A kutatásokat a virtuális valóságot kölcsönző eszközök mind gyorsabb elterjedése, új meg új termékek megjelenése indokolta. Mark Mon-Williams, az egyetem pszihológiai tanszékének tanára vezette az első vizsgálatok egyikét, amellyel felmérték ezeknek a termékeknek a hatását. Mint hangsúlyozta, a virtuális háromdimenzionális valóságot a szemüvegek kétdimenzionális képernyőre vetítik, ami megterheli a szemet. Ez felnőtteknél fejfájáshoz, a szemek kiszáradásához vezethet, de még ismeretlen, milyenek lehetnek a hosszútávú következmények gyermekeknél.
A kisérleteknél húsz, 8-12 éves gyerek játszott a szemüvegek segítségével, 20 percen át, majd megvizsgálták őket. Komolyabb látás-károsodás egyiküknél sem lépett fel, de kettejüknél megállapítható volt, hogy távolság-észlelésük kihagyott, míg egy harmadik közvetlenül a játék befejezte után drasztikus egyensúlyzavarokkal küzdött. A tünetek átmenetiek voltak ugyan - de a gyerekek csak rövid időre merültek el a virtuális valóság világában és a divatos játékokkal sokkal hosszabb időt töltenek.
A kérdés általánosan is fontos, mivel az új technika rohamosan hódít új területeket. A 3D szemüvegeket használják már például a brit felsőoktatásban is: fogorvos-hallgatók ilyen szemüvegekkel tanulmányozhatják behatóan a fogakat, jövendő sebészek a daganatokat.
(The Observer)