Ha különböző keresőoptimalizálásról szóló weboldalakat, blogokat vagy fórumokat olvasunk, akkor meglehetősen sok tévhittel találkozhatunk. Ha pedig beszélgetünk más szakmabeliekkel, akkor ez a kép még színesebb lesz. Egy idő után pedig nagyon nehéz azt eldönteni, hogy ezek közül melyik tévhitek és melyek azok, amelyek tényleg igazak.
Most 3 olyan tévhitet gyűjtöttünk össze, ami gyakran elő szokott fordulni még szakmai körökben is.
- Ne építsünk linkeket a jobb helyezés érdekében
Szinte mindenhol azt olvasni, hogy az épített linkek károsak, és bárki aki szembemegy a Google minőségi irányelveivel, azt meg fogják büntetni. Még maga John Mueller (Google egyik szakembere) is azt nyilatkozta nemrég ebben az angol nyelvű interjúban, hogy a webmesterek kifejezetten kerüljék a linképítést.
Az igazság
A linkek és hivatkozások továbbra is a legfontosabb rangsorolási faktorok a keresőoptimalizálás során. Több száz olyan jó helyen szereplő oldalt lehet a mai napig találni, amelyeknek a linkprofilja kizárólag gyenge minőségű linkekből áll. Ráadásul a nyelvi korlátok is erősítik ezt a hatást. Angol nyelven például sokkal jobban működik a spam linkek kiszűrése, más nyelveken pedig lényegesen gyengébben. Magyar nyelven például még mindig elég nagy a lemaradás.
A tanulság
A Google akár tagadja, akár nem, a linképítés még mindig az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy az oldalunk feljöjjön a Google találati rangsorában. Pontosabban fordítsuk meg az állítást: aki nem épít egyáltalán linket, az sokkal nagyobb eséllyel fog hátrébb szerepelni a rangsorban, mint azok akik építenek. Ennek ellenére az igaz, hogy érdemes kerülni az egyértelműen spam jellegű linkeket és a gyenge minőségű oldalakról jövő hivatkozásokat.
- A kattintások nem befolyásolják a rangsort
A Google hivatalos álláspontja eddig felemás volt azzal kapcsolatban, hogy a találatokra érkező kattintások és átkattintási arányok (CTR, click through rate) hatással vannak-e a rangsorra. Amikor ezt a kérdést feltették több Google alkalmazottnak, akkor mindig tagadták ezt. Gary Illyés (Google szóvivője) például azt mondta, hogy a „A CTR-t túl könnyű manipulálni, hogy rangsorolási célokra használható legyen.”
Az igazság
Egy évvel ezelőtt Rand Fishkin futtatott egy olyat tesztet, ahol több száz Twitter követőjét megkérte arra, hogy kizárólag az ő tesztként létrehozott oldalára kattintsanak a Google találatok között és mérte a helyezés változását. Azt tapasztalta, hogy 400-500 kattintás esetében már jelentősen elmozdult (a 4. helyről az 1. helyre) az ő találata felfele a listán. Azt viszont jó tudni, hogy itt nem robotok, hanem valódi felhasználók kattintottak az adott találatra.
Egy találatra minél nagyobb arányban érkeznek a kattintások, annál nagyobb a valószínűsége, hogy elmozdul felfele a rangsorban. Ez igaz fordítva is: azok a találatok, amikre kevesebb kattintás érkezik a többihez képest, azok idővel lejjebb csúszhatnak a rangsorban.
- A kulcsszóoptimalizált hivatkozási (horgony) szövegek károsak a SEO-ra
2012-ben jött ki a Google Pingvin algoritmus frissítés, amelynek a fő hangsúlya a spam jellegű linkeken, az optimalizált horgony szövegen és a link relevancián volt. A túloptimalizált horgonyszövegre vonatkozó tévhit azóta tartja magát. A Google minőségi irányelvei között az szerepel, hogy "Az optimalizált horgonyszöveggel ellátott cikkek vagy sajtóközlemények természetellenes kapcsolatoknak minősülnek."
Az igazság
A Google Pingvin frissítés valóban létezik és ha valakit megbüntetnek, akkor nehéz lehet belőle talpra állni. (Arról, hogy hogy kerüljük el a haragját, itt olvashat részletesebben.) Emiatt törekedni is kell a hivatkozási szövegek sokszínűségére, diverzitására. Ez viszont nem jelenti azt, hogy egy-egy oldal vagy tartalom esetében ne lehetne a linkek jelentős részének optimalizált a horgonyszövege.
Egy jó példa erre, a „click here” vagyis a „kattints ide” kifejezés. Nagyon sok esetben a „click here” felirat alatt egy pdf-et találunk. Ezért van az, hogyha rákeresünk erre a kifejezésre, akkor a TOP 3 találat között az Acrobat Reader PDF olvasót találjuk. Lássuk be, a „click here” szövegnek nem sok köze van a pdf-ekhez.
A tanulság
A hivatkozási szöveg továbbra is egy fontos és erős indikátor a Google számára. Arra kell viszont törekedni, hogy legyen diverz a hivatkozási szövegünk portfoliója. A fő kulcsszóval tökéletesen megegyező hivatkozási szövegek (exact match anchor text) a mai napig nagyon komoly erővel bírnak a rangsorolás során, de csak akkor, hogyha kellően sokszínű portfolióba rejtjük őket.
Papp Gábor SEO tanácsadó The Pitch