Az internetes kereskedelem az elhúzódó válság, a csökkenő vásárlóerő ellenére is folyamatosan növekedni képes terület, így a kisebb cégeknek elemi érdeke lenne, hogy megjelenjenek a weben is. A kis- és középvállalkozásoknak mégis mindössze a 26 százaléka vásárol és 13 százaléka értékesít az interneten az Európai Bizottság adatai szerint. Ez ugyan 2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, de elmarad a tervektől.
Nem bíznak az online jelenlétben
A hazai kiskereskedelemben 2011-ben szinte csak az internetes értékesítésben részt vevők tudtak jelentős forgalomnövekedést elérni a GKIeNet adatai szerint. A magyarországi online kiskereskedelem a 2009-es közel 100 milliárd, a 2010-es 133 milliárd forintos forgalom után tavaly az előzetes becslések szerint 155 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, és az online szolgáltatásértékesítés is jelentősen fejlődött. Ráadásul az Európai Bizottság által kitűzött cél szerint 2015-re az európai polgárok 20 százalékának kellene határokon átnyúlóan vásárolnia az interneten, és bár igaz, hogy ez tavaly májusban még csak 8,8 százalékon állt, biztosan van növekedési perspektíva az online értékesítésben.
(Forrás: Webshop Experts, Árukereső.hu közös felmérése)
Ennek ellenére - mint azt az Ipsosnak a Google Magyarország számára készített 2011-es kutatásának eredményei is mutatják - a hazai mikro- és kisvállalkozások több mint felének nincs saját honlapja, és ezek több mint fele (63 százaléka) soha nem is gondolt arra, hogy szüksége lenne ilyesmire. Ráadásul az interneten jelen lévő cégek 60 százaléka az eWorld felmérése szerint nem nyújt direkt értékesítési szolgáltatást a weboldalán keresztül, pedig közel háromnegyedük épp azért hozta létre az oldalt, hogy vevőt szerezzen. Ebből a kutatásból az is kiderült, hogy a vállalkozások 40,3 százaléka beruházásként, egy alkalommal fordított nagyobb összeget a honlapjára, amely azóta változatlan formában, mára aktualitását vesztve működik, karbantartásra ugyanis nem kívánnak költeni.
Tisztán látszik, hogy a kkv-k nem bíznak az online jelenlét üzleti erejében, részben túl drágának, részben túl bonyolultnak találva az ehhez szükséges eszközöket. Azok viszont, akik már kipróbálták, tisztában vannak azzal, hogy saját környezetében komoly versenyelőnyhöz juthat bármely cég, amely hajlandó versenytársainál nagyobb energiát fordítani internetes megjelenésére. Az internetes jelenlét területén ugyanis a kisebb, rugalmasabb és sokszor innovatívabb kkv-k is könnyedén kihasználhatják a web legújabb lehetőségeit.
Költségmegtakarítás minden fronton
Egy igazán jó oldal nemcsak marketingcélokat szolgál, hanem a cég kulcstevékenységét viszi fel az internetre, vagyis vásárolni is lehet rajta. Egy webshop elindítása jelentősen növelheti a kiskereskedők üzleti hatékonyságát, ám a Budapest Bank adatai szerint mindössze a kkv-k 13 százalékának van ilyen. Ez különösen annak fényében meglepő, hogy a megkérdezettek 90 százaléka magánemberként vásárolt már online. Ráadásul a termékeiket, szolgáltatásaikat a neten is kínáló cégek fele azt állítja, hogy jelentősen nőtt a forgalma ennek köszönhetően. Online bankkártyás fizetésre a webbolttal rendelkezőknek csak egyötödénél van lehetőség, pedig a VPOS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, vagyis a weboldalon kialakított bankkártya-elfogadási lehetőség még egyszerűbbé tenné a vásárlást, így növelve az oldalon keresztül az impulzusfogyasztók számát.
A webes értékesítéssel épp a kisebb cégek számára folyamatos korlátot jelentő kisméretű piac hátrányait lehet csökkenteni, hiszen akár az ország - sőt a világ - másik végéből is érkezhetnek vevők egy eldugott falucska rejtett utcácskájában székelő vállalkozáshoz is. Azzal, hogy kevésbé reprezentatív üzlethelyiséggel sem kell lemondani a vevők számának növeléséről, máris jelentős megtakarítással számolhatnak a cégek. Sikeres online megjelenés esetén akár el is feledhetők az üzlethelyiség fenntartásának és a kiszolgáló személyzet bérének költségei, és lehet a kizárólagos online értékesítés mellett dönteni. A múlt év meghatározó trendjei közé tartozó kuponos oldalak néhány kedvezményes eladásért hatalmas publicitást biztosítanak a céges partnereknek, míg az egyre szélesebb termékpalettát kínáló, mostanában kiépülni látszó online hipermarketekbe való bekerülés akár a saját webbolt kialakításától is megkímélheti a kereskedők egy részét.
Az online aktivitás növekedésével a beszerzések jelentős része is egyszerűbben és sok esetben olcsóbban intézhető az interneten. Az online üzletekben nemegyszer sokkal kedvezőbbek az árak, ami vevőként is előnyt jelent. Egyes műszaki cikkek beszerzésével - főleg kicsi, kevesebb számú eszközt igénylő cégeknek - mindenképpen érdemes az interneten, akár tengerentúli üzletben próbálkozni, mivel a különböző országok árai között is jelentős eltérések lehetnek. Az árak könnyű áttekinthetősége és összehasonlíthatósága mellett a nyitva tartási idők sem kötik a vásárlót, ami egy kisebb, a beszerzésre külön kollégát foglalkoztatni nem tudó cég esetében jelentősen csökkenti a főtevékenységtől elvett idő terhét.
Olyan hétköznapi területeken is érzékelhető megtakarítás érhető el, mint például a cég banki ügyeinek (a trendek szerint hamarosan csak net kell majd egy cég pénzügyeinek intézéséhez) vagy éppen kommunikációjának webes felületre való áthelyezése, de az ügyfélszolgálat leterheltsége is mérsékelhető azzal, hogy a céges honlapon minden lényeges információ elérhető. A csökkenő költségeknek köszönhetően mérsékelhetők az eladási árak is, ami lehetőséget nyit az árversenyben való talpon maradásra.
Persze ez sem működik magától. Ahhoz, hogy a megjelenés valóban eredményes legyen, az online marketing lehetőségeinek kihasználására is szükség van. Enélkül a webbolt éppen olyan lesz, mint egy cégér nélküli üzlet egy olyan utcában, ahol a madár se jár.
Magáért beszél?
Most, amikor a kkv-szektor számára az online kommunikáció lehet az egyetlen valóban költséghatékony forgalomjavító eszköz és az európai piacra lépés alapfeltétele, szinte megengedhetetlen luxus nem élni vele. Az internet jelentősége a kkv-k kommunikációs stratégiája szempontjából különösen nagy, hiszen jelentősen csökkenti a kommunikáció költségeit.
Mivel az e-kereskedelemben a bizalom döntő tényező - hiszen a vevő sem megfogni, sem kipróbálni nem tudja a terméket (bár éppen ezért a jogszabályok értelmében 8 napig visszaküldheti azt a vásárlás után) - az ajánlás az egyik legfontosabb marketingeszköz. Különösen a közösségi oldalak előretörésével vált fontossá, hiszen itt nem minden róla szóló aktivitást képes kontrollálni a cég. Éppen ezért a szakértők azt javasolják, hogy csak azok a cégek hozzanak létre profilt a közösségi oldalakon, amelyek vállalni tudják annak gondozását. Akinek viszont a terméke vagy szolgáltatása alkalmas közösség megteremtésére - például mert valamilyen szakterület képviselője, vagy érzelmi kötelék alakulhat ki a fogyasztó és a termék között -, annak mindenképpen érdemes belevágnia.
Ahhoz, hogy a vásárlók megtaláljanak egy kkv-t az interneten, a keresőkben is fel kell venni a versenyt, többek között a multikkal is. Keresőoptimalizáló szakemberek tudásának igénybevételével, jól felépített, tartalmas és frissülő oldallal azonban jó esély van az „utcáról betévedő" látogatók számának megsokszorozására.