A technikától még nem fogad sírig tartó szerelmet az ügyfél

Mesterséges intelligencia, hangfelismerés, biometrikus azonosítás – ezek a kulcsszavai annak a technológiai ugrásnak, amely ügyfélközpontúbbá teszi a bankolást az elkövetkező években.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A technikai fejlődés és a társadalmi változások arra is hatással vannak, hogy az emberek miként költik, továbbítják, teszik félre és fektetik be pénzüket. A Koppenhágában tartott Money 20/20 Europe konferencián a bankvilág és a fintech cégek mintegy négyezer szakértője vitatta meg, mit hoz a jövő a bankolásban.

Új technológia: szükséges, de nem elég

Önmagától a fejlett technikától még nem lesz az ügyfélkapcsolatból sírig tartó szerelem. Az ügyfelek élményt vásárolnak, nem pedig számítástechnikai alkalmazást. A technika, valamint az ügyféladatok és bankolási szokások okos felhasználása azonban lehetővé teszi a személyre szabott, ügyféligényekhez folyamatosan alkalmazkodó kiszolgálást.  Számos bank régről meglévő IT-rendszereket használ, de a 14-16 éves korosztály elvárásainak a bankok által ma használt régi alaprendszerek egyszerűen nem képesek megfelelni. A pénzintézetekre milliárdokat kell majd a lépcsőzetes IT-fejlesztésre költeniük, ez pedig nehéz döntések elé állítja őket - vélekedtek a szakemberek a konferencián.

fotó: flickr/Tech in Asia

A jövő a levegőben van

A  mesterséges intelligencia várhatóan központi szerepet játszik majd a banki és pénzforgalmi szolgáltatásokban. Pedro Bizzaro, a Feedzai csalásmegelőzési vállalat képviselője szerint a mesterséges intelligencia olyan lesz, mint ma az áram, nem pedig olyan, mint az olaj. A háttérben fog működni, kész tényként fogjuk kezelni a meglétét. A korábban az Amazonnál és az Ubernél dolgozó Danny Lange azt mondta: a gépi tanulás lehetővé teszi, hogy az egyes ügyfelek számára kidolgozott ajánlatok közül az elfogadott és az elutasított ajánlatokat egyaránt figyelembe véve tökéletesítsék a szóban forgó ügyfélről kialakított képet, és ennek megfelelően tudják módosítani a vele való kommunikációt. A mesterséges intelligencia emellett az előírásoknak való megfeleléshez is hozzájárul, és nagyobb bankolási biztonságot is nyújt, hiszen – miként arra Mark Barnett, a MasterCard szakértője rámutatott – elősegíti a kiberbűnőzés, például a közvetítőn keresztül végrehajtott pénzmosás beazonosítását és az ellene való fellépést.

Támogató és digitális az új bank
A pénzintézetek a fix és kiszámítható bevételt jelentő számlavezetés során szerzett tapasztalatokra építve választják ki a hitelképes vállalkozásokat, s azokat komplex szolgáltatások kínálatával igyekeznek még szorosabban magukhoz láncolni. Muszáj is, hogy lépjenek, hiszen a verseny már így is óriási, jövő év januárjától pedig a banki ügyfelek akár nem banki szereplőket is megbízhatnak a pénzügyek intézésével.
A Money 20/20 Europe konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a „levegő kora” (amit hangvezérelt, kéz használata nélküli kommunikáció jellemez) hamarosan átveszi az uralmat a jelenlegi „üvegkortól”, vagyis a képernyők (azaz a kézi elektronikus eszközök, a számítógépek és a laptopok) világától. A jövőben a hang lesz a meghatározó médium az internetes vásárlások terén: a várakozások szerint 2020-ig a tranzakciók mintegy 30 százaléka már hangalapú lesz. A jövőben a hangvezérlésű technológia egyre intelligensebbé válik abban, hogy tükrözze a szövegösszefüggést és az egyedi felhasználót, például a hang tónusából leszűrhető érzelmi állapot kielemzésében (mesterséges érzelmi intelligencia). A „levegő uralmát” a várakozások szerint tovább erősíti az, hogy a bankszektorban már ma is kulcsszerepet játszanak a mobiltelefonra fejlesztett termékek és szolgáltatások.

Mindent a szemmel

Koppenhágában egy másik trend is élesen kirajzolódott, mégpedig a biometria szerepe az azonosításban. Habár a digitális ujjlenyomat-olvasók jelentik az élenjáró megoldást ezen a téren, rengeteg arc- és hangfelismerő, valamint íriszolvasó megoldás áll közel a bevezetéshez. Az említett biometriai alkalmazások jelentik a zökkenőmentes és gyors tranzakciók biztosításához szükséges azonosítás sarokkövét. A fizetési szolgáltatások szektorában az egyik széles körben támogatott elgondolás szerint az azonosítás folyamatát még inkább láthatatlanná kellene tenni, ahol a végső cél az lenne, hogy magának az ügyfélnek a megjelenése lenne az azonosítás, vélte Philippe Vallée, a Gemalto vezérigazgatója.

A koppenhágai konferencián felszólalók ugyanakkor szkeptikusan nyilatkoztak a blockchain lakossági felhasználásáról. Mark Barnett, a MasterCard szakértője kijelentette, hogy nem igazán látja át, a blockchain milyen problémára jelentene megoldást az ügyfelek szempontjából. Mivel a világon a tranzakciók 85 százalékát még mindig készpénzzel bonyolítják, nehéz elképzelni a blockchaint elsődleges fizetési eszközként, tette hozzá Barnett. Vitaindító előadásában Won Pyo Hong, a Samsung SDS egyik vezetője rámutatott, hogy jelenlegi állapotában a blockchain túlságosan lassú, hiszen az engedélyezés idejét gyakran percekben, nem pedig milliszekundumokban mérik – emellett azok az iparágak, amelyeket a blockchain leginkább szét tudna zilálni, az erőteljesen szabályozott szektorok közé tartoznak. Dr. Hong azonban arra is rámutatott, hogy a blockchain van fejlődési potenciálja, és a folyamat-automatizálásában is alkalmazható az olyan dokumentáció-igényes területeken, mint például az egészségügy vagy a digitális logisztika.

A bankok is beszállnak a technológiai versenybe
A technológiai fejlődés miatt a banki megoldások, szolgáltatások is átalakulnak a következő időszakban. A bankfiókok száma várhatóan csökkenni fog, és egyre többen a különböző eszközökről, mobilról, táblagépről, számítógépről intézik majd a pénzügyeiket. Az összehasonlíthatóság és az egyszerű választás kulcsfontosságú lesz. Az ügyfelek részéről az lesz az elvárás, hogy minél gyorsabban áttekinthessék a kínálatot és kiválaszthassák a legjobb konstrukciót, legyen szó bankszámláról, személyi kölcsönről vagy éppen lakáshitel-igénylésről.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo