Az EU-csatlakozás, majd az Európai parlamenti választás pozitívan befolyásolta a fogyasztók hangulatát. A múlt év második felében tapasztalt elkedvetlenedéshez képest a lakosság most pozitívan ítél meg néhány gazdasági kérdést. Kiemelkedően magas a hajlandóság tartós fogyasztási cikkek vásárlására. A júniusi 149 százalékos index a kutatás történetének legmagasabb mutatója. Azt jelenti, hogy a megkérdezettek 60 százaléka szerint érdemes mostanában nagyobb háztartási eszközt venni, mert kedvezőek a feltételek. Márciushoz képest javult az autóvásárlás feltételeinek megítélése is.
Az ország jövőbeni gazdasági helyzetének megítélése is az EU-tagsággal kapcsolatos kedvező várakozásokat támasztja alá. Tizenkét hónap múlva ugyanis a megkérdezettek 26 százaléka szerint lesz jó az ország gazdasági helyzete, 44 százalék viszont rosszra számít, míg a többiek bizonytalanok. Öt év múlva jobb gazdasági helyzetben már a többség, 56 százalék bízik, és csak 17 százalék tart rossztól. Saját anyagi helyzetéről a válaszadók 49 százaléka mondja azt, hogy rosszabb a tizenkét hónappal korábbihoz képest, és csak 10 százalék számol be javulásról. A többiek ugyanúgy állnak mint korábban. Egy év múlva javulásban bízik 21, rosszabbodással számol 29 százalék.
Alaposan megváltoztak a vélemények az árváltozásokról. Az elkövetkező tizenkét hónapban az árak növekedésével a megkérdezettek 62 százaléka számolt júniusban. Ettől eltérően, a korábbi években általában a válaszadók 90 százaléknál nagyobb része mondta, hogy szerinte nőnek majd az árak. S az előző években kivétel nélkül kétszámjegyű átlagos áremelkedést prognosztizáltak. Tíz százalék alá először márciusban ment ez a mutató, majd júniusban 8-ra.
Az elmúlt években sok országban felismerték a fogyasztói bizalom fontosságát. A George Katona által kifejlesztett konjunktúrajelző módszert a Michigani Egyetem engedélye alapján használják az USA mellett 20-nál több európai országban, de többek között Japánban és Kanadában is. Ezáltal lehetséges az eredmények nemzetközi összehasonlítása is. A GfK csoport vállalatai Magyarország mellett többek között Ausztriában, Bulgáriában, Csehországban, Lengyelországban, Németországban és Romániában mérik negyedévenként a Fogyasztói Bizalmi Indexet. Az indexek alakulását rendszeresen közli a Wall Street Journal, a Financial Times és más szaklapok. A Közgáz-GfK Fogyasztói Bizalom Index a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetem (BKÁE) marketing tanszéke, a GfK, valamint az Alapítvány a Marketing Oktatás Fejlesztéséért közös vállalkozása. Az index tartalmazza a háztartások pénzügyi-anyagi helyzetének, az ország gazdasági helyzetének megítélését és a hajlandóságot fogyasztási cikkek vásárlására.
Tovább javul a Fogyasztói Bizalom Index
Tartja magát a fogyasztói „EU-fória.” Tovább növekedett ugyanis a Közgáz-GfK Fogyasztói Bizalom Index. Idén júniusban 173 százalékra nőtt, a márciusi 172, múlt év decemberi 146, illetve szeptemberi 155 százalék után.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője
Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?

Trump akkorát odavert Putyinnak, amit még Biden sem tett meg, feloldotta Ukrajna rakétahasználatának korlátozását
Eszkalálódik az ukrajnai háború.

Burgonya kilója 30 forintért
A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.

Hatalmas szerencsétlenséghez vezetett Ukrajna hintapolitikája, amikor egyszerre akart megfelelni Oroszországnak és a Nyugatnak
Nem olcsó az orosz olaj, politikai ára van.

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét
A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.