Lassanként megszoktuk, hogy sokféleképpen telefonálhatunk: vezetékes készüléken, mobiltelefonon vagy éppen az interneten keresztül. A cél mindhárom esetben többé-kevésbé ugyanaz: informálni és informálódni szeretnénk akárhol és akármikor, a lehető legkedvezőbb áron. A háttérben meghúzódó technológia valójában keveseket foglalkoztat.
Nos, a televíziózás történetében is eljött az idő, amikor az a kijelentés, hogy "tévézek", nem jelent egyértelmű információt. Az eddig megszokott tévéélményen túl ma már részünk lehet a digitális televíziózás kínálta extra lehetőségekben (lásd Piac és Profit 2005/12., 61. oldal), és hamarosan élvezhetjük az internethez hasonlatos interaktivitást és rugalmasságot kínáló IP tévé előnyeit is.
Megállítható, visszanézhető, szerkeszthető- Az internetes televízió technológiai lehetőség, amelyet a szélessávú internet terjedése kínál. Ahhoz, hogy valóban keresett szolgáltatássá váljék, a tévénéző igényeire kell szabni - hangsúlyozza ifj. Lengyel Tibor, a TVnet Kft. ügyvezető igazgatója.
A telekommunikációs iparban zajló verseny kikényszeríti, hogy a cégek több lábon álljanak. Hamarosan már csak a triple play-szolgáltató lesz életképes, hangsúlyozza minden szakértő, és a piac szereplői is így gondolják. De mit jelent ez a tendencia az internetszolgáltatók esetében? Az adatkommunikáció adott, és mivel az egyre olcsóbbá váló szélessávú technológia lehetővé teszi a hang és kép továbbítását is, egyértelmű a másik két szolgáltatási "láb": a telefon és a televízió.
- Az IP tévé alapvetően a már ismert televíziózási szokásokat szolgálja ki a megszokott formában: távirányító segítségével különböző csatornák közül lehet válogatni. Az újdonság a rendszer interaktivitásában és kényelmi funkcióiban rejlik. Ugyanis a távirányítóval és a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges set top boxszal nemcsak csatornát választhatunk, hanem olyan kényelmi funkciókat is elérhetünk, mint az elektronikus műsorfüzet, az azonnali és időzített videofelvétel, az élő tévéközvetítés megállítása, illetve mozifilm vagy egyéb videotartalom - például tévéműsor, fitneszvideó - kölcsönzése - mondja Koltai Péter, a T-Online Magyarország Zrt. üzletfejlesztési osztályvezetője.
Az internetes televízió tehát rendkívüli szabadságot kínál a nézőnek: megnézheti az adást később, megállíthatja, ha közben dolga akadt, de az is lehet, hogy nem kíváncsi egy részére, és azt átugorja. Sőt, az IP technológia segítségével minden, ami a PC-képernyőn már működik, a televíziós képernyőre varázsolható, persze testreszabott módon: játszhatunk, vagy e-mailezhetünk is a televízió segítségével, vagy igénybe vehetünk egyéb internetes szolgáltatást is, például ellenőrizhetjük és kifizethetjük az internetszolgáltatótól érkező elektronikus számlát. Bár technológiailag lehetséges az interneten böngészni is, azt még a szakértők is elismerik, hogy pillanatnyilag ennek a szolgáltatásnak az élvezeti értéke messze elmarad a számítógépen megszokottétól.
Átrendeződik a tartalomipar és a csatornák palettájaAhogyan bármely technológiai platformon keresztül érkező digitális adás, az internetes televíziózás is lehetővé teszi, hogy a néző azért az adásért fizessen - akár a tévén keresztül -, amit megnéz, illetve egy adás akár utólag is megnézhető. Ez mind a műsorszolgáltatói piac, mind a tartalomipar számára komoly kihívást jelent, és akár látványos átrendeződéshez vezethet.#page#
- Szinte minden európai ország távközlési szolgáltatója teszteli, illetve már indított is ilyen szolgáltatást. Ezzel megjelenik a verseny a műsorszolgáltatói piacon, amely végső soron a szolgáltatást igénybe vevő számára jelent előnyöket. A tartalomiparnak az új platform új lehetőségeket és bevételi forrásokat jelent, ahol ötvözni lehet a lineáris - tévénézés - és non-lineáris - saját döntésen alapuló, on demand típusú - tartalomdisztribúciós formákat, kiaknázva az adott tartalomban rejlő üzleti lehetőségeket. Újabb fogyasztási formái jelenhetnek meg például az egyébként rövid élettartamú műsoroknak - magyarázza Koltai Péter.
A szakértők előrelépést várnak az internetről eddig kalózmódra letöltött filmek legalizálásában is, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a CD-, a video- és DVD-kölcsönző beköltözik a háztartásokba.
- Persze erre csak akkor lesz ténylegesen igény, ha a szolgáltatás ára olcsóbb, mint a videotéka díja - teszi hozzá a TVnet ügyvezető igazgatója.
A csatornák mára kialakult képét szintén megváltoztatja az új technológia, hiszen a nézettség most először műsoronként és háztartásonként mérhető lesz. Elméletileg a jövőben több új, elsősorban tematikus csatornára lehet számítani, ugyanakkor lesz sok olyan, amelyik megszűnik az alacsony nézettség következtében. A reális nézettségi mutatók tükrében bizonyos csatornákon olcsóbbá válhat a reklámidő, míg más, kisebb tartalomszolgáltatók megerősödhetnek. Arról nem is beszélve, hogy a csatornák díjait jelen pillanatban a "tömeges" értékesítés szabja meg.
Az internetes televíziózás viszont nem kényszeríti rá a fogyasztót, hogy a csomagban megvegye azt is, amit amúgy nem kér. Ez az elmélet. A gyakorlatban mindez fokozatosan fog megvalósulni.
A verseny kényszeríti ki a lépéstAz IP tévé mint műsorelosztó platform egyértelműen versenytársa lesz a többi, már létező - kábel, műhold, földfelszín - technológiai megoldásnak.
- Versenyelőnye a kapcsolat kétirányúságában rejlik, hiszen a szolgáltatáshoz az IP technológia szolgál alapul, amely a rézdróton keresztül, elsősorban xDSL kapcsolaton keresztül jut el a háztartásba. A többi elosztóhálózat esetében a kétirányúság nehezen, sok költséggel vagy közvetett módon - műhold esetén például a visszirány a kapcsolt vonalon keresztül zajlik - oldható meg - mondja a T-Online üzletfejlesztési osztályának vezetője.
Bár becslések szerint a szolgáltatás igénybevételéhez nélkülözhetetlen szélessávú kapcsolathoz szükséges infrastruktúrával - vagyis a rézkábellel - ma már a magyar háztartások 60-70 százaléka rendelkezik, ifj. Lengyel Tibor a kezdeti időkben nem számít keresleti boomra. Szerinte a bevezetéskor körülbelül a jelenlegi ADSL-ügyfeleiknek talán az egy százaléka fog áttérni.
- Ez ma befektetés, másfél évig biztos, hogy nem lesz rentábilis a szolgáltatás - mondja.
Az internetszolgáltatók közül többen mégis úgy vélik, be kell lépni a piacra. Az internet ára esik, a piac pedig szűkül. Ahhoz, hogy egy szolgáltató életben maradjon, muszáj mást is kínálnia. Magyarországon két szolgáltatónál, a TVnetnél és a T-Online-nál folyik a rendszer tesztelése, és mindketten azt ígérik, még az idén elindul a szolgáltatás.
- Ennek keretében egy teljesen új fogyasztói élményt nyújtó, egyszerűen igénybe vehető szolgáltatáscsomagot fogunk kínálni, gazdag csatornaajánlattal, széles választékú on-line videotékával és olyan funkciókkal, mint például az elektronikus műsorfüzet, azonnali és időzített videofelvétel, élő tévéközvetítés megállítása. A szolgáltatás árazása a versenypiaci feltételekhez, a jelenleg a piacon kínált szolgáltatási árszinthez fog igazodni - ismerteti Koltai Péter.
Teljes cikk a Piac és Profit júniusi számában.