakozással, ez 2007-ben csökken, hiszen a fejlődő országokban több millió új előfizető kapcsolódik a hálózatra.

A második kapcsolódási szakadék azonban nőhet: ez a szakadék azt mutatja, hogy valaki rendelkezik-e megfelelő minőségű, az alkalmazások növekvő skáláját támogató szélessávú kapcsolattal.

A szabályozóknak ezekkel a kérdésekkel foglalkozniuk kell. Elkerülendőek a gyors megoldások, például ingyenes WiFi szolgáltatás olyan régiókban, ahol túl drágák a személyi számítógépek. Egyszerű és hatékony megoldást jelenthet azonban az, ha egyszerűsített adózási struktúrát alkalmaznak a telefonokra és szolgáltatásokra, és támogatják a számítógépek részleges tulajdonlását. A távközlési piac liberalizációjának kiterjesztése hosszú távú célkitűzés lehet.

Karli Péter, a Deloitte Magyarország igazgatója szerint a magyar internetes piac az elmúlt évtizedek fejlődésének következtében az alkalmazott technológia szempontjából mára felzárkózott a nyugat-európai és észak-amerikai piacokhoz. Ugyanakkor az internet elterjedtségében még mindig jelentősebb a különbség. Ennek megfelelően a globális piacokon 2007-re várt új technológiák, alkalmazások várhatóan hazánkban is megjelennek, még ha kisebb volumenben is. Emellett a globális kapacitások szűkössége a magyar piacra is hatással lehet. A hazai piac fejlődése miatt ugyanakkor a szélessávú hozzáférésben tapasztalható szakadékok kezelése még égetőbb kérdés lehet, mint a magyarnál nagyobb internet-ellátottsággal rendelkező országokban.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo