Az X generáció (az 1965 és 1975 között születettek, másképpen „digitális bevándorlók”) és az Y generáció (az 1976 és 1995 között születettek) munkavállalói rugalmasabb munkakörülményeket szeretnének, a cégek pedig javarészt igyekeznek megfelelni ezeknek az igényeknek. A munkavállalók szerint 2020-ra az okostelefonok és a testen viselhető eszközök jelentik majd az elsőszámú kapcsolódási módot az internethez. (Főleg olyan munkakörökben, amelyek ma még nem is léteznek.)
A legújabb Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) című jelentés megállapításai szerint egyre inkább jelen vannak azok a „supertasker”-nek nevezett munkavállalók, akik egyszerre akár négy eszközön is képesek dolgozni párhuzamosan. Emellett érezhető a változás a távmunkával kapcsolatban is. A fiatalabb generációk körében rendkívül népszerűek a különféle alkalmazások (bár jegyzeteléshez a válaszadók 60 százaléka továbbra is a papírt és a tollat részesíti előnyben), illetve egyre többen kacsintgatnak a globális munkaerőpiac felé: a megkérdezett HR-szakemberek fele nyilatkozott úgy, hogy kizárólag videointerjú alapján is alkalmazná a megfelelőnek tűnő jelentkezőt.
Jönnek a robotasszisztensek
A munkavállalók többsége 2-3 digitális eszközt használ napi munkája és magánélete során. A válaszadók 80 százaléka szerint a közepes jövedelmű dolgozók számára 2020-ra elérhetővé válnak a munkájukat segítő robot-asszisztensek. (A mindennapi munkában is egyre jobban támaszkodunk majd a robotokra.)
A megkérdezett munkavállalók 60 százaléka választana laptopja helyett más digitális eszközt, legyen szó akár munkáról, akár személyes használatról. Ennek ellenére a laptopot mintegy 40 százalék továbbra is elsődleges eszközként jelölte meg, mint a munkavégzés és a személyes ügyek intézésére legalkalmasabb eszközt. A válaszadók többsége szerint 2020-ban még mindig az okostelefon lesz a legfontosabb digitális eszközünk. Az Y generáció tagjaihoz képest az X generáció tagjai közül többen hisznek a testen viselhető eszközök szélesebb körű elterjedésében.
Supertasking
Az X és Y generációs munkavállalók 40 százaléka, a HR szakmában dolgozók 60 százaléka tartja magát képesnek arra, hogy egyszerre két feladatnál többet végezzenek párhuzamosan. A jelenséget az adatkezelési szaknyelvből átvett supertaskingnak nevezik. Az ilyen munkavállalók legnagyobb hányada okostelefonon képes a leghatékonyabban dolgozni. A válaszadók 40 százaléka szerint az Y generáció tagjai képesek a legjobban kezelni a sok párhuzamos feladatot.
Az X generáció tagjai és azon HR-szakemberek szerint, akiknek van tapasztalata az Y generációhoz tartozó munkavállalók irányításában, úgy vélik, ebben a legnagyobb kihívást a „mindent azonnal” mentalitás jelenti, azaz hogy mindent azonnal és egyszerre szeretnének elérni, elolvasni, megnézni, elintézni, stb.
Létezik még a 9-től 5-ig tartó munkanap? A CCWTR tanulmány következtetése szerint egyre jellemzőbb a rövidebb szakaszokra osztott munkavégzés (reggel 7-8-ig, majd 9-től délig, délután 2-től 5-ig, végül este 9-től 10-ig). Egyre több helyen jelenik meg a rugalmas munkaidő: a fiatalabb generációk mintegy negyede jelezte, hogy cégüknél lehetőség van az otthoni munkavégzésre.
A jelentésből kiderül, hogy az Y generáció azon tagjai, akik számára adott a távmunka lehetősége, inkább az irodai jelenlétet részesítik előnyben, főként az X generációhoz tartozó kollégáikkal összevetve. A HR-szakemberek 58 százaléka hajlandó lenne felvenni olyan jelöltet, akivel előtte csak videós kapcsolaton keresztül „találkozott”. A válaszadók negyede hajlandó lenne akár a Marsra, vagy másik bolygóra is elköltözni, ha a cégük nyitna ott irodát. A megkérdezettek többsége szerint 2020-ban továbbra is lesznek fizikailag elérhető irodái a cégeknek, azonban 40 százalék szerint ezek jóval kisebbek lesznek a mai munkahelyeknél.
Okostelefonnal kelünk és fekszünk
Az X-, és Y generáció tagjai előbb válnának meg a tévéjüktől, mint az okostelefonjuktól. Az Y generációs válaszadók 54, az X generációs válaszadók 38 százalékának első dolga ránézni az okostelefonjukra ébredés után. Emellett nagyjából minden ötödik megkérdezett számára az okostelefon elvesztése jelentené a legkomolyabb veszteséget, ha kirabolnák őket.
A válaszadók legnagyobb hányada szerint 2020-ban a munkavállalók legfontosabb digitális eszköze az okostelefon lesz. Érdekesség, hogy az X generáció tagjai közül többen gondolják úgy, hogy ez a szerep valamilyen testen viselhető eszközé lesz, mint az Y generációhoz tartozó munkavállalók.
Rugalmas munkavégzéssel csábítják a leendő dolgozókat
A megkérdezett X-, és Y generációs munkavállalók közel fele érzékeli azokat a változtatásokat, amelyeket a HR-osztály vezetett be, hogy rugalmasabb munkavégzést tegyen lehetővé a kollégák számára. A válaszadók harmada szerint ugyanakkor ez nem kellő gyorsasággal történik. Bár a fizetés továbbra is az egyik legfontosabb szempont a legtöbb válaszadó számára, a megkérdezett X-, és Y generációs munkavállalók mintegy 20 százaléka, valamint a HR-szakemberek harmada számára legalább ennyire fontos a távmunka, illetve a rugalmas időbeosztás lehetősége.