Górcső alatt az IT vállalatok

2007-ben immár második alkalommal készíti az Informatikai Vállalkozások Szövetsége a hazai informatikai iparágról szóló felmérését. A kutatás újszerű struktúrájának köszönhetően a magyar IT piac legátfogóbb tanulmánya van készülőben.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szolgáltatási szektor a legerősebb elem

Az első, 2006-ban készült felmérés úttörő szerepét mi sem mutatja jobban, hogy első alkalommal került explicit, direkt módszerekkel meghatározásra a magyar IT piac teljes nagysága. A végfelhasználó szervezetek külső beszállító javára történő informatikai költését tükröző konszolidált informatikai piac forgalma 2005-ben elérte az 517 milliárd forintot.

A kutatásból az is kiderült, hogy a végfelhasználók legtöbbet, 222 milliárd forintot informatikai szolgáltatásokra költöttek, amit szorosan követett a hardver-beszerzések értéke (214 milliárd forint). Ezzel szemben a szoftver licenszek beszerzése a végfelhasználók informatikai költésének mindössze 15,5 százalékát (81 milliárd forint) tette ki.

A belföldi piacon a hazai cégek informatikai termékek gyártásából, kereskedelméből és informatikai szolgáltatások nyújtásából származó - az alvállalkozói tevékenységet is magába foglaló - árbevétele 743 milliárd forint volt 2005-ben. Érdekes eredmény, hogy a hardver piacon mintegy háromszor akkora az alvállalkozói tevékenység mértéke, mint az IT szolgáltatási piacon. A vállalatok informatikai export árbevétele 2005-ben elérte 602,1 milliárd forintot, melynek közel 90 százalékát a Magyarországon gyártott és exportált hardver termékek (pl. külső tárolórendszerek, nyomatók, hálózati eszközök és személyi számítógépek) tették ki.

A legkisebbek és a legnagyobbak kiemelkedően jók

Az informatikai vállalatok hatékonyságát a felmérést készítők különböző pénzügyi mutatószámok alapján vették szemügyre, így az eszköz-, az árbevétel- és a sajáttőke-arányos adózott eredményt, valamint az eszközarányos EBITDA mutatót vizsgálták.

Ezek alapján kiderült, hogy az 1-2 főt foglalkoztató mikrocégek pénzügyi hatékonysága volt a legkiemelkedőbb, ami nem meglepő, hiszen alacsony az eszközállományuk és a saját tőkéjük, ugyanakkor árbevételüknek magas a szolgáltatás-tartalma.

Ugyancsak jól teljesítettek a 250 főnél többet foglalkoztató vállalatok, amelyek az átlagosnál jobb eredményt értek el az árbevétel arányos adózott eredmény és az eszközarányos EBITDA tekintetében. Hatékonyságban a legtöbb fejlődnivalója a kis és középvállalatoknak van. A felmérésből az is kiderült, hogy az IT piac átlagos haszonkulcsa 5 százalék volt 2005-ben, a cégek legjobb negyedének haszonkulcsa viszont elérte a 16 százalékot is.

A kutatás a szállítói piac szegmensein, a főbb szereplőkön, a piac méretén és jellemzőin túl a hazai informatikai szektor SWOT analízisével is részletesen foglalkozik, illetve a magyar IT-export tevékenységet is átvilágítja. A kutatás a Synergon Informatika Nyrt., az Ericsson Magyarország és az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. támogatásával jön létre. A felmérés szakmai támogatója a  Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, megvalósítója   az IDC Magyarország Kft.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo