Megmozdult a kockázati tőke - Hogyan tegyük üzletünket kívánatossá?

Az új gazdaság fejlődésében élen járó társadalmakban a kockázatitőke-befektetések hatalmas fellendülésének lehetünk tanúi. Az ilyen befektetési formába áramló tőke nagysága néhány országban már felülmúlja a nyugdíjbiztosítók által forgatott befektetői tőkét. Vajon számíthatnak-e az elektronikus üzletben fejleszteni kívánó, ám tőkeszegény magyar kis- és közepes vállalkozások az e-bizniszben fantáziát látó kockázatitőke-befektetőkre? A kockázati tőke nálunk is mozdult, ám gyorsasága és a befektetendő tőke nagyságrendje közel sem fedi le a jelenlétüket igénylő területeket.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Miért látnak a kockázatitőke-befektetők fantáziát az internetes cégekben és az információs technológiához kapcsolódó egyéb üzletekben külföldön, és miért nem igazán látnak még nálunk?

Beszállók Magyarországon

Ez utóbbira persze vannak már ellenpéldák. Az Andersen Consulting kockázatitőke-befektetési alapja, az AC Ventures a Matáv, az OTP Bank és a Compaq üzlettársaként június elején néhány száz millióval beszállt egy business-to-business (B2B) elektronikus piacot létrehozó több milliárd forintos beruházásba. A szintén tanácsadó cégként ismert PricewaterhouseCoopers (PwC) 500 millió dollár indulótőkével létrehozott kockázatitőke-alapja szintén keresi a magyarországi IT-befektetéseket. Az Advent International kockázatialap-kezelő irodát nyitott Budapesten, és a kelet-közép-európai országokra szakosodott alapja 200 millió dolláros indulótőkéjének egy részét hazai, korai életszakaszukban járó információtechnológiai, internetes cégek fejlesztésére különítette el. A Magyar-Amerikai Vállalkozási Alap Technologies Fund (HITF) kockázatitőke-alap 480 ezer dollárral szerzett kisebbségi tulajdoni hányadot egy rendszámtábla-felismerő szoftvert fejlesztő cégben, ami talán nem is igazán illik ebbe a felsorolásba, hiszen a HITF vezetőinek bevallása szerint az alapnak egyelőre nincs internetes befektetése. Annak ellenére nincs, hogy tíz-tizenöt ilyen céggel tárgyaltak már. A jelentkezők átvilágításakor azonban mindig a beruházás várható megtérülését nézik, és meggyőző lehetőséget eddig nem találtak, mivel a tervezett hirdetési bevételek nem jelentenek számukra biztosítékot. Sokkal jobb példa ezért a szintén amerikai Central European Internet Investment Fund LLC áprilisban megvásárolt 77 százalékos részesedése a Telnet Magyarország Rt.-ben, vagy az ugyanide beszállt Danubius Net Investrors Ltd. amerikai és az Eclipse Befektetési Rt. magyar kockázatitőke-cég 11,25-11,25 százalékot jelentő befektetése. Talán még jobb példa a júliusban indított és kifejezetten kisvállalkozások IT-ötleteit felkaroló Fast Venture (FV), amelynek tulajdonosai a Carnation Rt., valamint Fodor Péter és Várkonyi Attila magánbefektetők (lásd keretes cikkünket).
A kockázatitőke-alapkezelők mellett a magán kockázatitőke-befektetők - akiket a szakirodalom „üzleti angyalokként” emleget - megjelenése ebben a szakaszban nem kivétel, hanem törvényszerű.

Korlát: a kicsi piac

Jelenleg Magyarországon mintegy tizenöt kockázatitőke-befektető cég, illetve alap van, amelyik érdekelt az elektronikus üzletek területén, ám ezek többsége csak kétmillió dollár feletti befektetésekre hajlandó. A kisebbek esetében félnek attól, hogy kis piacra építenek, de a nagyobbak esetében is azokat részesítik előnyben, amelyeknek szolgáltatására, termékeire a magyar piacon túl is van igény. Szekfű Balázs a Carnation elnökeként az FV-ben érdekelt, és, mint mondja, az ő befektetési politikájuk eltér másokétól. Miután megnézik a kapott üzleti tervet (ellentétben a közhiedelemmel, a szakember szerint a pályázók önmaguk vagy tanácsadóik segítségével egyre megalapozottabb üzleti terveket készítenek), és a menedzsment is el tudta hitetni magáról, hogy igazán elszánt, akkor az FV megbízik a saját iparági szakértőiben, akik feltérképezik az érintett piacokat, és kedvező kilátások esetén megköthető a szerződés. Feltéve, ha a szakértők szerint az üzletből való kiszállási lehetőség („exitálás”) is adott anélkül, hogy annak a vállalkozás kárát látná. Immár a tőkét bevonók szemszögéből a Carnation elnöke még hozzáteszi: nemcsak a bevonható pénz nagysága a fontos, hanem az is, hogy ki adja, és a tőkéjéhez milyen más segítséget, az üzlet sikerét befolyásoló szolgáltatást képes még nyújtani.

