Merre megy a virtális valóság?

Az információtechnológia, a kommunikáció uralja a világot. Ennek nagyon sok pozitív, de veszélyeket rejtő vonásával is találkozhatunk. Szekfű Balázs László, a Darwin's Marketing Evolution stratégiai igazgatója a Yale World Fellows programon egy évig tartózkodott az Amerikai Egyesült Államokban, amely élen jár az internet fejlődésében, elterjedésében. Tőle kérdeztük, melyek ma az internet fejlődési irányai, merre megy el a virtuális valóság.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nincs új a nap alatt. Az internet fejlődési irányát a hangyabolyeffektus jól mutatja meg - szögezi le tömören kérdésünkre Szekfű Balázs László, a Darwin's Marketing Evolution stratégiai igazgatója.

- Alapvetően még majdnem minden internetvállalkozásnak vagy új elképzelésnek a közösségi vonatkozású tulajdonságai határozzák meg a sikerét. A legfontosabb kihívás az internet virtuális valósága és a való világ egymáshoz közelítésében rejlik. A valóságban bármit cselekszünk, látszik, észrevehető, használható. Az úton járni tudunk, a születésnapi tortát megehetjük stb. Ilyen szempontból a közösségi cselekvésnek a modellje: önmaga. A hangyák úgy építik a hangyabolyt, hogy az építés modellje maga a hangyaboly. Az építkezés során hátrahagyott szagok és formák indítják be bennük a következő fázist. Tehát a történetben az az izgalmas, hogy ha van egy virtuális tered, ott egy ilyen "program" hogyan valósítható meg. A virtuális tér ugyanis olyan sík, ami a valóság "fölött" vagy "mellett", de valahol máshol van.

A virtuális síkban is csinálsz dolgokat, de mivel az a virtuális személy nem te magad vagy, hanem egy kivetülésed, ezért amiket ott teszel, alkotsz - virtuális autópályát vagy virtuális születésnapi tortát -, nem olyan szinten részei az életednek, mint amilyen szinten a való dolgok a valóságos teredben. Ugyanígy mások cselekedeteinek eredménye ugyanilyen: virtuális marad számodra. Mindez filozofálgatásnak tűnhet, de szerintem napjaink technológiai fejlődésének egyik legkonkrétabb problémája. Ez okozta például az "internetlufi" néven elhíresült tőzsdei nekibuzdulás "kipukkadását". Az interneten ugyanis nem a valóság reflexei, szokásai szerint működünk.

A fogyasztói szokások a való világban mérhetőek, modellezhetőek. Ha valakinek az otthonához közel épül egy patika, nagy valószínűséggel bemegy vásárolni, s rendszeresen ott váltja ki a receptjeit. Ez az interneten gyökeresen másként működik, mert nem élünk ott. A valóságos fogyasztói magatartásból kiinduló internetes üzleti tervek sorra becsődöltek. Az interneten szívesen kipróbálunk mindent, mert nincsenek útvonalak. Az internetes portálok legnagyobb gondja, hogyan tartsák meg látogatóikat, miközben együtt nőnek a piaccal.

Folytatás a Piac és Profit Magazin szeptemberi számában.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo