2006 negyedik negyedévében a GKI - T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke, amely a pénzügyi szektor internettel kapcsolatos várakozásait méri, 35,1 volt a -100 és a +100-as skálán, ami az ebben a szektorban megszokott enyhe optimizmust tükrözi.
A pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe a fenti részindexek számtani átlaga. 2006 negyedik negyedévében a GKI - T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke 35,1 volt, ami az előző negyedévhez képest kismértékű emelkedést mutat. A pénzintézetek ebben a negyedévben az internetben rejlő lehetőségeket, az online felület piac-átalakító és ügyfélnövelő hatását is pozitívabban látták, mint a korábbi negyedévben.
Mennyi az annyi?
2006. december 31-én 1 millió 177 ezer lakossági és 192 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél.
A lakossági internetbanking ügyfelek száma az elmúlt egy évben 56 százalékkal, míg a vállalati internetbanking ügyfeleké 69 százalékkal emelkedett. A tranzakciók közül továbbra is az átutalások online aránya növekedhet a legnagyobb mértékben.
2006. december 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek kb. 1 millió 177 ezer internet-banki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 10 százalékkal több mint 3 hónappal, és 56 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. 2007 első félévének végére várhatóan 1,42 millió főre nő a lakossági ügyfelek száma.
Az internet-banki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban közel 192 ezer volt, ami 14, illetve 69 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. A becslések szerint 2007 első félévének végére 222 ezret meghaladó számú vállalat bankol majd interneten keresztül is.
#page#Internetbanki trendek
Az elmúlt időszakban egyre több fórumon jelennek meg olyan hírek, miszerint a pénzintézetek igyekeznek ügyfeleiket az online tranzakciók irányába terelni. Ezt támasztja alá az is, hogy a bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az internetes átutalások aránya növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek. A második, illetve harmadik helyre a vállalati ügyfélkör esetében a mobilegyenleg feltöltése és a tranzakciók ellenőrzése került.
A lakossági ügyfelek esetében a pénzintézetek várakozása alapján a második, illetve harmadik helyre a mobilegyenleg feltöltése mellett a csoportos beszedési megbízások indítása került. Ez utóbbi valószínűleg annak a hatása, hogy a pénzintézetek a magasabb hozamot kínáló betétlekötési konstrukciókat a folyószámlára utalt rendszeres jövedelem mellett a csoportos beszedési megbízások meglétéhez kötik.
A kutatásról
A felmérés 2007 áprilisában történt a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívekkel megkérdezve a hitelintézeteket a 2006 negyedik negyedéves adatokról és a várakozásokról. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 63 százaléka a képviseltette magát a felmérésben.