Többkörös verseny

Szekfű Balázs a kockázatitőke-befektetéseket három nagy csoportba sorolja.
Az első az úgynevezett nulladik körös befektetéseké, amikor egy kezdő vállalkozás kap elsőként és először támogatást, jellemzően az üzleti angyaloktól és kis kockázatitőke-alapoktól. Magyarországon ez néhány százezer dollárnyi tőkeinjekciót jelent, jellemzően 6-9 hónapra szólóan.
Ezt követi az úgynevezett első körös befektetés. Ez még mindig a kisebb alapokhoz kötődik, s magyar viszonylatban 3-5 millió dollárt jelent. Itt ugyanis azokról a mondjuk 200-300 ezer dollárral alapított, majd a nulladik körben ugyanekkora tőkét vonzó vállalkozásokról van szó, amelyeknek üzleti terveikben már azt is sikerül elhitetniük a potenciális befektetőkkel, hogy ők bizony hamarosan ennél sokkal többet, 3-5 millió dollárt fognak érni, és így sikerül ugyanekkora összegű kockázati tőkét szerezniük.
A harmadik csoport, illetve befektetői fázis az adott cég tőzsdére vitele előtti megerősítés, amikor a kockázati tőkés abban bízik, hogy a tőzsdei jegyzés után a tulajdoni hányada jelentősen többet ér majd. A nagyobb kockázatitőke-alapkezelők és -társaságok elsősorban ebben látnak fantáziát.
Egyes becslések szerint az idén magyarországi cégekbe összesen mintegy 5-6 milliárd forint értékű, többségében külföldi eredetű kockázati tőke áramlik. Néhány év múlva derül majd ki, hogy ezek a befektetések mekkorát lendítettek az új gazdaságra történő átállásunkban.

Nem minden dot/com jó cég


Az idén március-áprilisban a nemzetközi tőzsdék megdőlésének volt egy pozitív hozama: míg korábban a befektetők úgy gondolták, hogy minden dot/com cég jó, és ez nagyjából így is volt, ekkor rádöbbentek arra, hogy vannak jó és vannak rossz „internetes” befektetések. Ez pedig felvetette a nagy kérdést: mi alapján lehet differenciálni, mérni az új gazdaságot, és értékelni a szereplőit?
A többé-kevésbé elfogadható válasz: túl azon, hogy milyen típusú és méretű hálózattal rendelkezik a tőkét bevonni szándékozó cég, legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb, hogy milyen fogyasztói ellátást (customer service) nyújt, hogy miként képzeli el vagy alakította már ki a követő szolgáltatásokat (follow up). Miután az interneten megvásárolt áruk zöme a hagyományos úton jut el a vevőkhöz, egy vállalkozás sikere vagy bukása múlhat azon, hogy miként viselkedik, ha például kezdetben naponta tíz terméket rendelnek meg tőle, majd amikor naponta több tízezret.

