Utasszállítón nem lehet 65-nél idősebb a pilóta

Érvényes az utasok, a teher- vagy postai küldemények kereskedelmi célú légi fuvarozása területén az uniós jog által a pilóták tekintetében előírt 65 éves korhatár – döntött az Európai Bíróság. A korhatárt az európai polgári légi közlekedés biztonságának biztosítására irányuló cél igazolja, és nem lehet áthágni.

A bíróság döntése egy német pilóta és a Lufthansa pereskedésén alapul: Werner Fries a légitársaság alkalmazásában állt, mint repülőgép-parancsnok és oktató. 2013 októberének végétől a Lufthansa azon okból nem alkalmazta tovább, hogy elérte az uniós jog1 által a kereskedelmi célú légi fuvarozás területén a pilóták tekintetében eltérést nem engedően előírt 65 éves korhatárt. W. Fries azt kéri a Lufthansától, hogy fizesse meg számára a 2013 novemberére és decemberére járó díjazását. Munkaszerződése ugyanis csak 2013 decemberének végén szűnt meg. Ráadásul e két hónapban még rendelkezett közforgalmi pilóta szakszolgálati engedéllyel, valamint oktatói és vizsgáztatói minősítéssel. Fries úgy véli, hogy a vitatott korhatár életkoron alapuló hátrányos megkülönböztetésnek minősül, és sérti a szakma megválasztásának szabadságát, ily módon ellentétes az Európai Unió Alapjogi Chartájával.

Rakodják be az utasok ebédjét
(fotó: flickr/Mark Scheieferdecker)

A Bíróság szerint nem vitatható, hogy a szóban forgó korhatár életkoron alapuló eltérő bánásmódot valósít meg. Mindazonáltal ezen eltérő bánásmódot az európai polgári légi közlekedés biztonsága garantálásának célkitűzése igazolja. Tagadhatatlan ugyanis, hogy a közforgalmi pilóta hivatás gyakorlásához szükséges fizikai képességek az életkor előrehaladtával romlanak. A szóban forgó korhatár anélkül teszi lehetővé annak kizárását, hogy e fizikai képességek romlása a 65. életévet követően balesetek oka legyen, hogy ugyanakkor sérülne az arányosság elve.

A Bíróság e tekintetben megállapítja, hogy a vitatott korhatárt kizárólag a kereskedelmi célú légi fuvarozás területén kell alkalmazni, amelyet a nem kereskedelmi célú légi fuvarozáshoz viszonyítottan az alkalmazott repülőgépek összetettebb műszaki jellege, illetve az érintett személyek nagyobb száma jellemez. Ráadásul, a 65 éves korhatár elegendően előrehaladottnak minősíthető ahhoz, hogy a kereskedelmi célú légi fuvarozás területén a pilótaként történő munkavégzés engedélyezésének végét jelentse.

Nem akadály, lehetőség a kor
Bár a magyar vállalatok egyre nagyobb részénél komoly gond a munkaerőhiány, mégis sokan tartózkodnak az idősebb munkavállalók felvételétől. Lehetőleg egy olcsó pályakezdőt akarnak, sok tapasztalattal… Pedig az idősebb munkavállalók foglalkoztatása nemcsak a nemzetgazdaság, de a cégek szempontjából is bőven megtérül.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo