A hazai támogatási programok eddigi célterületei elsősorban az infrastruktúra fejlesztésére, az internet-hozzáférés elősegítésére irányultak magyarázza Kópiás Bence, a Miniszterelnöki Hivatal e-közigazgatási főosztályának főosztályvezető helyettese. Hazánkban az elektronikus önkormányzati szolgáltatások elterjedtsége és színvonala alacsony, ráadásul az egyes települések közötti eltérések is jelentősek. A korábbi pályázatok eredményeképpen szigetszerűen működő megoldások jöttek létre, de a települési önkormányzatok döntő többsége nem tudja biztosítani az elektronikus közszolgáltatás beindításához szükséges feltételeket. Fontos lenne viszont az elektronikus szolgáltatások mielőbbi hozzáférhetővé tétele a településeken, mivel a felmérések szerint egyre jobban kinyílik az internethasználók és a digitális írástudatlanok közötti olló. A szakember szerint fontos a meglévő eredményekre építeni, de mivel a korábbi programok eredményeként a magyar lakosságnak csak mintegy harminc százaléka számára elérhetőek az elektronikus önkormányzati szolgáltatások, bőven van még tennivaló. A jogszabályok előírják a kapcsolódási lehetőség biztosítását az állampolgárok számára (KEK), valamint egy kormányrendelet pedig a húsz leggyakrabban keresett közszolgáltatás elektronizálását kellene megvalósítani 2010-re, az Európai Unió által meghatározott 3. szint elvárásaink megfelelően.
Az ASP központok - önkormányzati elektronikus szolgáltató központok - létrehozására kiírt ROP pályázat települési önkormányzatok számára elérhető. Nem kifejezetten informatikai pályázatról van szó, hiszen az e-közigazgatás szóban is csak egyetlen "e" betű szerepel, a hangsúly tehát a közigazgatáson van inkább - mondta tréfásan Kópiás. (Az NFÜ pályázata ezen a linken elérhető.) A támogatás önkormányzatok széles köre számára teszi lehetővé az e-közigazgatási szolgáltatások nyújtását. Az elsősorban közepes és kis méretű önkormányzatok támogatásának oka, hogy ezek a leginkább forráshiányos szervezetek, mindemellett a közepes méretű önkormányzatok esetében arra számítanak, hogy a rendszer fenntartóvá válik, amit az ötezer lakosúnál kisebb települések esetében a csoportos csatlakozás tehet lehetővé. Régiónként egy-egy e- önkormányzati rendszerek bevezetésében és üzemeltetésében jelentős tapasztalattal rendelkező önkormányzat nyerhet támogatást ASP központ létrehozására és önkormányzatok csatlakoztatására, amely teljesíti a magas elvárásokat, többek között a rendszer hosszú távú, piaci alapon történő fenntartását. A nyertes önkormányzat vállalja a rendszerek fejlesztését, üzemeltetését, jogszabálykövetését, oktatását, emellett felhasználói tanácsadást nyújt, kiépíti a kapcsolódó infrastruktúrát és elvégzi a csatlakozással járó feladatokat. A csatlakozás során többek között támogatást kaphat a szoftverek specifikálása, az adatmigráció, a törzsadatok feltöltése, az infrastruktúra bővítése valamint a lakosság tájékoztatása.
A rendelkezésre álló forrás régiónként 1,5 milliárd forint támogatási keret áll rendelkezésre együttesen ASP központ létrehozására és önkormányzatok csatlakozására. A keretösszegből ASP központ kialakítására igénylehető támogatás maximum 825 millió forint, a támogatási keret a központ létrehozására oda nem ítélt rész használható fel az önkormányzatok csatlakozására. A pályázatok benyújtásának határideje 2010 január 25-e, a tervek szerint a projekt fizikai megvalósulása 2013-ra várható. (Kópiás Bence prezentációját innen letöltheti.)