A hazai, úgynevezett primer energiaellátásban közel 40 százalékot képvisel a földgáz, és a háztartások több mint 70 százaléka is ezt az energiaforrást használja. Az Európai Unió szabályozásának megfelelően a szabályozott árú közüzemi szolgáltatás a 2007. július elsejei - teljes - piacnyitással megszűnik. A hazai földgázpiac 2004. január 1-je óta már részlegesen liberalizált. Ugyanakkor a hazai évi 14-15 milliárd köbméter földgázfelhasználás mintegy 90 százaléka a közüzemben történik, és csak 10 százaléka cserél gazdát a szabadpiacon. Az engedéllyel rendelkező kereskedők száma ugyan 14, de mindössze 3-4 kereskedő aktív.
ESZ
A MEH-javaslat megfogalmazása szerint a lényeges alkurerővel nem rendelkező fogyasztóknak, azaz a kisfogyasztóknak végső menedéket kínálnának egyetemes szolgáltatási csomag (ESZ) formájában. A regionálisan működő ESZ-forgalmazó kereskedőket pályázaton választanák ki, és a döntésben fontos szempont lenne a az alapszolgáltatás ára. A nyertes ajánlattevő által benyújtott árképzést az összehasonlíthatóság érdekében jogszabály írná elő.
Az új piaci modell megszüntetné azt az eddigi szabályt, hogy a közüzemi kereskedő csak a nagykereskedőtől vásárolhat földgázt. Ugyanakkor bevezetné a jelentős piaci erővel rendelkező (JPE) kereskedő intézményét, amelynek piaci erőfölényét különböző szabályokkal korlátoznák. Az ilyen szereplőnek többek között aukción kellene értékesítenie egy bizonyos mennyiséget, ellenőriznék az árképzését, és arra köteleznék, hogy az egyetemes szolgáltatási csomagokat forgalmazókat ellássa. A javaslat szerint természetes monopóliumként a szállítási- és elosztási, illetve - kvázi monopóliumként - a tárolási tevékenységet végző társaság lenne ilyen JPE, így fennmaradna ezekre a tevékenységekre a tarifaszabályozás. A szállítói, az elosztói és a tárolói tevékenységet végző szolgáltatás minőségét hivatalból mérnék, és ezt a tarifaszabályozásba beépített nyereség-korláttal tudnák díjazni vagy büntetni.
Fogyasztói mérlegkör
A szállítói és tárolói infrastruktúrát is tulajdonló és működtető, valamint elosztást is végző társaságoknak önálló vállalkozásba kell vinniük ezeket a tevékenységeket. A földgázpiaci rendszer egyensúlya az eddigiekhez hasonlóan a napi kereskedelmi egyensúly fenntartásának elvén alapulna, például elszámolóház segítségével. Ezen a napi rugalmassági piacon gáz- és kapacitáskereskedelmi ügyleteket kötnének. A javaslat szerint a fogyasztók - kihasználva az eltérő fogyasztási szokásaikat és méreteiket - úgynevezett fogyasztói mérlegkört alakíthatnának ki. Ez a szervezett fogyasztói csoport a méretet és összetételt kihasználva optimalizálhatnák költségeiket.
Az új modell új szereplővel is számol. A biztosítási piachoz hasonlóan energetikai tanácsadó-szervező társaságok nyújtanának szakmai segítséget az optimalizált földgáz, vagy energia portfolió kialakításához.