Az első keddek

Két éve Angliában jött létre az első First Tuesday (Első Kedd), majd rá egy évre a világ negyven országában nyolcvannál több városban a többi, annak érdekében, hogy az elektronikus üzletben fejleszteni kívánó, ám tőkeszegény kis- és közepes vállalkozások és a bennük fantáziát látó befektetők - elsősorban kockázati tőkések - egymásra találjanak.
Magyarországon a Carnation internettanácsadó és a PricewaterhouseCoopers (PwC) eddig tíz ilyen találkozót hozott össze, minden hónap első keddjén, Budapesten. Ezekre az internet iránt általában érdeklődők is kaptak meghívást az ötletgazdák és a befektetők mellett. A megjelentek 20 százaléka az érdeklődő, 50 a tőkére váró és 30 százalék a tőkét kínálók aránya.
A First Tuesday kigondolói, négy amerikai és angol fiatalember, maguk is tárgyaltak annak idején potenciális befektetőkkel, míg végül az ötletet egészében megvásárolta tőlük 50 millió dollárért a kifejezetten tőkeközvetítésre szakosodott YASAM.
Azokban az országokban, ahol az érdeklődők száma azt indokolja, fókuszcsoportokat hoznak létre, azaz külön kezelik a B2B-t kínálókat mondjuk a mobilosoktól. Erre hamarosan a budapesti rendezvényeken is sort kell keríteni, ahol a kezdeti harmincról mára háromszázra nőtt a látogatók száma.

Fast Ventures

A közelmúltban létrehozott kockázatitőke-befektető cég, a Fast Ventures (FV) a 200 ezer dollár körüli alaptőkéjű, az információs technikában, elektronikus üzletekben érdekelt magyar kis- és középvállalkozásokat kívánja tőkével ellátni. Az első másfél-két hónap alatt öt szerződést készítettek elő, és két év alatt mintegy 20 millió dollárt kívánnak kockázati tőkeként kihelyezni. A tőkét bevonók között akad olyan vállalkozás, amely a vállalati irányítási rendszerek fejlesztése területén remél biztató jövőt, van, amelyik a mobilkommunikációs lehetőségeket fejleszti. Az FV-hez beérkező - hetente átlagosan tíz - ajánlatokról, üzleti tervekről a három tulajdonosból álló zsűri dönt.
A kapcsolat a kiválasztott vállalkozás és a kockázatitőke-befektető között inkubációs jellegű, ami azt jelenti, hogy aki erre igényt tart, azt fizikailag is el fogják helyezni egy úgynevezett inkubátorházban, ám mindenkinek biztosítják a vállalkozás működéséhez szükséges alapszolgáltatásokat (könyvelés, pénzügyi és adótanácsadás, marketing stb.). A türelmi idő - amikorra a feltőkésített vállalkozásnak prosperálnia kell - változó, de jellemzően egy év múlva minden cégnél felmerül, hogy kapjon-e újabb felerősítést, netán az FV és a cég eredeti tulajdonosai együtt nézzenek újabb befektető után, vagy érdemesebb a befektetéssel megszerzett tőkerészt máris az eredeti tulajdonosnak vagy egy harmadik érdeklődőnek eladni.

Amerikai hangsúlyok

Az amerikai Nemzeti Tőkebefektetési Szövetség (NVCA) augusztus 7-én Bostonban közzétett legfrissebb jelentése szerint 2000 második negyedévében 24,5 billió dollárra emelkedett az amerikai kockázatitőke-befektetések értéke. Ez a tavalyi hasonló időszakhoz képest 96 százalékos növekedést jelent.
Az utóbbi hónapokban hangsúlyeltolódás következett be a fő befektetési iparágakban. Az érdeklődés inkább az új gazdaság következő szintre lépését elősegítő technológiák felé fordult, így a legtöbb tőkét továbbra is az on-line-specifikus, távközlési és számítástechnikai iparágak vonzották Amerikában.
Ahogyan a társadalom szinte minden mozzanatát áthatják az internettel kapcsolatos technológiák, úgy a kockázatitőke-dollároknak is több mint 81 százalékát e területen fektették be. Ezen belül azonban az elektronikus kereskedelembe irányuló befektetések értéke körülbelül 13 százalékkal csökkent, 14,5 százalékra. A legnagyobb növekedés a távközlés/infrastruktúra kategória iránti érdeklődésben mutatkozott, az első negyedévi 20,1 százalékról 26,9 százalékra emelkedett a befektetések aránya. A hálózati szoftver és szolgáltatások kategóriája szintén jelentős, mintegy 7 százalékos növekedést mutatott az előző negyedévhez képest. „Ez a trend a távközlési infrastruktúrával foglalkozó cégek kínálta hihetetlen lehetőségekre hívja fel a figyelmet. Az új gazdaság jelenlegi húzóágazat-státusának fenntartása érdekében a távközlési iparnak kell kiszélesednie, és gyors infrastrukturális fejlődést mutatnia” - elemezte a helyzetet Jesse Reyes, a Venture Economics elnökhelyettese.



2000. szeptember

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo