Amivel mindenki egyetért: a jól felépített vállalati portál – legyen az korlátozott hozzáférést is lehetővé tévő intranet és extranet site, vagy csak publikusan elérhető internet site – növeli a hatékonyságot, kiküszöböli a többszörös munkavégzést, és csalogató a nagyközönség számára.
Kezdetben azokat a nagy kereső webállomásokat nevezték portálnak, amelyek a kínálatukat hírekkel, adatbázisokhoz való hozzáférésekkel és egyszerűbb szolgáltatásokkal (mint például a valutaátváltás vagy a napi horoszkóp) gazdagították. A nagyok újítása, ami meghatározta a későbbi fejlődést, a „perszonalizációs” lehetőség volt. Magyarán: minden regisztrált látogató a saját ízlésére és érdeklődésére szabhatta, mit is szeretne látni a nyitó oldalon. Ma is így működik például a Yahoo! vagy az MSN.
Személyre szabható, mindig aktuális
A legnagyobb cégek hamar felismerték az intelligens weboldalban rejlő lehetőségeket. Már öt-hat évvel ezelőtt megjelentek azok az intranet alapú szerveződések, ahol a dolgozók rengeteg belső információhoz – esettanulmányokhoz, céghírekhez, álláslehetőségekhez, piaci elemzésekhez és technikai újításokhoz – juthattak még akkor is, ha a cég maga sok országban volt jelen. Nemzetközi munkacsoportok alakultak: akár más-más földrészen lakó munkatársak dolgozhattak közösen egy-egy projekten úgy, hogy mindenki a maga dokumentumát rakta be a közös mappába. Bernáth Lajos, az Elender Üzleti KommunikációRt. nnagyvállalati üzletágának igazgatója szerint innen már csak egy-két ugrás volt a mai értelemben vett vállalati portál kiépüléséig:
- Lényegében három fontos ismérve van annak, hogy egy webplatformot portálnak nevezhessünk. Alapot jelent az egyéni és a közös munka számára. Személyre szabható, tehát amikor a felhasználó kinyitja a gépét, a saját maga által beállított, számára fontos információk és alkalmazások jönnek fel elsőként. S olyan alkalmazások futnak rajta, amelyek az együttműködésre is alkalmasak. Természetesen a vállalati portálok nem feltétlenül szorítkoznak csupán a „belső” működésre, a cégen belüli információ-, alkalmazás- és munkaáramlásra. A nagyvilág is a vállalaton belüli portálon át „nézhet be” a cégbe, innen ismerheti meg a termék- és szolgáltatáskínálatát. Illetve ennél többet, hiszen ez (is) megkülönbözteti a portálokat az egyszerű weboldaltól. Ma már ezen a szinten fontos követelmény, hogy a látogatók megérezzenek valamit az egész cég kultúrájából, s egyszerűbb-bonyolultabb módon, interaktívan hozzá is férjenek a szolgáltatás- és termékkínálathoz.
Jellemző példája ennek az elektronikus bankolás. A látogató, ha megszerzi a megfelelő jogosultságokat, olyan műveleteket végezhet a bankszámláján, amely megmozgatja szinte az egész „banktechnikai üzemet”. Hiszen egy egyszerű átutaláshoz is működésbe kell hozni a belső ellenőrző-mechanizmust, a számlarendszert, a zsírórendszert, a bank „házi” statisztikai gépezetét. Lényegében a látogató bankalkalmazottá „lép elő”.
Kevésbé kifinomult, ámde igen látványos a nagy gépkocsimárkák portálszolgáltatása. A látogató elemenként állíthatja össze a kívánt autót: meghatározhatja a típust, a külső és belső színeket, a motort, és válogathat hozzá mindenféle extrát. Mindezek mellé társulhat egy kalkulátor, amely közli az aktuális árakat (kedvezményeket,, sajnos, nem adnak a portálok, itt nem lehet alkudni). A folyamat végén, azonban jellemzően nem rendelheti meg az összerakott autót, mert az oldal csak a legközelebbi márkakereskedő címét és telefonszámát adja ki.
Jó üzlet az oldalkészítés
A portálkészítés mára az informatikai iparág egyik hajtómotorjává vált. A nagy piacelemző cégek (META Group, Gartner Group, IDC) meglehetősen eltérő nagyságúra becsülik a piacot, abban azonban megegyeznek, hogy ez az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. A Gartner 2002-ben 709 millió dollárra becsülte a kiadott licencek összértékét, és szerinte ez az érték 4 év alatt 2 milliárdra nő. Az IDC már több mint 3 milliárdot jósol 2006-ra. Ekkora növekedés egyetlensemmi más szektorban nsincs mostanában
A piacon vita nélkül a legnagyobb szereplő a PlumtTree (www.plumtree.com és a portal.plumtree.com, www nélkül!). Mellette leginkább az IBM és, az Oracle, az SAP rúg labdába. Bernáth Lajos meglátása:
- A mai portálok több irányból fejlődtek ki. A szoftverfejlesztő cégek a meglévő technológiáikat fejlesztették tovább. A vállalati informatikai rendszerek előállítói, mint például az SAP, az információáramlás felől közelítettek. A harmadik csoport a portáltechnológiára specializálódott cégekből verbuválódik,Végezetül „szakértők” adták hozzá a tudásukat, mint az EpiCentric vagy a Plumtree. Egy nagyon fontos jellemzője azonban van a piacnak: az eddigi többyniretöbbnyire sok egyéni megoldás helyett a portálfejlesztők ma a szabványosított megoldásokra hajlanak.
A portálkészítés költségeit igen nehéz megbecsülni. Általában össze szokták hasonlítani a licencdollár és a fejlesztői dollár - a „kész” licenc és a testre szabás - arányát. E tekintetben drasztikusak a különbségek a különféle szállítóknál kínált portálmegoldások között. Vannak olyanok, amelyek implementálása minimális konzulensi időt igényel: a Plumtree esetében 1 licencdollárhoz átlagosan 78 cent külön fejlesztés szükséges, míg másr piaci versenytársaknál ez az arány akár 1 a 10-hez is lehet. ez az Oracle-nél vagy az IBM-nél 1 a 12-höz. Ezzel szemben a PlumTree-nél egy licenc-dollárhoz csak 78 cent külön fejlesztés szükséges. Mindezzel együtt egy jó vállalati portál ára - 3000 PC-re számolva - néhány tíz dollártól több száz dollár is lehet gépenként.
A kicsiknek is elérhető és megéri
A magyar piacon a nagy cégek egy része már igen magas színvonalú portált működtet: ilyen például a MOL, az Allianz Hungária és az OTP. Komoly portálfejlesztések láthatók a kormányzati élet több területén. z Egészségügyi Minisztériumban és a Honvédségnél is. De mit tehetnek a kisebb cégek, szervezetekek?
A GKI-Westel-Sun legutóbbi közös jelentése szerint Magyarországon 2003 elején az 5 főnél többet foglalkoztató cégek 41 százaléka rendelkezett saját honlappal. Ezeknek a 27 százaléka némi interakcióra is lehetőséget adott, 9 százalékuk üzleti tranzakciókra is képes volt, az informatikai rendszerrel integráltan működőkének az aránya viszont a 2 százalékot sem érte el.
Az Elender Üzleti Kommunikáció szakemberei úgy vélik, hogy a kisebb cégeknek is sok lehetőségük van arra, hogy portálfelhasználók legyenek. Dolgos Olga, aaz Elender Cconsulting üzletág igazgatója szerint az – 50-150 PC-t működtető – kis- és középvállalatok például egy nagyvállalat beszállítójaként aktívan használhatják az adottillető nagy cég rendszerét. Önállóan pedig, elsősorban a dokumentummenedzsmentet számárahasználva, illetve viszonylag nagyobb tudású weblapok működtetőjeként. Nagyon sok magyar cég épít önállóan kisebb portálterméket, például a „content management” számára. Ezeknél a rendszereknél fontos, hogy képes legyen együtt nőni a céggel. Mindehhez Bernáth Lajos hozzáteszi:
- Az utóbbi időben az SAP is, a Plumtmtree is érezhetően nyit a kis- és középvállalatok felé.„jön lefelé” az utóbbi időben Kisebb felhasználószámú, „light” változatokkal próbálják elérni ezeket az ügyfeleket.
Napjainkra a „portál” szó nagyon népszerűvé vált, úton-útfélen használják. Mégiscsak elegánsabb portált mondani a kissé elkopott weboldal helyett. A vállalati portál azonban, ha valóban az, és megfelelően használják, komoly termelőerővé válhat. Egyes becslések szerint akár 20 százalékkal is növeli a munka hatékonyságát, nem utolsósorban azzal, hogy a cégen belül nem végeznek párhuzamosan, több helyen, azonos munkát.
Megjelent a Piac és Profit 2003. szeptemberi számában
Külső-belső kommunikációhoz a leghatékonyabb a vállalati portál
Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő IT-ágazata a vállalati portálok építése. Magyarul is megjelentek a legnagyobb cégek intranet site-jai, és a kisebbek is hajlamosak az átlagosnál intelligensebb weboldalukat portálnak nevezni.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.