Új trend a nyelvtréning

Az elmúlt másfél évtizedben sokat változott a vállalati nyelvoktatási piac. Ma már nem az általános nyelvtanfolyamok a keresettek e téren, hanem a speciális, az adott munkához nélkülözhetetlen tudást igénylik. A kínálat széles, a minőség - és így az ár is - erőteljesen változó.

Ma már viszonylag kevés az olyan munkavállaló, aki egyáltalán nem beszél valamilyen idegen nyelven, még ha alapszinten is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nyelvtudása a munkavégzéshez is elegendő. Egy levél megírásához, egy szakmai előadás megtartásához vagy a telefonos ügyintézéshez elengedhetetlen speciális nyelvi ismeretek ugyanis általában már hiányoznak. Az igényekre reagálva a nyelviskolák üzleti tanfolyamainak kínálata - az általános nyelvi képzés mellett - megpróbálja lefedni az ágazati ismereteket is. Országosan közel 700 nyelviskola kínálatából választhatunk, de a jót a silánytól első pillanatban nehéz megkülönböztetni.

Sokszor a drágább az olcsóbb

A kilencvenes évek elején komoly divatja volt a kihelyezett vállalati nyelvoktatásnak. A cégek egyfajta juttatásként kínálták munkatársaiknak a tanulás lehetőségét, gyakorta munkaidőben. Az általános nyelvi kurzusok ma sem tűntek el teljesen a palettáról, de napjaink vállalatvezetői már sokkal tudatosabbak: ellenőrizhető teljesítményjavulást várnak. Az, hogy a munkatárs a nyaralása során is könnyebben boldogul a külföldi városokban, kevésbé teszi boldoggá munkahelyi főnökét.

- A cégek az adott ágazatban szükséges nyelvtudást várják el dolgozóiktól. A gimnáziumi érettségivel megszerzett ismeretek pedig sok esetben ezt nem fedik le, tehát a mindennapi munkavégzéshez, például prezentáció megtartásához, egy megrendelés megírásához vagy reklamációk kezeléséhez nem elegendő - magyarázza Légrádi Tamás, a 75 tagot tömörítő, becslések szerint a piac 50 százalékát lefedő Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke.

Az általános nyelvtanfolyamoknál valamivel drágábban kínálják a nyelviskolák a tematikus kurzusokat. Arra is van lehetőség, hogy a megrendelő vállalat és a nyelviskola vezetősége együttesen dolgozzák ki a "tananyagot", hogy az minél inkább igazodjék a mindennapi munkavégzés során előforduló szituációkhoz. Persze ebben az esetben nem szótanulásról vagy grammatikai okulásról van szó. Az órákon a hallgatók életszerű, akár másnap a saját szakmai munkájuk során is előforduló helyzeteken keresztül ismerik meg az adott nyelven használt levelezési szófordulatokat, gyakorolják a telefonos szövegértést vagy sajátítják el egy prezentáció megtartásához szükséges készségeket. Lehet, az ilyen oktatás látszólag sokba kerül, ám a megtérülés valószínűsége is nagyobb, mint egy olcsóbb általános kurzus esetében. Legalábbis akkor, ha hatékony az oktató, és szorgalmas a tanuló.

Új trend: nyelvtréning

Úgy másfél évvel ezelőtt indult útjára egy új forma az üzleti nyelvtanfolyamok színes kavalkádjában. Bizonyos jól meghatározható nyelvi készségeket hatékonyabban lehet elsajátítani a csapatépítő vagy személyiségfejlesztő tréningekhez hasonló, háromnapos, bentlakásos intenzív kurzusokon.

A szemléletében megváltozott oktatási forma a modern tudást igyekszik elérhetővé tenni a komoly szakértői munkával kidolgozott tematikák segítségével. Ez nem statikus, az alapvető nyelvtudás fejlesztését célzó program, hanem jól felépített, esettanulmányokkal a valós életszituációkat imitáló dinamikus rendszer. Gyors és hatékony forma akkor, ha az alapvető nyelvtudás már nem kérdés.

Légrádi Tamás szerint ez a forma felel meg leginkább a vállalatok elvárásának. Ebben az esetben valóban a cégnél kamatoztatható tudással bővülnek a munkatársak ismeretei: a telefonos ügyintéző hatékonyabban fogja végezni a munkáját, a különböző kultúrájú emberekkel kapcsolatot tartó kereskedelmi kolléga megismerheti a miénktől eltérő szokásokat, vagy az asszisztens a nemzetközi ügyintézés menetét, és a sor még sokáig folytatható.

A szakember szerint ez ma még inkább befektetés néhány komolyabb nyelviskola részéről, semmint jelentős bevételt hozó termék. Tény, ez a legdrágább típusú üzleti tanfolyam: egy háromnapos tréning ára általában 400 ezer forint körül mozog, szemben egy negyvenórás üzleti nyelvtanfolyammal, amely úgy 160 ezer forintba kerül. A kérdés azonban - mint a gazdaság bármely szegmensében - itt is az ár és az érték aránya.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin nyári számában. 

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo