A kkv-k 53 százalékánál történt már adatvesztés. Az incidensek gyakran jártak pénzügyi következményekkel, beleértve az elmaradt bevételeket, valamint az adatvesztés utáni helyreállítás költségeit – derült ki a Cisco kis- és középvállalatokról szóló jelentéséből, amely 26 ország, több mint 1800 kis- és középvállalatának adatait dolgozta fel.
- A cégek 30 százaléka nyilatkozta, hogy az adatszivárgások költségei 100 000 dollár alatt maradtak, míg 20 százalékuknál ez az összeg 1 000 000 és 2 499 999 dollár között mozog.
- A kkv-k közel 5000 biztonsági figyelmeztetéssel szembesülnek naponta, de a biztonsági figyelmeztetéseknek csak 55,6 százalékát vizsgálják ki.
- A kkv-kat leginkább érintő biztonsági aggályok közé tartoznak az alkalmazottakkal szembeni célzott támadások, mint például az adathalászat (79%), az APT, azaz a folyamatos fenyegetést jelentő támadások (77%), a zsarolóvírusok (77%), a DDoS-támadások (75%) és a BYOD (74%) elterjedése.
Adathalászat
A kiberbűnözők e-mailben, telefonon vagy szöveges üzenetben lépnek kapcsolatba a lehetséges áldozatokkal, hamis személyazonosságot használva. Céljuk, hogy bizalmas és személyes adatokat, például bank- és hitelkártyaadatokat és jelszavakat szerezzenek meg, amelyeket a különböző felhasználói fiókokhoz való belépéshez használnak.
Mi a teendő?
Meg kell vizsgálni a linket a kattintás előtt. Ha gyanúsnak tűnik, akkor valószínűleg rosszindulatú! Érdemes rendszeres szimulációs gyakorlatokat végezni annak felmérésére, hogy az alkalmazottak miként reagálnak egy ilyen adathalász-támadásra, és az eredmények ismeretében képezni őket.
Az e-mailes átverések során olyan feladótól kap levelet az áldozat, akit ismer, akiben megbízik (munkatárs, felettes, üzleti partner), és akinek teljesíti az általában banki utalásra vonatkozó kérését.
Az átverés előtt a kiberbűnözők alapos kutatást végeznek a nyilvánosan elérhető adatok között (például a cég weboldala), megkeresik a pénzügyi vezető nevét, majd a LinkedIn kapcsolatai között felkutatják a megbízható alkalmazottakat, akiknek levelet küldenek, hogy végezzenek el egy banki átutalást valamelyik fontos ügyfél részére. Ennek az átverésnek a kulcsa az egyszerűség, hiszen nincs szükség a tűzfalak megkerülésére, vagy a jelszavak feltörésére, elég megpillantani egy vezető nevét, és ilyenkor sokan szinte automatikusan cselekednek.
Mi a teendő?
Mindig ellenőrizni kell a feladó címét, illetve az átutalási kérelmeket telefonon is meg kell erősíteni, mivel az e-mailre a csaló is válaszolhat.
Zsarolóvírusok
A zsarolóvírus-támadás zárolja, elérhetetlenné teszi az áldozatok adatait, és a támadók váltságdíjat (általában kriptovalutát, pl. bitcoint) kérnek az adatok helyreállításáért. A támadás általában e-mailen keresztül történik, miután a felhasználó rákattint egy linkre, vagy megnyitja a fertőzött csatolmányt. Azonban a támadók sok esetben rosszindulatú hirdetéseket (malwaretising) használnak, amelyek legitim weboldalakon jelennek meg. Ebben az esetben általában a bannerek vagy a felugró hirdetések fertőzöttek, és a rákattintás után támadják meg a felhasználó rendszerét, zárolva annak adatait.
Frissítés. A gyakran használt szoftverek gyakori frissítése – beleértve a böngészőprogramot is – sok támadót távol tart. Egyre több zsarolóvírus-támadás érinti a hálózatokat is, ezért korlátozni kell azokat a forrásokat, amelyekhez egy támadó hozzáférhet. Soha, soha nem szabad kifizetni a váltságdíjat, mivel nincs garancia arra, hogy a támadók visszaadják az adatokat. Fontos a rendszeres biztonsági mentés, így az adatok támadás esetén is rendelkezésre állnak.
A beszállítói lánc elleni támadások
A beszállítói láncokat érintő támadások egyre gyakoribbak. Ezek a támadások a legális szoftverek frissítési mechanizmusát célozzák, amelynek révén a hivatalos programok kiadásait felhasználva jutnak be az áldozatok rendszereibe. A kiberbűnözők a beszállítói lánc gyenge védelemmel rendelkező tagjait támadják, ezért a kkv-k kiemelt célpontot jelentenek.
Mi a teendő?
Érdemes megkérdezni a beszállítókat és a partnereket, hogy ők miként biztosítják saját ellátási láncukat. Milyen belső biztonsági ellenőrzésekkel rendelkeznek, hogyan és milyen gyakran végzik el a szoftverfrissítéseket, miként világítják át partnereiket és a beszállítókat? Ezeket a kérdéseket mindenképpen érdemes feltenni a saját vállalkozással kapcsolatban is, így hamar kiderülhet, hogy ki a leggyengébb láncszem.
Sokan intézik tevékenységük egy részét mobileszközön. De mi történik, ha a felhasználó kilép a vállalati tűzfalon kívül, és nyilvános Wi-Fi hálózatra jelentkezik be, mondjuk egy kávézóban? A legtöbb nyilvános Wi-Fi hálózat esetében a mobileszközre érkező és onnan elküldött adatok nincsenek titkosítva. Bárki, aki rendelkezik egy laptoppal és egy könnyen hozzáférhető adatlopó szoftverrel, a vezeték nélküli hálózaton minden adathoz hozzáférhet.
Az idegen Wi-Fi hálózatokra való csatlakozás problémákat okozhat a bizalmas adatok küldése során, valamint a befoltozatlan sebezhetőségek vagy más biztonsági rések könnyen kihasználhatóvá válnak ugyanazon a lokális hálózaton.
Mi a teendő?
Olyan nyilvános hálózatot kell választani, amely jelszót használ, jelezve, hogy titkosítást alkalmaznak. A VPN-kapcsolat segítséget nyújthat, de amikor a legtöbb alkalmazott felhőalapú szolgáltatást használ, fontolóra kell venni egy biztonságos internetes átjáró (Secure Internet Gateway) alkalmazását a DNS-réteg fenyegetéseinek megállítására. Fontos a biztonságos webhelyek (https) használata és a naprakész biztonsági szoftverek alkalmazása.
Felmerülhet a megosztás letiltása. A felhasználók Wi-Fi-kompatibilis készülékei automatikusan beállíthatók, hogy lehetővé tegyék a megosztást vagy más eszközökhöz való kapcsolódást. Egy nyilvános hálózaton azonban a felhasználó ismeretlen és veszélyes eszközökhöz is csatlakozhat.
Nem számít, mennyire biztonságosnak tűnik a helyi kávézó, soha nem szabad felügyelet nélkül hagyni a laptopot, és bejelentkezve maradni olyan webhelyekre, amelyek éppen nincsenek használatban.