Nincs új a nap alatt. Az internet fejlődési irányát a hangyabolyeffektus jól mutatja meg - szögezi le tömören kérdésünkre Szekfű Balázs László, a Darwin's Marketing Evolution stratégiai igazgatója.
- Alapvetően még majdnem minden internetvállalkozásnak vagy új elképzelésnek a közösségi vonatkozású tulajdonságai határozzák meg a sikerét. A legfontosabb kihívás az internet virtuális valósága és a való világ egymáshoz közelítésében rejlik. A valóságban bármit cselekszünk, látszik, észrevehető, használható. Az úton járni tudunk, a születésnapi tortát megehetjük stb. Ilyen szempontból a közösségi cselekvésnek a modellje: önmaga. A hangyák úgy építik a hangyabolyt, hogy az építés modellje maga a hangyaboly. Az építkezés során hátrahagyott szagok és formák indítják be bennük a következő fázist. Tehát a történetben az az izgalmas, hogy ha van egy virtuális tered, ott egy ilyen "program" hogyan valósítható meg. A virtuális tér ugyanis olyan sík, ami a valóság "fölött" vagy "mellett", de valahol máshol van.
A virtuális síkban is csinálsz dolgokat, de mivel az a virtuális személy nem te magad vagy, hanem egy kivetülésed, ezért amiket ott teszel, alkotsz - virtuális autópályát vagy virtuális születésnapi tortát -, nem olyan szinten részei az életednek, mint amilyen szinten a való dolgok a valóságos teredben. Ugyanígy mások cselekedeteinek eredménye ugyanilyen: virtuális marad számodra. Mindez filozofálgatásnak tűnhet, de szerintem napjaink technológiai fejlődésének egyik legkonkrétabb problémája. Ez okozta például az "internetlufi" néven elhíresült tőzsdei nekibuzdulás "kipukkadását". Az interneten ugyanis nem a valóság reflexei, szokásai szerint működünk.A fogyasztói szokások a való világban mérhetőek, modellezhetőek. Ha valakinek az otthonához közel épül egy patika, nagy valószínűséggel bemegy vásárolni, s rendszeresen ott váltja ki a receptjeit. Ez az interneten gyökeresen másként működik, mert nem élünk ott. A valóságos fogyasztói magatartásból kiinduló internetes üzleti tervek sorra becsődöltek. Az interneten szívesen kipróbálunk mindent, mert nincsenek útvonalak. Az internetes portálok legnagyobb gondja, hogyan tartsák meg látogatóikat, miközben együtt nőnek a piaccal.
Folytatás a Piac és Profit Magazin szeptemberi számában.